Varför låg korruption i norden?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Varför låg korruption i norden?
Denna rapport kanske skulle kunna tillfredställa alla.
http://www.bra.se/extra/faq/?module_ins ... w.427.0.=1
Jämfört med många andra länder så verkar Sverige vara förskonat från mycket korruption, om Sverige sedan är landet med minst korruption eller inte tycker jag är rätt ointressant.
Om man vänder på steken och konstaterar vad länder med hög korruption har för gemensamma nämnare så framstår lågt förtroende för staten eller otillräcklig statskontroll.
Alternativt att den offentliga utbyggnaden skett snabbt, att det inte har funnits några kontrollmekanismer.
/Martin
http://www.bra.se/extra/faq/?module_ins ... w.427.0.=1
Jämfört med många andra länder så verkar Sverige vara förskonat från mycket korruption, om Sverige sedan är landet med minst korruption eller inte tycker jag är rätt ointressant.
Om man vänder på steken och konstaterar vad länder med hög korruption har för gemensamma nämnare så framstår lågt förtroende för staten eller otillräcklig statskontroll.
Alternativt att den offentliga utbyggnaden skett snabbt, att det inte har funnits några kontrollmekanismer.
/Martin
Värst vad tråden befolkas av halmdockor helt plötsligt... Tränger mig emellan med en länk till en artikel jag hittade om The History of Corruption. Kanske kan vara nåt?
http://www.google.se/books?id=zeK26Ld1- ... =html_text
http://www.google.se/books?id=zeK26Ld1- ... =html_text
Vilken av dessa har jag påstått du förkastat?Hans skrev:Lite av en halmndocka. Vilka av dessa har jag förkastat?
Jag gav dig bara förutsättningar för att tro är Sverige har mycket eller lite korruption, eftersom du påstod att steg ett var att påvisa att så var fallet, när jag redan visat underlaget som fanns för detta faktum tidigare i tråden.
Precis så har jag oxå uppfattat , om inte upplevt det - under de sista fyra decennierna. Monetär korruption i form av grov bestickning är nog sällsynt.Korruption i Sverige är mer av det subtila slaget som "tjänster och gentjänster", maktmissbruk och att man favoriserar familj, vänner och partikamrater snarare än omfattande förskingring av offentliga medel eller mutor med kontanta medel.
Kanske inte minst, genom den makt som hölls (hålls?) av Skatteverket med insyn i medborgarnas ekonomi.
Åtminstone på 50-60-70-talen, var det svårt att sätta sprätt på mutmedel genom ngt annat än resor och kanske aktier. Synliga tecken på oförklarad rikedom, som bilar, båtar, fastigheter, sommarvillor etc. etc. - parat med Den Kungliga Svenska Avundsjukan gjorde det riskfyllt att måsta ''förklara'' för skattemyndigheterna varifrån kronorna kommit...
My tuppence, Varjag
Tack för många intressanta synpunkter!
Jag gjorde i trådens inledning kopplingen mellan (i) medborgarnas förtroende för staten (och dess förlängning i verk, myndigeter, kommunder, mm), (ii) "skattemoral" och (iii) förekomst av korruption. Hur intimt är dessa tre sammankopplade? Finns det t.ex. exempel på länder där korruption är vanligt samtidigt som medborgarna har stort förtroende för staten? Hur viktigt är demokrati som styrelseskick? Jag kan tänka mig att det finns länder där man har stort förtroende för staten utan att man har fria val.
Naturligtvis uttryckt i förhållande till andra länder, att det förekommer skattefusk och korruption i Sverige är sjävklart. Men jag har inte hört talas om någon som i Sverige blivit godtyckligt stoppad av polisen och betalat påhittade böter som gått rakt i polismannens ficka.
/Håkan
Jag gjorde i trådens inledning kopplingen mellan (i) medborgarnas förtroende för staten (och dess förlängning i verk, myndigeter, kommunder, mm), (ii) "skattemoral" och (iii) förekomst av korruption. Hur intimt är dessa tre sammankopplade? Finns det t.ex. exempel på länder där korruption är vanligt samtidigt som medborgarna har stort förtroende för staten? Hur viktigt är demokrati som styrelseskick? Jag kan tänka mig att det finns länder där man har stort förtroende för staten utan att man har fria val.
Naturligtvis uttryckt i förhållande till andra länder, att det förekommer skattefusk och korruption i Sverige är sjävklart. Men jag har inte hört talas om någon som i Sverige blivit godtyckligt stoppad av polisen och betalat påhittade böter som gått rakt i polismannens ficka.
/Håkan
Det är en mycket bra fråga. När vi pratar om korruption vad inkluderar vi? Falska sjuksrivningar, förtidspensionärer som jobbar svart, bidragsfusk etc.?Blixten skrev:Räknas svarta hyreskontrakt och fifflande med andrahandskontrakt etc. som korruption?
