COLLINS-klassens ubåtar - en skandal

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Johli521
Ny medlem

Re: COLLINS-klassens ubåtar - en skandal

Inlägg av Johli521 » 23 april 2012, 23:58

Där ser man - jag som trodde Upholderklassen var de bästa dieselbåtarna i världen, fyllda som de är med Trafalgarteknologi och annat smågodis.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 24 april 2012, 08:09

J.K Nilsson skrev:
Sarvi skrev: Å andra sidan var Hedemoradieslarna ett av de främsta skälen till varför ASEAs T45-diesellok floppade
Länk till det eller bra bok? Jag är faktiskt lite väl för intresserad av stora lok men det här känner jag inte till.
Står lite här: http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... sellok/t45 och under fliken "Mer om loktypen" finns några litteraturhänvisningar.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 24 april 2012, 10:12

Johli521 skrev:Där ser man - jag som trodde Upholderklassen var de bästa dieselbåtarna i världen, fyllda som de är med Trafalgarteknologi och annat smågodis.
Tydligen (om jag kommer ihåg rätt) så hade dom inte varit så bra underhållna under de år som dom låg upplagda innan de såldes till Kanada.

Det stämmer att dom imponerar rent prestandamässigt på pappret. En maximal fart av 19 knop vid snorkeldrift t ex tror jag inte någon annan dieselubåt kan konkurrera med.

/Per

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 april 2012, 15:33

Sarvi skrev: Problemet som Australien har är att ingen (utom möjligen Japan, och dom säljer inte) bygger uthålliga, oceangående attackubåtar med konventionell framdrivning.
Nederländerna byggde väl i alla fall stora, konventionella oceangående ubåtar som var rätt framgångsrika. De var väl med i tävlan när det skulle bestämmas vilken typ som skulle byggas, med Warlus-klassen. Den har väl varit tämligen framgångsrik i holländsk tjänst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Walrus_class_submarine

Fransmännen bygger ju också rätt stora konventionella ubåtar för export, fast de erbjöd väl "bara" en moderniserad Agosta-ubåt som alternativ till Australien.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 24 april 2012, 15:51

Månne Upholderklassen (i likhet med brittiska sportbilar) har elektronik från Lucas? :) Nog för att klassen verkar ha sina problem (som till stor del verkar härstamma från vistelsen i malpåse) men kanadensarna gör sitt till för att hålla dom från böljan den blå: krockar med undervattensberg (Corner Brook), har tornluckor öppna i hög sjö vilket leder till översköljning av elektriska komponenter med efterföljande brand (Chicoutimi) och sist men inte minst; i varvsdocka försöka ansluta ubåten till en extern strömkälla med fel strömstyrka vilket ledde till att man brände ut större delen av Victorias elektriska utrustning...

Nederländernas ubåtsbyggarvarv gick väl i graven efter att Walrus-klassen levererats?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 april 2012, 15:58

Sarvi skrev: Nederländernas ubåtsbyggarvarv gick väl i graven efter att Walrus-klassen levererats?
Jo, när de inte fick sälja till Taiwan så blev det väl så... Men ubåtarna verkar ju ha varit av bra kvalité, i alla fall bättre än Collinsklassen.... :-)

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 24 april 2012, 18:24

tryggve skrev:
Sarvi skrev: Nederländernas ubåtsbyggarvarv gick väl i graven efter att Walrus-klassen levererats?
Jo, när de inte fick sälja till Taiwan så blev det väl så... Men ubåtarna verkar ju ha varit av bra kvalité, i alla fall bättre än Collinsklassen.... :-)
Fick sälja till Taiwan? Det var väl efter kinesiska påtryckningar som holländarna själva beslöt att inte leverera några fler Walrusbåtar efter de två som hade levererats. Dom insåg väl att relationerna till fastlandsKina var viktigare än relationerna till Taiwan. Om jag inte minns fel så var det sex Walrusbåtar som egentligen skulle ha byggts och levererats till Taiwan i 3 st delpaket om vardera två båtar.

/Per

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 april 2012, 23:48

Perman skrev:
tryggve skrev:
Fick sälja till Taiwan? Det var väl efter kinesiska påtryckningar som holländarna själva beslöt att inte leverera några fler Walrusbåtar efter de två som hade levererats. Dom insåg väl att relationerna till fastlandsKina var viktigare än relationerna till Taiwan. Om jag inte minns fel så var det sex Walrusbåtar som egentligen skulle ha byggts och levererats till Taiwan i 3 st delpaket om vardera två båtar.

/Per
Jo, jag uttryckte mig väl lite klumpigt, vad jag menade var väl mer att när varvet inte fick sälja ubåtar till Taiwan eftersom holländska regeringen sade nej så...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 april 2012, 00:52

(i likhet med brittiska sportbilar) har elektronik från Lucas?
Lucas - känd som ''Mörkrets Furste''..... :lol: :lol: :lol:

Skriv svar