Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 23 mars 2012, 13:48

Tänkte läsa några romaner för jag var trött på fakta böcker om krig.
Plockade upp Boktjuven av Marcus Zusak. Fan vad bra den var! Kan rekomenderas, kan riktigt se vilken bra film det blir.

Och tänkte fasen jag måste läsa Bomber command av Max Hastings så det börjar jag med nu.

Sonderling

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 23 mars 2012, 15:06

"Nazismen" av Laurence Rees.
Och på nattduksbordet ligger del I+II (sammanslagna i pocket) av Anders Isakssons biografi över Per Albin Hansson.
Del III+IV (likaledes ihopslagna i en pocket) ligger därunder.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 29 mars 2012, 19:22

Just nu är det "Tyskland talar: Hitlers svenska radiostation" av Niclas Sennerteg.

/Marcus

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 29 mars 2012, 21:39

Jag läser just nu "The Plot Against America" av den ständigt nobelpris-tippade Philip Roth. Detta är en kontrafaktisk historia, där antisemiten Charles Lindbergh besegrar FDR och blir president. Mästerligt skriven, han gör det så trovärdigt när han börjar med en enkel lägenhet i New Jersey, där barnet Philip Roth växer upp med sin familj, och så breder historien ut sig ut till en internationell nivå; det är anmärkningsvärt hur lite han behöver ändra för att allt ska gå helt annorlunda. Allt är psykologiskt skickligt beskrivet, antisemitismen kommer långsamt, smygande, inget sker under en natt, men tillslut är det försent och kan inget stoppa paranoian och skräcken för det som är främmande.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 30 mars 2012, 17:48

Vårt förakt för svaghet av Harald Ofstad. Hittills intressant.

"Om vi håller upp nazismen som en spegel för oss, ser vi våra egna drag förstorade, men just därför så avslöjande. Antisemitismen är inte det väsentliga i nazismen. Det väsentliga är läran om att den starke ska härska över den svage, och att den svage är föraktlig emedan han låter sig behärskas. Nazismen uppstod inte i 1930-talets Tyskland och försvann inte 1945. Den är ett uttryck för djupt förankrade tendenser, som alltjämt är levande inom oss och omkring oss."

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 april 2012, 17:18

Lars Gahrn, Slaget vid Herrevadsbro och hägringar vid Häradsvad (Mölndal 2004).

En avhandling om slaget 1251 vid Herrevadsbro i Västmanland, eller närmare bestämt hur slagets placering ifrågasatts och förflyttats till Häradsvad i västgötska Vårgårda -- inte av sakliga skäl, utan genom fantasier och felläsningar från 1700-talet som osannolikt nog lever kvar än idag. Som en sorts Västgötaskola i miniatyr. Gahrn besitter såväl de kunskaper som den energi som krävs för att vederlägga sådant.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 1 april 2012, 19:06

Apropå västgötalitteratur läser jag just nu Erik Anderssons "Den larmande hopens dal". Mycket rolig för en person som är uppvuxen i Kåkinds hd, med släkten från Vadsbo hd och Kållands hd och som jobbat i ett icke föraktligt antal av de häraden som nämns i boken.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 12 april 2012, 15:53

Läser Niklas Zetterlings nya bok "Hitler mot Stalin". Är mäkta trött på böcker om andra världskriget men av någon anledning faller jag alltid dit igen :)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 april 2012, 18:58

Med Tigern på slagfältet, av Otto Carius
Carius är ett stycke levande militärhistoria, vars framstående insatser ledde till att han blott 21 år gammal i maj 1944 förlänades tapperhetsutmärkelsen Riddarkorset som en av de yngsta någonsin. Uttrycket i ansiktet är slående likt bilderna av den unge kompanichefen på östfronten för närmare sjuttio år sedan. En käpp avslöjar att åldern ändå börjar ta ut sin rätt.