Om vi begränsar oss till att poliser håvar in falska böter och kommuntjänsemannen får ett litet kuvert för att bevilja tillstånd så tror jag också att Sverige ligger bra till men breddar man definitionen så blir det nog inte lika smickrande för Sverige.
Som sagt, vid dags ände blir det otroligt svårt att mäta och jämföra med andra länder.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korruption
MVH
Hans
En sak - som öppnade portarna på vid gavel - för storskalig och monetär korruption, var när suveräna stater måste kapitulera inför bankmaffians krav på FRIA KAPITALKRÖRELSER!
När hände det, det var 80-talet ngngång? Stat efter stat - bucklade in för finansvärldens intressen.
Och presto - kunde fifflare, knarkkungar och mutkolvar, med ett knapptryck - skicka sina pengar till platser de flesta aldrig hört talas om.
Och undan varje insyn från nationella skattemyndigheter.....
Som - i längden, har lett till att vår ''västvärld'' har exporterat sisådär 70 millioner jobb - till Kina...
Arbetslöshet? Var kommer den ifrån?
Där har ni svaret!, Varjag
När hände det, det var 80-talet ngngång? Stat efter stat - bucklade in för finansvärldens intressen.
Och presto - kunde fifflare, knarkkungar och mutkolvar, med ett knapptryck - skicka sina pengar till platser de flesta aldrig hört talas om.
Och undan varje insyn från nationella skattemyndigheter.....
Som - i längden, har lett till att vår ''västvärld'' har exporterat sisådär 70 millioner jobb - till Kina...
Där har ni svaret!, Varjag
Den ekonomiska politiken är inget nollsummespel där en vinnare måste innebära en förlorare. I själva verket syftar den ekonomiska politiken vanligen till att ge bättre förutsättningar för ekonomin som en helhet. Vilket förvisso kan innebära en viss omfördelning av resurser, men ofta är alla vinner på en god ekonomisk politik.varjag skrev: Som - i längden, har lett till att vår ''västvärld'' har exporterat sisådär 70 millioner jobb - till Kina...
Varjag
Men jag håller med dig om att korruptionen på vissa håll nog har ökat med den globala ekonomin, där man kan gömma kapital i skatteparadis med ett knapptryck och andra kultur också kommer till Sverige med andra seder. Sedan är nog tyvärr omöjligt att tex sälja flygplan eller få stora idrottsevenemang om man inte tar till de fula knep andra länder använder.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Åter till ämnet, korruption och hur det ser ut i Sverige och övriga världen är ämnet.
Länder där jag kan tänka mig att det finns starkt stöd för staten är rika arabländer, tänker på Kuwait till exempel.
Jag tror inte att demokrati är nödvändigt, men det är lättare att få stöd för staten i en demokratiskt stat än i en odemokratisk.
I Sverige tror jag att välfärdsstatens utbyggnad har varit en faktor som har begränsat den synliga korruptionen, medborgaren har haft förtroende för staten och inte velat stjäla.
Något annat som kan påverka är att Sverige (och Norden) under lång tid har haft en fungerande rättsstat.
/Martin
Länder där jag kan tänka mig att det finns starkt stöd för staten är rika arabländer, tänker på Kuwait till exempel.
Jag tror inte att demokrati är nödvändigt, men det är lättare att få stöd för staten i en demokratiskt stat än i en odemokratisk.
I Sverige tror jag att välfärdsstatens utbyggnad har varit en faktor som har begränsat den synliga korruptionen, medborgaren har haft förtroende för staten och inte velat stjäla.
Något annat som kan påverka är att Sverige (och Norden) under lång tid har haft en fungerande rättsstat.
/Martin
Eller Boforskanoner till Indientyvärr omöjligt att tex sälja flygplan ---- om man inte tar till de fula knep andra länder använder.....
Det finns ju även demokratier som är rejält korrumperade, Indien brukar väl lyftas fram som ett exempel där. Från indiska bekanta har jag förstått att även saker som skattefusk är rejält förekommande där.Martin Lundvall skrev:Åter till ämnet, korruption och hur det ser ut i Sverige och övriga världen är ämnet.
/Martin
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Är inte en betydande faktor att myndighets- och rättsapparaten faktiskt beivrar korruption? Att begära eller ta emot en muta är ju belagt med en risk att åka dit och kanske förlora jobbet eller hedern. Den som mutan begärs av är en potentiell anmälare och vittne.
Dessutom har myndighetspersoner en lönenivå som gör mutor till en onödig risk om man väger det mot ovannämnda. Förtjänsten vägs väl alltid mot risken. Samma sak för den som ska muta någon.
Dessutom har myndighetspersoner en lönenivå som gör mutor till en onödig risk om man väger det mot ovannämnda. Förtjänsten vägs väl alltid mot risken. Samma sak för den som ska muta någon.
