http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/sk ... tv--atalasI tv-programmet ”Svenska miljonärer” i Kanal 5 i tisdags kväll lät en av deltagarna skjuta salut med en kanon som han påstod kommer från det förlista flaggskeppet ”Mars” utanför Öland. Nu hotar demonstrationen av kanonen att leda till åtal för brott mot kulturminneslagen.
[...]
För att fira dotterns namnsdag lät han avfyra den påstått antika kanonen. Och berättade:
– Den kommer från ett sjunket skepp, Mars tror jag det hette, någonstans vid Öland.
Han sade att kanonen kom från en annan person som köpt den av en ”vrakletare”.
– Jag nämner inga namn. Det är skithäftigt. Den är i koppar från 1508.
Påståendet fick bland annat Riksantikvarieämbetets, RAÄ:s, personal att omedelbart reagera. Myndigheten kontaktade länsstyrelsen i Kalmar län, som vid minsta brottsmisstanke måste göra en åtalsanmälan.
– Den skickas iväg på torsdag. Sedan får åklagaren och polisen utreda vad som är sant eller inte, säger Jenny Sundström, antikvarie på länsstyrelsen.
Peter Norman, utredare på RAÄ, blev inte lite paff när han fick se tv-programmet.
– Jag vet inte vad jag ska tro. Är det en äkta kanon från ”Mars” är det ett solklart brott, säger han.
/Marcus