Släktingar i wwII

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

Släktingar i wwII

Inlägg av Oskar R. » 24 april 2002, 20:36

Vilka av er har hade släktingar i wwII?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 24 april 2002, 20:38

Min morfar stred med JR4 i Finland under fortsättningskriget. Några av hans berättelser finns på min hemsida, http://www.finnishwar.cjb.net. :)

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 24 april 2002, 20:59

Min gammelfarfar stred och dog i förtsättningskriget. Mycket mer vet jag faktiskt inte men jag har skickat efter information om honom till finska krigsarkivet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 april 2002, 21:35

Min morfar stred inte i något krig, men han var stationerad här nere i Helsingborg. Bla. hade han ansvaret att spräng hamningången om Tyskland skulle anfalla staden! :D

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Vilka av er har hade släktingar i wwII?

Inlägg av Olof Larsson » 24 april 2002, 21:48

Min mormors bror och mormors far som var Sudettyskar stred i Wehrmacht på östfronten, där de sedemera blev krigsfångar.
De blev frisläppta -47 och flyttade/flydde då till Sverige.
(I likhet med 20´000´000 andra tyskar var de inte tillåtna att bo i den sovjetiskkontrollerade delen av Europa (Det blivande Östtyskland undantaget).)

Pastorn
Medlem

Inlägg av Pastorn » 24 april 2002, 21:49

Min ingifta morbrors mor var judinna och satt bland annat i Auschwitz vid slutet av kriget. Hon har berättat att hon överlevde enbart genom att ha haft kökstjänst - resten av hennes familj mördades. Hon kom senare till Sverige men är idag avliden. :(

Min ena kusins pappa är från Nederländerna och hans far avrättades efter att ha dömts skyldig till mord på två tyska soldater i Amsterdam. Om han var skyldig vet ingen i släkten men han var ju kommunist så vem vet? Kanske var han en del av den kommunistiska motståndsrörelsen. :(

Min egen släkt förskonades från kriget förutom då det gällde krigsplaceringen. Farfar trampade runt uppe i norr och påstår sig ha sett brinnande finska gårdar då tyskarna retirerade i slutet av kriget. Morfar var inom handelsflottan och var med och undsatte besättningen från ett torpederat lastskepp - kommer inte ihåg namnet - återkommer med det. Det finns väl dokumenterat... :|

Så var det med det...

Amen...
Senast redigerad av 1 Pastorn, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

Re: Släktingar i wwII

Inlägg av Ostmark » 24 april 2002, 21:50

Oskar skrev:Vilka av er har hade släktingar i wwII?
Hade uppenbarligen ganska många släktingar som stred i kriget. Många är för mig okända, men en del av deras levnandsöden har jag fått ta del utav.

Farfar vart inkallad 1944, stationerad för träning Bremerhaven (har jag för mig iaf.. eller var det Wilhelmshaven.. Hade uppgiftern från WASt för inte så länge sedan, men dom försvann i flytten). Vart sedan positionerad på en flottbas som jag inte heller längre minns namnet på. Vart sedan förflyttad under -45 till någon av Öarna i Engelska kanalen där han vart tillfångatagen -45 och satt i läger till dess att han släpptes -48.

Farmors bror vet jag mycket lite om, bara att han stupade i eller runtomkring Stalingrad -43 ("MIA").

Har även funnit foton på andra släktingar som är mig okända, b.l.a. ett på en ung leende man i uniform framför ett fält av något slag. På baksidan av bilden tror jag mig minnas att det står något om ett Flak-regiment.

Far min har inte alltför mycket minnen från kriget - det är iaf det han påstår - men han minns att han som liten tittade på då de Sojetiska soldaterna från Röda Armen som tågade in i hans hemby samt att ortsbefolkningen hade försökt sätta upp blockader bestående utav vagnar, kärror och bråte på vägarna till liten eller ingen nytta. Han minns även att Röda Armen slängde iväg ett par granater (troligen från "mortars") från Bergen runt omkring byn för att skrämmas. Ska försöka ta reda på mer utav eget intresse sen..