Vilka belägg har du för att Sverige skulle ligga sämre till om man "breddar" definitionen ? Du antyder att svartjobb och bidragsfusk skulle vara mer omfattande än i andra länder om jag fattar det rätt? Har du sett F-kassans uppskattningar om hur mycket fusket står för i % av totala utbetalningarna? Jag har svårt att tro att ett i övrigt korrupt land skulle vara ens i närheten av Sveriges låga nivå på just dessa siffror.Hans skrev:Det är en mycket bra fråga. När vi pratar om korruption vad inkluderar vi? Falska sjuksrivningar, förtidspensionärer som jobbar svart, bidragsfusk etc.?Blixten skrev:Räknas svarta hyreskontrakt och fifflande med andrahandskontrakt etc. som korruption?
Om vi begränsar oss till att poliser håvar in falska böter och kommuntjänsemannen får ett litet kuvert för att bevilja tillstånd så tror jag också att Sverige ligger bra till men breddar man definitionen så blir det nog inte lika smickrande för Sverige.
Som sagt, vid dags ände blir det otroligt svårt att mäta och jämföra med andra länder.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korruption
MVH
Hans
....Eller när andra makthavare på andra sidan sverige ger bort offentliga sjukvårdsinrättningar till vänner och bekanta.Kapten_Gars skrev:Nu har jag ju inte skrivit att nepotism är högre i Sverige än i "andra länder" så det påståendet är en klassisk halmdocka.
Vad gäller de andra undersökningarna du hänvisar till så är ju den intressanta fråga hur man gjort undersökningarna och vad man mäter, "som man ropar får man svar".
Den idealiserade bilden av Sverige som fritt från korruption gör att det är tveksamt om undersökningar alltid ställer rätt frågor. Man definierar helt enkelt "korruption" på ett sätt som är snävt och exkluderar en rad företeelser. Med tanke på hur uselt tillståndet är i många länder så är tveklöst det långt bättre i Sverige än "internationellt", särskilt vad gäller klassisk ekonomisk korruption. Även med en skeptisk syn på undersökningarna så är det ingen tvekan om att Sverige ligger bra till vad gäller korruption men är bilden av norden som exceptionellt, närmast unikt korruptionsfritt verkligen korrekt?
Tex så har Sverige en tradition av mycket långa perioder på politiska maktpositioner, ett förhållandevis svagt skydd av medborgarnas rättigheter gentemot myndigheter & stat på flera punkter och få sätt att ställa politiker & tjänstemän till svars för sina handlingar. Det här leder inte automatiskt till korruption, särskilt inte i lagens mening men det är grogrund för ett klimat där etiskt osunda vanor kan frodas på olika nivåer och i olika omfattning under lång tid.
Du har tex alla avslöjanden om oegentligheter i "Muteborg" efter det att Göran Johansson lämnade sin post och det blev andra makthavare som styrde.
Jo såklart finns det många exempel på korruption, ingen har sagt något annat, men nivån ÄR ändå låg internationellt sett. Och inte bara lågt gentemot genomsnittet (som är högt pga många helt hopplös länder) utan även lågt gentemot de bästa 25%, de bästa 10% osv. Hur mycket det än tar emot är det bara att acceptera det.
Det är märkligt att Sverige är ett av få länder i Europa där stora bidrag till riksdagspartierna inte behöver redovisas, Sverige har vid flera tillfällen fått kritik från Europarådets organ för korruptionsövervakning (Greco) för bristen på lagstiftning på området.
Vidare har regeringens utgifter för "externa konsulttjänster" totalt skenat de senaste åren. Det innebär att man hoppar över den förträffliga utredningskompetens som finns inom regeringskansliet och istället vänder sig till privata konsultföretag vars resultat och undersökningar mera kan styras i linje med regeringens ideologi. Dessutom är dessa utredningar inte offentliga vilket de vore om statens utredningstjänst gjort arbetet.
Källa: Veckans Affärer
http://www.va.se/nyheter/miljoner-till- ... gar-303915
Och för att förekomma politisk polemik så medges det att tidigare regeringar säkert ofta använt sig av LO-utredningar i sina beslutsunderlag.
Vidare har regeringens utgifter för "externa konsulttjänster" totalt skenat de senaste åren. Det innebär att man hoppar över den förträffliga utredningskompetens som finns inom regeringskansliet och istället vänder sig till privata konsultföretag vars resultat och undersökningar mera kan styras i linje med regeringens ideologi. Dessutom är dessa utredningar inte offentliga vilket de vore om statens utredningstjänst gjort arbetet.
Källa: Veckans Affärer
http://www.va.se/nyheter/miljoner-till- ... gar-303915
Och för att förekomma politisk polemik så medges det att tidigare regeringar säkert ofta använt sig av LO-utredningar i sina beslutsunderlag.