Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 5 februari 2012, 16:46

Marcus Wendel skrev:Jag läser just nu "Into Africa: The epic adventures of Stanley & Livingstone" av Martin Dugard och ska sen ge mig i kast med "Familjen Kennedy: En amerikansk dynasti" av Lennart Pehrson.
Kennedy-boken gav en bra översikt över klanen Kennedy med fokus på JFKs generation samt den före och efter, den typen av bredd ger av naturen att den inte finns utrymme till några djupdykningar om specifika händelser men det är en bra introduktion där författaren inte heller drar sig för att ta fram mindre smickrande detaljer utan att det för den sakens skull blir någon sorts skvallerpress.

/Marcus

Konigsberg
Medlem

Inlägg av Konigsberg » 7 februari 2012, 21:02

Klar med göringboken av Sennerteg, mycket, mycket läsvärd-

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 8 februari 2012, 09:23

The Battle for Singapore - Peter Thompson

Mycket intressant om detta öppnings kapitel i Stilla havskriget.Som faktiskt började en halvtimme innan Pearl. Man har ju fått för sig att Japanerna bara dök upp i djungeln bakom fästningen Singapore och att Samväldet kapitulerade mer eller mindre utan strid. Men så var det ju inte alls, hårda strider från Thailand ner till Singapore.
Samväldetsoldater kämpar väl trots dysfunktionell ledning skulle man kanske kunna summera det.

Själv undrar jag vem den där främlingslegionären är som man hittar bland stupade Japaner efter ett eldöverfall. Man tror att det är en tysk men det är bara nått man antar.

Sonderling

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 11 februari 2012, 05:39

Call of duty, My life before, during and after the Band of brothers - Lt Lynn "Buck" Compton

Om man väntade sig en utförlig utförlig redogörelse för Easy company under kriget i Europa 44-45 så blir man nog lite besviken. Man kan väl säga att Compton har skrivit en redogörelse för sitt liv där texten är indelad i tre huvudområden. Hans liv före, under och efter tiden i E-kompaniet såsom det skildrades i HBO:s serie i början av 2000-talet. Tyngdpunkten av hans bok ligger på tiden före och efter kriget. Som Compton själv säger - "tiden i Easy bestod bara av tre år av mitt 85-åriga liv" så varför skulle hans memoarer bara handla om den korta tiden.

Det var förvisso intressant att ta del av hans minnen från Easy och framför allt hur han påpekar brister i tv-serien som alla höjt till skyarna. Men mer intressant anser jag det var att ta del av hans tide efter kriget när han var inblandad som åklagare mot Sirhan Sirhan för mordet på Robert Kennedy 1968. Han avslutar boken med en politisk utläggning där han förklarar sitt mycket republikanska synsätt på tillvaron. Man kan tycka vad man vill om det han skriver där men är man 85 så har man väl rätt att tycka att det enda landet man kan leva i är det land man levt och slagits för.

Boken är intressant som levnadsskildring men om man enbart är intresserad av Easy Company så rekommenderar jag Ambrose "Band of Brothers" eller Richard Winters bok om förbandet.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 12 februari 2012, 13:24

Ahlström, Ingemar, Allt om allemansrätten
Människan och floran (relevanta delar)
Undén, Svensk sakrätt. 2, Fast egendom, Förra avd (relevanta delar)
Segrell, Den attraktiva kusten : synsätt, konflikter och landskapsnyttjande
Serlachius, Lärobok i sakrätten enligt gällande finsk rätt. 1 (relevanta delar)
Wiktorsson, Den grundlagsskyddade myten
Bihang till riksdagens protokoll vid lagtima riksdagen i Stockholm år ... 1899 Samling 1 Afd. 2 Bd 2 A Motioner, väckta inom Andra kammaren, n:is 1-163 (relevanta delar)
Bihang till riksdagens protokoll vid lagtima riksdagen i Stockholm år ... 1899 Samling 7 Lagutskottets utlåtanden och memorial n:is 1-65 (relevanta delar)
Riksdagens protokoll vid lagtima riksmötet år ....Andra kammaren 1899 Bd 1 N:is 1-12 : [17 januari-8 mars] (relevanta delar)
Riksdagens protokoll vid lagtima riksmötet år ....Första kammaren 1899 Bd 1 N:is 1-13 : [17 januari-15 mars] (relevanta delar)
Gunnar Wiktorsson skrev:I ett PM beskrev utredningens [SOU 1940:12] sekreterare en rättslig innovation, ”alle mans rätt”. [...]

Den rättsliga innovationen bestod i att sammanföra de handlingar som inte uttryckligen var straffbelagda i de s.k. åverkansparagraferna i 1864 års strafflag till en ny rättsfigur, och menade att begräsningen i straffbarheten skulle vara ett medvetet uttryck för en generell historiskt betingad rätt för var och en.
[...]
Den gängse tolkningen i sådana fall när någon handling inte är straffbar är att istället träder civilrätten in. Så tolkades också den samtida strafflagen i Finland från 1889 som var praktiskt taget identiskt utformad. Civilrättsligt har markägaren då rätt at ta betalt för tillträde till marken eller att tillgodogöra sig naturalster, även om det inte var straffrättsligt sanktionerat.
Hm, det finns nog något att utreda här.
Bilagor
Serlachius.jpg
Serlachius, Lärobok i sakrätten enligt gällande finsk rätt. 1 (1899) s. 28.
Serlachius.jpg (122.53 KiB) Visad 2614 gånger

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 17 februari 2012, 17:32

Håller på att läsa boken Krig av Sebastian Junger, riktigt bra må jag få säga.
Passade även på att se hans film Restrepo som visade delar ur boken.