Tror personligen att han inte vill berätta alltför mycket, mycket som skedde i Österrike under slutet av kriget är inget man vill tala om - så många dog eller led att man hellre håller tyst om det och behåller det för sig själv.
Mvh
Ostmark

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 24 april 2002, 22:51

Hej!

Min morfar tvångsinkallades som ung grabb och sändes till tvångsarbete i Tyskland. Han arbetade som jordbruksarbetare någonstans i centrala Tyskland.
Mammas moster sändes till ett arbetsläger (ammunitionsfabrik i Magdeburg tror jag att det var) i Tyskland. Efter vistelsen i arbetslägret kunde hon inte bli gravid, men hon avslöjade aldrig vad som hade hänt henne för någon.

Mormor och hennes syster har berättat för mig hur de flydde undan den tyska offensiven och hur Stuka-plan attackerade flyktingkolonnerna. Det enda skyddet som fanns tillgängligt var diket.
Några månader in i ockupationen tvingades mormor, trots sin ringa ålder, arbeta åt en rik tyska. Tyskarna gav mormorsfar ett val: antingen vaktar du judiska arbetare eller så skickas du till läger. Gissa vad han valde att göra!

Jag vet också att avlägsna släktingar inkallades i armén under 1939 och deltog i kriget.

mvh artur

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 24 april 2002, 23:12

En (betydligt äldre) kusin till min far var jaktflygare för USAAF. Vet dock inte vid vilken enhet han tjäsnstgjorde.

Tillägg: Min morfar var underofficer på ett av de svenska pansarskeppen.
Senast redigerad av 1 Per Andersson, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 24 april 2002, 23:15

Min mormors far stred för Tyskland under WW2 och var med i Stalingrad. Han var lastbilschaufför och hamnade som alla andra i fångläger efter att sjätte armén givit upp. Han försökte rymma en gång men åkte fast. Andra gången han försökte rymma hade han med sig några andra kamrater, alla utom han blev fångade igen, och genom att bland annat hänga under tåg och gå så lyckades han ta sig till de egna linjerna igen. Han fick järnkorset (vet inte vilken grad) men nu är det försvunnet. :( Han dog i våras, innan jag hunnit få träffa honom. :cry:

/Johan

Bad Mr. Frosty
Medlem

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 25 april 2002, 00:53

Jag vet inte mycket om min farfar jag han alldrig träffa honom.
Men han jobbade tydligen för Fransk underrättelsetjänst i Jugoslavien under vissa delar av andra världskriget. jag vet även att han blev skadad i nordafrika, skjuten i benet. Sittandes i ett flygplan, de kom det en olycklig kula från ett gevär på marken.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 25 april 2002, 01:09

Ett antal släktingar till min farmor var aktiva i Hjemmefronten i Oslo. Bl a så ryktas det att hennes bror var ledare där. Tyvärr har folk i släkten inte så gärna pratat om kriget, och de aktuella hjemmefrontarna dog innan jag hann träffa dem. Jag ska dock vid tillfälle forska vidare i frågan. Är det någon som har några tips beträffande hjemmefronten? Pappa växte för övrigt upp i Dalsland, så nära gränsen att de såg ljusskenen från kriget på andra sidan, där de visste att det fanns fullt med släktingar. Det präglar förstås hans (och farmors) minnesbilder.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 25 april 2002, 06:21

Jaha, vad kan jag säga.

Min morfar (död sen min mamma var typ 5 år) arbetade på ett flygfält under kriget (minns inte vilken flotilj), dom sköt ner en henikel he 111 som flög förbi.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 25 april 2002, 08:29

Mammas morbor emigrerade till USA under början av 1900-talet. Han var sjöman till yrket och åkte med fraktfartyg mellan USA och Storbritannien. Han blev torpederad två gånger av tyska ubåtar (eller skeppen han tjänstgjorde på ), men överlevde båda gångerna. Något år efter kriget, när han var på semester i San Fransisco, så blev han överkörd av en spårvagn och dog. Tala om snöpligt slut.

Jonas S
Tidigare medlem

Inlägg av Jonas S » 25 april 2002, 09:55

Farfar stred i IR61 i fortsättningskriget, har dessutom ett antal nära och avlägsna släktingar som stupade vid fronten. Det finns ännu en hel del veteraner i livet i byarna här också.

Skriv svar