Jag hittade ett skrin när jag bökade i garaget, med en massa mynt och sedlar från mina resor.
Det innehöll:
5 Franska franc
2,5 Nederländska gulden
2 Spanska pesetas
75 Grekiska drachmer
90 Finska pänni
7 Danska kronor
1100 Italienska lire
10 Belgiska franc
och 42,69 Tyska mark
Är det bara att källsortera det här och kasta i återvinningen, eller finns det ett värde?
Värdelös resevaluta?
Re: Värdelös resevaluta?
Bör väl gå att får inväxlat mot euro från Europeiska centralbanken? Beloppen i de flesta valutorna är småpengar, men 42,69 tyska mark är väl ungefär 150 kr, så det kanske kan vara värt besväret att försöka växla. De 7 danska kronorna bör gå bra att handla med/växla in, eftersom den danska kronan finns kvar.
Är det bara att gå in på Sveriges Riksbank och växla? De tyska marken är i mynt alltihop och jag har för mej att förut har det bara gått att växla utländsk valuta i sedlar och att de inte tar emot mynt. Jag får kanske nöja mej med de danska kronorna? 
- Ralf Palmgren
- Medlem
Det vanliga är att banker och valutaväxlare som Forex inte tar emot mynt utan enbart. Du kan förstås försöka. Dessutom så var det i nyheterna för en tid sedan här i Finland att det inte längre går att växla mark och penni till euron. Det här om jag inte kommer ihåg helt fel. Dessutom så är 90 penni inte typ värt någonting.
Jag vill minnas att vissa riksbanker ganska länge skulle växla monopolpengarnaRalf Palmgren skrev:Det vanliga är att banker och valutaväxlare som Forex inte tar emot mynt utan enbart. Du kan förstås försöka. Dessutom så var det i nyheterna för en tid sedan här i Finland att det inte längre går att växla mark och penni till euron. Det här om jag inte kommer ihåg helt fel. Dessutom så är 90 penni inte typ värt någonting.
MVH
Hans
I Sverige tror jag att man kan växla in i princip hur gamla sedlar som helst hos Riksbanken, men att det kostar 100 kr eller så per gång (och alltså inte är intressant om man har lite småpengar liggande hemma). Jag kan tänka mig att det finns liknande lösningar i Finland, alltså att man officiellt har slutat växla in mark, men att det trots allt är möjligt att växla mot viss kostnad och visst krångel. Sedan måste man tänka på att gamla sedlar, i alla fall om de är i bra skick, är värda mer än sitt nominella värde.
Tror att Foxex och likande företag tar emot mynt, men att man får sämre kurs. Jag hade 50-60 danska kronor i mynt och de gick bra att växla in (säkert dålig kurs dock).Ralf Palmgren skrev:Det vanliga är att banker och valutaväxlare som Forex inte tar emot mynt utan enbart. Du kan förstås försöka. Dessutom så var det i nyheterna för en tid sedan här i Finland att det inte längre går att växla mark och penni till euron. Det här om jag inte kommer ihåg helt fel. Dessutom så är 90 penni inte typ värt någonting.
Släng dem inte! Barnbarnen kan behöva se med egna ögon att det fanns en tid före U.S. of E