Iron Sky

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Iron Sky

Inlägg av Marcus » 4 februari 2012, 22:26

Schwemppa skrev:Har ni förresten hört om filmprojektet "Iron Sky" som är på kommande? Övervintrande nazister från månens baksida kommer år 2018 för att erövra jorden i bästa Star Wars-stil... 8O

http://www.ironsky.net/
Det ser eh intressant ut, men passar säkert bra för en kväll i soffan med lite popcorn och det kritiska tänkandet på paus :-)
Bild
Bild

/Marcus

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Iron Sky

Inlägg av B Hellqvist » 5 februari 2012, 00:12

Med tanke på att den är gjord av folket bakom SF-parodin "Star Wreck", så är nog glimten i ögat påtaglig.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 5 februari 2012, 10:49

Har följt detta projekt en tid, tycker det verkar vara en strålande idé. :-)
Filmen förefaller ha premiär på en filmfestival i Berlin om någon vecka eller så....

gnikam4
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gnikam4 » 6 februari 2012, 01:49

Udo Kier är med. Vad mer behöver man veta om filmen?

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 6 februari 2012, 09:32

Den borde ha premiär den 1:a april, istället för den 4:e. ;)

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 6 februari 2012, 21:12

Officiell trailer kommer nu senare i veckan :)

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 8 februari 2012, 18:44

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 februari 2012, 19:56

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4961940

De nämnde filmen på kulturnytt P1 idag. Det skulle visst vara nån drift med amerikanskt utrikes politik. :?
Å nej vad trött jag blir tänkte jag men det blev visst reporten också, knappast avangarde längre. Men annars tycker jag det verkar vara en höjdar film att se med lite chips och öl en fredag kväll. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 13 februari 2012, 20:55

sonderling skrev:De nämnde filmen på kulturnytt P1 idag. Det skulle visst vara nån drift med amerikanskt utrikes politik. :?
Det är en komedi med nazister från rymden, man ska inte slösa tid på att leta efter någon mening med den sortens filmer!
De som letar efter en politisk vinkel i filmer, böcker etc kan alltid hitta någon (oavsett om författarna avsåg att ha någon eller ej) men varför inte sträcka sig efter popcornen och njuta av lite underhållning istället.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 februari 2012, 10:40

En recension för den som löser tyskan: http://www.kino-zeit.de/filme/iron-sky
sonderling skrev:knappast avangarde längre
Så fort som du tycker dig känna igen en faktisk politiker så stänger du av? Din förlust.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 14 februari 2012, 10:56

Iron Sky ist ganz großer Nazi-Exploitation-Trash.

Kritikern är inte helt övertygad om filmens förtjänster... :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 14 februari 2012, 17:34

Iron Sky har fått en massa goodwill med sitt alternativa produktionssätt. Man har sökt mikrofinansiering via nätet, som inte gav särskilt mycket monetärt, men det har fått folk ute i stugorna, folk "med koll" att känna sig delaktiga. Gerillaproducering! Crowd financing! Anti-Hollywood!

Och det är en frän film om Nazis from the Moon med läckra rymdskepp i dieselpunk-stil, kul och ball och så där. Vad kan gå fel? Vad kan kritiker ha att invända? Men film är film, det måste alltid finnas en bärande story. Och för att få det att funka mot bakgrund av andra nyare rymdinvasionsfilmer (Independence Day på den "tuffare" kanten, Mars Attacks på den parodiska) så måste Iron Sky försöka verka originell och då INTE BARA med nazisoldater, nazi-UFO:n och generaler i uniform utan med en story. Och då kanske inte ett narrativ med ett USA 2014 där Sarah Pahlin är president (= hon är dum, skratta nu) är så där vansinnigt roligt och träffande.

Men jag ska inte dissa för mycket. Hade jag haft en son som velat gå och se den så hade jag gärna gett låtit honom, det ska börjas i tid: Nazis from the Moon, det är en bra förebild för det uppväxande släktet. Och att som i Iron Sky:s mytologi kalla tefats-rymdskeppen för "Reichsfliegschieben" tyder ju på rätt sorts humor.

Så låt måninvasionen börja. Men jag reserverar mig för det faktum att inte bara scenografibiten (dit jag räknar prylar, design och FX) måste fungera utan även casting och manus. Är filmen tillräckligt rolig att se i 90+ minuter även sedan man sett den första nazirymdsoldaten och det första Rikstefatet på skärmen? Man måste vilja säga något med en film, måste ha en vision även för en satir.

För att låta maximalt magsur avslutar jag med följande drapa. På engelska. Av mig:
They want to tell us a story
about Nazis on the moon
and for this they’re working 24/7
or at least eight hours a day,
five days a week...

An idiot story for
an idiot film,
employing a staff of
50-100... me oh my,
I’m glad I’m not a Finnish
fool, bragging about an

idiot film about idiot nazis,
going about some idiot business
on the moon and the earth,
a story about ”things
that never were”.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 februari 2012, 17:59

Nu vet jag inte hur många av de som har satt ett betyg på filmen på IMDB som verkligen har sett filmen, men det har i alla fall blivit ett betyg nu. Filmen hade ju premiär i Berlin i lördags, tror jag det var.
http://www.imdb.com/title/tt1034314/

Den enda recensionen där av användare på IMDB hittills är dock rätt ljummen. Men det kan nog bero på för höga förväntningar också, förstås. :-)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 februari 2012, 18:45

Hexmaster skrev:En recension för den som löser tyskan: http://www.kino-zeit.de/filme/iron-sky
sonderling skrev:knappast avangarde längre
Så fort som du tycker dig känna igen en faktisk politiker så stänger du av? Din förlust.
Nej, nej ta det inte så allvarligt, jag tycker driften med Sarah Palin är skit kul.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 februari 2012, 14:54

Enligt vad de säger själva på hemsidan så har de haft 5 miljoner views av trailern på en vecka. Kul.

Skriv svar