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 februari 2012, 19:10

Karin Rehnberg, Husmödrar i Bohuslän 1938 (1990). Bygger på fascinerande detaljerade tidsstudier som utfördes på flera platser i landet 1938: konsulenter hängde med utvalda husmödrar i en eller flera dagar och höll reda på vad de gjorde och hur länge; skala potatis, snyta barn, hämta vatten, diska, sätta på grytan, stoppa strumpor, hämta mer vatten, dricka kaffe osv.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 18 februari 2012, 18:00

Jag blev nyligen klar med Sture Lindholms "Röd galenskap - vit terror; det förträngda kriget 1918 i Västnyland".

http://www.sets.fi/Book.php?id=1284755688

Det var en tankeväckade upplevelse. Jag ansåg mig ha vetat ungefär hur det gick till, men här skildras noggrannt, neutralt och sakligt alla händelserna, med namn och allt. Vem som fördrev vilka torpare, vem som sköt vem, vem som räddade vem. Allt uppbackat med dagboksanteckningar från tiden, förda av allehanda personer i olika ålder och ställning.

Alla de här namnen, efternamn som bars av klasskompisar i skolan, vänner och bekanta, studiekamrater... Vi är alla barn- eller barnbarns barn till de som ställdes emot varandra med vapen i hand. Plötsligt kändes händelser som i ungdomen var så avlägsna nu väldigt påtagliga och nära.

Gick sedan vidare med "Sigurds saga", dagboksanteckningar av godsägarsonen Henrik Lindeberg från samma tid, redigerade av samme Sture Lindholm. Han var 1918 med i Sigurdskåren, en vit frikår som förskansat sig på gården Sigurds i Kyrkslätt. Senare fick de ge sig till fånga hos de röda och befriades när Helsingfors föll.

http://www.proclio.fi/bok_sigurd.htm

Ett tidsdokument sannerligen, och Lindeberg har skrivandets gåva. Ett citat, nu taget ur minnet. De röda har fått fram artilleri och är i färd att starta ett bombardemang av Sigurds.

"Vi begav oss ut från byggnaderna till en lämplig grop vid skogen, vi klädde den med granris och lade oss ned, lade av våra titlar och tände cigarrer"

Stiff upper lip. Obetalbart. :D

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 18 februari 2012, 22:58

Jerusalem av Simon Sebag Montefiore.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 25 februari 2012, 15:02

"Människan och hennes symboler" av Carl G Jung

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 28 februari 2012, 21:43

Läser just nu en bok med en speciell anknytning till vår släkt.

Corregidor the saga of a fortress
av James Belote och William Belote
Med förord av en Robert Leckie (känner inte vi honom?)

Corregidor är ett fort i Manila bukten som höll stånd mot japanerna tills maj 1942. Större delen av boken handlar om detta. Andra delen handlar om återtagandet.
Det visar sig att en släkting till oss var med om denna senare händelse, en kusin till min far, vars namn är omnämnd i boken. Denne kusin var med i http://en.wikipedia.org/wiki/11th_Airbo ... _States%29
Vi kände till att denne kusin hade varit med i PTO men inte i vad. Förmodligen led han av ptsd och det är först efter hans död som dessa detaljer kommit till vår kännedom. Boken är från 1967 och kom med posten från USA från en släkting. (Exakta detaljer känner jag inte till.)

Fast boken har några år på nacken så finner jag den väldigt läsvärd men så gillar jag sådana här historier, där man strider mot alla odds.

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 februari 2012, 22:41

Dels i mina egna historiska manualer som jag använder för att uppdatera den historiska bloggen med och dels mitt personliga arkiv som berör Sirius som klubb.

Stefan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 3 mars 2012, 22:15

Läste nyss "Vårt Lejon Christian" av Anthony Bourke och John Rendall som jag hittade på bokrean.

Boken är en närmast osannolik, men ändå sann, historia om hur författarna Anthony "Ace" Bourke och John Rendall i slutet av sextiotalet köper en lejonunge på Harrods zooavdelning som de sedan har i källaren till möbelaffären där de arbetar. Medvetna om att de inte kommer kunna ha kvar lejonet, som kallas Christian, försöker de hitta en lämplig djurpark eller liknande som kan ta över honom - när de av en slump kommer i kontakt med den excentriske George Adamson som just är igång att starta ett projekt i Kenya med lejon som ska återanpassas - genom att starta en lejonflock.

Efter en del om och men flyger man ner Christian till Afrika, och trots en del svårigheter återanpassas han så småningom till vildmarken.

Inget större historiskt värde måhända i historien - men en riktig feelgood-historia. Dessutom genomdränkt med brittisk excentrisism (även om författarna är australiensare) som åtminstone slår an en sträng i mig. Från att Harrods faktiskt höll sig med lejonungar till att det aldrig riktigt framgår exakt hur mycket pengar kalaset kan ha kostat eller hur de två unga ägarna lyckades finansiera det (resan ner till Afrika och återanpassningen finansierades dock av ett filmbolag som följde historien). Till då George Adamson, en brittisk viltvårdare som spenderat större delen av sitt liv i Afrika och som bestämt sig för att starta en egen lejonflock i Kenya.

Boken skrevs på 70-talet, i anslutning till att filmen om lejonet Christian också kom ut. Anledningen till att den nu återutgivits är att en liten snutt av dokumentären blivit ett youtube-fenomen, ni har säkert redan gissat vilket (där lejonet Christian efter ett år i Afrika återser sina forna hussar Ace och John):

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 mars 2012, 20:49

Filmen om lejonhannen Christian visades på TV för en tid sedan och tyvärr kommer jag inte ihåg när/vilken kanal.
Förresten förtjänar inte detta lejon sin egen tråd förresten? En stilla undran bara! :D

Stefan

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 mars 2012, 17:34

Brobyggarna av Jan Guillou

Skriv svar