Det mest berömda tyska pansarässet är tveklöst Michael Wittmann. Carius är inte lika bekant även om han i den officiella statistisken faktiskt tillskrivs fler nedkämpade stridsvagnar än Wittmann. En del anser även att Carius insats i Malinava i juli 1944, då hans kompani nedkämpade 22 sovjetiska stridsvagnar inom loppet av 20 minuter, på många sätt kan mäta sig med Wittmanns berömda insats vid samma tid i Villers-Bocage i Normandie.
http://www.smb.nu/index.php/militaera-f ... tto-carius

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 22 april 2012, 18:03

Läser om Göran Häggs 'Mussolini - en studie i makt'.

Italiens moderna historia är verkligen... annorlunda...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 30 april 2012, 08:25

"Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen" av Clas Svahn, en intressant översikt över främst religiösa sekter som alla finns i Sverige (med något undantag för ökända som Davidianerna under Koresh och People's Temple under Jim Jones som är med på grund av deras dödliga slut) eller har funnits i modern tid.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 april 2012, 09:02

Marcus Wendel skrev:"Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen" av Clas Svahn
Han håller just nu på med en fortsättning, eller om det var en utökad upplaga.

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 3 maj 2012, 11:38

Svenska folkets underbara öden av Carl Grimberg, i originalversionen och inte i 50-talsrevideringen. Den är en klassiker precis som Romerska Rikets nedgång och fall av Edward Gibbon. Grimberg har inte åldrats mer än Gibbon vilken fortfarande ges ut i nya upplagor. Vore det inte bättre om Norstedts gav ut Svenska folktes underbara öden i nyupplaga, i stället för att anlita Herman Lindqvist?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 maj 2012, 10:22

sonderling skrev:Tänkte läsa några romaner för jag var trött på fakta böcker om krig.
Plockade upp Boktjuven av Marcus Zusak. Fan vad bra den var! Kan rekomenderas, kan riktigt se vilken bra film det blir.

Och tänkte fasen jag måste läsa Bomber command av Max Hastings så det börjar jag med nu.

Sonderling
Läste klart Bomber command och det var en pärs. Den hade inte riktigt samma flyt som hans andra böcker och fasen flera ggr somnande man med på näsan.
Synd för ämnet är väldigt intressant, hade ingen aning om bombflygets amatör mässiga början, där man skickade iväg bombplan i blindo mot sina mål på vinst och förlust. Eller förresten de strikta kraven man hade i början att undvika civila mål, något som man ju sedan ändrade. Både för att man själv blev bombad och för att bombflyget var ett tag det enda sättet att ge igen. Sedan hade jag ingen aning om Darmstadt räden 44, en bomb räd i stil med Köln 42, Hamburg 43 och Dresden 45. Jag visste inte heller att det under kriget fanns en inrikes moraldebatt om nyttan med stadsbombningar.

Boken är från 70-talet och måste vara en av Hastings första, jag tyckte bättre om hans bok Harmagedon men jag kan endå rekomendera den för den som vill veta mer om Bomber command eller om bombräderna mot tyska städer i övrigt.
Den tar också upp de moraliska aspekterna men detta är som sagt en bok från 70-talet och på den tiden fick tyskarna skylla sig själva.
Har nån av er ett tips på en liknande bok om hur tysknattjakt och luftvärn, så skicka ett pm. Hastings kommer in på detta men jag skulle vilja veta mer. (Han nämner att nattjakten var som effektivast när de en kort period gick över till att angripa flygfälten när bombplanen stod på marken men att de slutade med detta ett missed opportunity.)

Nu läser jag Hexmasters bok om "Nazi" myter. Har bara börjat men den är väldigt underhållande och skulle fasen delas ut till skolbarn. Så de fick läsa om vilka (onda) knasbollar de var. (Och beskrivningen på tredje rikets inneffektiva organisation påminner om min arbetsplats ta mig tusan :lol: )

Sonderling

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 4 maj 2012, 11:10

Mycket skönlitterärt. Just nu Boktjuven.

Skriv svar