Boerkriget

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Boerkriget

Inlägg av Darius » 25 februari 2003, 14:34

Läste lite om detta krig nyligen och fastnade på några saker som jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med.

Klassas Majuba Hill Som britternas största nederlag genom tiderna beräknat på hur många dom förlorade jämför med motståndarna ? eller som det pinsamaste ?

Och om inte Churchill deltagit i Boerkriget skulle Andra Världskriget se annorlunda ut nu med tanke på Churchills bravader.

I texten jag läste nämdes en viss mr Ghandi , och jag undrar om det är den ghandi jag tror det är ?

Och var det under Boerkriget som kommandos först tog sin nytida form ? eller är jag bara ute och yrar ? :)

Vore tacksam för svar och gärna källor för vidare läsning.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 25 februari 2003, 14:51

Kan svara på mr.Ghandi frågan:

Mahatama Gandhi (1869-1948) - Deltog i de brittiska styrkorna som bårbärare. Mest känd som indisk frihetskämpe och förespråkare för civil olydnad.

Så ja, det är den Ghandi du tänker på

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 25 februari 2003, 15:23

aah , Såg nu att det fanns här på Skalman sidan :) *skäms*

Men då vet ja att det var han , Tack så mkt :)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Boerkriget

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 februari 2003, 18:39

Darius skrev: Klassas Majuba Hill Som britternas största nederlag genom tiderna beräknat på hur många dom förlorade jämför med motståndarna ? eller som det pinsamaste ?

Och om inte Churchill deltagit i Boerkriget skulle Andra Världskriget se annorlunda ut nu med tanke på Churchills bravader.
'

Singapores fall 1942 borde vara betydligt värre, både med tanke på de stora persnoella förlusterna och Singapores strategiska betydelse såväl som befästning, stad och marinbas.

Och ett Boerkrig utan Churchill hade troligen haft väldigt liten inverkan på VK2. Typ ingen alls (förutsatt att WC fortfarande blir PM 1940).

/Forsberg

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 25 februari 2003, 21:03

Boerkriget är bland annat kännt för britternas hårda behandling av motståndarens civilbefolkning. (som internerades i läger)

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 25 februari 2003, 21:08

LasseMaja skrev:Boerkriget är bland annat kännt för britternas hårda behandling av motståndarens civilbefolkning. (som internerades i läger)

Var det bara Britterna som använde sig av läger under början av 1900-talet lr gjorde även dom andra länderna så i kolonierna ?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 25 februari 2003, 21:53

Säkert betedde sig andra kolonialmakter än mer illa (i en del fall) mot "infödingarna" i sina kolonier, Belgiens framfart i Kongo till exempel, men det folk upprördes över var ju att Boerna var utvandrade europeer.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 25 februari 2003, 22:19

det gick en film (eller serie) om ghandi för några år sen. då var han i sydafrika och jag har alltid undrat varför han var det...

nu vet jag :D

Stefan
Medlem

Gandhi i Sydafrika

Inlägg av Stefan » 26 februari 2003, 00:16

Slickepinnen; jag misstänker att Gandhi var inte i Sydafrika enbart för att få tjänstgöra som bårbärare, jag misstänker att han bodde i Sydafrika; var alltså en indier i förskingringen; det bodde många indier i Sydafrika.

Däremot hur och varför han utvandrade till Indien, det vet jag inte på rak arm. Jag misstänker att när hans nationella och nationalistiska medvetande vaknade, räckte det inte att vara indier i Sydafrika. Då "återvände" han till Indien. Han bodde ju också några år i England och studerade till jurist. Kanske blev han rent av utvisad från Sydafrika? Ja, ja. Kanske.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 26 februari 2003, 02:45

Slickepinnen & Stefan:

Gandhi var född i Indien och lämnade sitt hemland för att studera till jurist i England. Först efter detta hamnade han i Sydafrika. Anledningen var någon juridisk process som han var inblandad i (som jurist), men han blev kvar i över 20 år. Att han tjänstgjorde som "bårbärare" i Sydafrika är väl en lätt romantiserad bild, som vill framställa honom som så enkel som möjlig, arbetande i samhällets bottenskikt. Den sidan av honom är väl på sätt och vis också sann, men faktum är att han var en av dem som satte upp och organiserade ambulans- och bårbärarverksamhet under Boer-kriget. Före och efter detta ägnade all sin kraft och juridiska kompetens åt att förbättra den humanitära och sociala situationen för den stora indiska minoriteten i Sydafrika.

Han återvände hem 1914 - så vitt jag förstår helt frivilligt, även om han faktiskt satt i fängelse ett tag i Sydafrika i samband med sin människorättskamp.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 26 februari 2003, 09:47

Var det inte 1915 han återvände till Indien ?

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 26 februari 2003, 12:31

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 26 februari 2003, 13:24

Ja där står det 1914 , Mitt misstag då :)
Hittade 2 källor där det stod 1915 så jag utgick från det

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 1 mars 2003, 04:05

Ni har faktiskt rätt båda två - det beror på hur man ser på saken. Han lämnade Sydafrika 1914 (i maj) och kom till England just i tid för att se första världskriget bryta ut. Detta gjorde att han stannade för att sin vana trogen börja organisera ambulansverksamhet. En liten käck lungsäcksinflammation gjorde dock att han tämligen snart avseglade hemåt Indien ändå, och dit nådde han i början av 1915 (det tar ett tag att segla sträckan ...).

Hans namn stavas för övrigt Gandhi, och inte Ghandi, men det är många, många som stavar fel även ute på nätet ...

-vils-
Medlem

Svar

Inlägg av -vils- » 3 mars 2003, 16:00

Britternas största lederlag någonsin är Somme 1916. 70.000 stupade på 1 dag!

Skriv svar