Lätt kompanier

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Grip
Medlem

Lätt kompanier

Inlägg av Grip » 27 mars 2012, 14:13

När jag var på upptäckts färd på http://niehorster.orbat.com/081_sweden/__sweden.htm så noterade jag att de vid varje battalion på dom svenska infanteri regementena fanns ett lätt kompani med två plutoner & en underhålls sektion.(Type 37-40A/B)
Vad var tanken med dessa kompanier och hur användes dom?

Mvh
Viktor

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Lätt kompanier

Inlägg av von Adler » 27 mars 2012, 14:39

Så vitt jag vet var det jägarkompanier som användes för spaning, skärmytslingar och räder (se t.ex. hur jägarkompanierna i Svenska Frivilligkåren användes, bl. a. Grafströms jägarkompani i den s. k. Grafströmska räden).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 mars 2012, 15:18

Vid Göta trängregemente fanns också två lätta kompanier, 71 och 72 lätta underhållskompanierna. Vad dessa sysslade med vet jag inte, så den som vet får gärna upplysa mig om detta som jag undrat sedan 1979.

Att de var två kompanier berodde på att de hade inryckning varje halvår och alltså var uppdelade i två årskullar samma år, eller hur man uttrycker det. Dessa utbildades parallellt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 27 mars 2012, 15:26

Markus Holst skrev:Vid Göta trängregemente fanns också två lätta kompanier, 71 och 72 lätta underhållskompanierna. Vad dessa sysslade med vet jag inte, så den som vet får gärna upplysa mig om detta som jag undrat sedan 1979.
Lätta underhållskompanier var motsvarande bataljonernas trosskompanier. Normalt underställdes/understödde ett lätt komp en bataljon.
Dock ingick inte t.ex. bataljonspansarvärnspluton eller pionjärpluton i lätt underhållskompani.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 27 mars 2012, 18:57

Sedan fanns denna udda enhet

Lätta ammunitionsförrådkompaniet som fanns under VKII och kanske bit in i 50-talet

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 27 mars 2012, 19:05

von Adler skrev:Så vitt jag vet var det jägarkompanier som användes för spaning, skärmytslingar och räder (se t.ex. hur jägarkompanierna i Svenska Frivilligkåren användes, bl. a. Grafströms jägarkompani i den s. k. Grafströmska räden).
Visst är det OT men här kommer en bra länk om ovanstående http://www.svenskafrivilliga.com/sfk3.html

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 27 mars 2012, 20:00

Ur AR2 Bihang:
Underhållsförband (Förbandsbundna underhållsförband)
Brigad-, infanteri-, norrlands- och pansarunderhållsbataljon
Bataljonerna (ingår i IB 77, IB 66 M, NB resp PB) har till huvuduppgift att understödja brigaden så att den underhållssäkerhet som är nödvändig för striden uppnås och vidmakthålls.
Bataljonen skall kunna understödja brigaden i två riktningar, där styrkan i den ena riktningen utgörs av högst bataljon.
Underhållsbataljonen tilldelas ett område om minst 100 km2 och grupperas i regel inom 10-30 km från de understödda förbanden.
Bataljonen kan under kortare tid grupperas delad med ett till två lätta underhållskompanier (motsv) och en förbandspluton med sjuktransportresurser samt ledningsorgan i en främre gruppering.
Utnyttjandet av ISB-troppen framgår av kapitel 13. Skydd.

Grip
Medlem

Inlägg av Grip » 27 mars 2012, 23:01

Att de skulle kunna va någon typ av spannings förband var min första tanke men då uppstår frågan varför har battalionen en separat spanings pluton och de lätta kompaniet om två plutoner?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 29 mars 2012, 14:02

För "recoinnasance in force" som den Grafströmska räden. I så pass oländig terräng som det mesta av Sverige och Finland utgör är linjerna sällan kontinuerliga. Att ha större förband än plutoner att skicka på att gå runt fiendens flank, störa hans bakre regioner, spana och genomföra överraskningsanfall från oväntade håll när tillfälle dyker upp kan vara mycket värt.

Framåt mitten av kriget försvinner den här formationen, och ersätts av doktrinen om det fria kriget, där från infanterifördelningen helt fristående förband ska gå in bakom fiendens linjer för maximal störning, delvis baserat på de finska Sissi-förbanden, men i större skala.

Vi kan notera att finska förband hade jägarkompanier också.

Skriv svar