Numismatik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 4 januari 2012, 19:11

Peruben skrev:
Anders Nyman skrev:Gjorde ett härligt Kap på en Loppis i Falun häromdagen, 2 myntrör från 70-talet, ett rör med 1 kronor å ett rör med 10 öringar, i god kvalitet.. Å, sedan en Kotia från 1920, den var i dålig kvalitet, å sist men inte minst, en mycket vacker Pappers femma (Jubileumsvarianten) från 1948, i orört skick.. :wink:
Kotior är underbara sedlar. Jubileumsfemman från 1948 har jag också. Mycket vacker. Grattis till fynden- jag borde gå oftare på loppisar. :)
Det var väl mest Myntrörem som jag fastnade för, sedan så följde Sedlarna med så där i bara Farten när jag for där i från, har nu 2 Jubileumsfemmor från 1948, å kotior har jag ett antal,, ska försöka nu å börja leta mej till de sällsynta exemplaren av Kotiorna. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 4 januari 2012, 19:17

Var på Pärlan (Pingstmissionens Loppis) utanför Borlänge i dag på Eftermiddagen, å fick med mej 49 stycken Förstadagsbrev med mej hem, för även detta område, med Frimärken är ett spännande område.. Finns så otroligt mycket Vackra Frimärksmotiv. :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 4 januari 2012, 20:54

Anders Nyman skrev:Var på Pärlan (Pingstmissionens Loppis) utanför Borlänge i dag på Eftermiddagen, å fick med mej 49 stycken Förstadagsbrev med mej hem, för även detta område, med Frimärken är ett spännande område.. Finns så otroligt mycket Vackra Frimärksmotiv. :wink: :wink:
Jag har faktiskt "dammat av" min frimärkssamling på sistonde. Har en ganska fin samling (om jag får säga det själv), fram till 1945 ungefär. Har även en del äldre frimärkshäften som jag tycker är kul. :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 4 januari 2012, 22:13

Anders Nyman skrev:
Peruben skrev:
Anders Nyman skrev:Gjorde ett härligt Kap på en Loppis i Falun häromdagen, 2 myntrör från 70-talet, ett rör med 1 kronor å ett rör med 10 öringar, i god kvalitet.. Å, sedan en Kotia från 1920, den var i dålig kvalitet, å sist men inte minst, en mycket vacker Pappers femma (Jubileumsvarianten) från 1948, i orört skick.. :wink:
Kotior är underbara sedlar. Jubileumsfemman från 1948 har jag också. Mycket vacker. Grattis till fynden- jag borde gå oftare på loppisar. :)
Det var väl mest Myntrörem som jag fastnade för, sedan så följde Sedlarna med så där i bara Farten när jag for där i från, har nu 2 Jubileumsfemmor från 1948, å kotior har jag ett antal,, ska försöka nu å börja leta mej till de sällsynta exemplaren av Kotiorna. :)
Myntrören var blandade år då eller? Jag har ett par rör enkronor 1976, det är allt. När det gäller kotiorna- är det 1874 och 1875 du är ute efter? Jag har dom- men i dålig kvalité. Det är endast den feltryckta 1920 jag saknar- och den är för dyr.

Privatbanksedlar har jag inte en enda- kanske ett nytt samlarområde? :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 9 januari 2012, 18:55

Har en Kotia från 1874 eller om det var 75, var länge sedan jag kollade där. Å, det är just den feltryckta som du nämner som jag saknar också, någon gång har jag sett att den, har gått för relativt Billigt på Tradera.. :wink:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 9 januari 2012, 19:36

Anders Nyman skrev:Har en Kotia från 1874 eller om det var 75, var länge sedan jag kollade där. Å, det är just den feltryckta som du nämner som jag saknar också, någon gång har jag sett att den, har gått för relativt Billigt på Tradera.. :wink:
Jag letade igenom en skokartong med gamla brev och hittade 5 öre 1964 med "50" i kronan och 5 öre 1967 med "klump" på femman.

Annars har jag blivit helt biten av frimärken nu. Funderar på att gå med i den lokala klubben. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 12 januari 2012, 17:47

Peruben skrev:
Anders Nyman skrev:Har en Kotia från 1874 eller om det var 75, var länge sedan jag kollade där. Å, det är just den feltryckta som du nämner som jag saknar också, någon gång har jag sett att den, har gått för relativt Billigt på Tradera.. :wink:
Jag letade igenom en skokartong med gamla brev och hittade 5 öre 1964 med "50" i kronan och 5 öre 1967 med "klump" på femman.

Annars har jag blivit helt biten av frimärken nu. Funderar på att gå med i den lokala klubben. :)
Även jag har fastnat för Frimärken på Slutet, men för mej räcker det å vara med i Myntklubben här i Borlänge. För en av medlemmarna i klubben är även med i frimärksklubben, så med honom delar jag lite tankar då och då.. Men, vet du vad jag fick tag på här om dagen, av en loppiskompis, ett krigsbrev från en tysk stor firma till en Svensk elektronikfirma, det som gör detta krigsbrev så intressant, är att det är öppnat av Nazisternas Tullmyndighet, fick det för 10 kronor, i de kretsar som det samlas på just material från 2:a världskriget, så är det brev värt mera berättade min loppisvän. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 12 januari 2012, 17:50

Finns just nu, en hel del intressanta mynt och sedlar till Salu hos Nät Auktions firman Kaplans,, www.kaplans.se/ Fanns en sak jag tänkte köpa, men har lovat frugan, å ligga lite lågt just nu med inköpen. :D

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 13 januari 2012, 11:13

Jag har beställt tre st tvåkronor av Tonkin. Men han är så upptagen med myntguiden och samlarboken så det lär nog dröja innan jag får dem. ;)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 14 januari 2012, 17:36

Peruben skrev:Jag har beställt tre st tvåkronor av Tonkin. Men han är så upptagen med myntguiden och samlarboken så det lär nog dröja innan jag får dem. ;)
Han har mycket Järn i Elden, vår Vän Tonkin, som jag uppfattar det, så mycket att han hinner knappt med sig själv. Det var som när jag besökte Herr Tonkins Butik för ett par år sedan,, han är en mycket vänlig och sympatisk man. Men när man var där inne i Butiken, så for han som pojkspoling från det ena till anndra, mellan alla kundbesök där, Men jag GILLAR honom. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 15 januari 2012, 18:58

Har skapat en ny tråd, för frimärks samlandet, har laggt den i ( Historia - Övrigt & Allmänt), för den som är intresserad av frimärken är också välkommen dit. :idea:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 28 januari 2012, 18:29

Jag har fått nys om en tvåkrona 1924 i kvalité 01+. Men jag får väl aldrig för sambon. :roll:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 1 februari 2012, 19:24

Peruben skrev:Jag har fått nys om en tvåkrona 1924 i kvalité 01+. Men jag får väl aldrig för sambon. :roll:
Fick tag på några udda ett öringar, från slutet av 50-talet å början av 60-talet på en loppis förra helgen.. Jag hoppas du kan få köpa denna Två krona.. :milwink:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 9 februari 2012, 19:14

Jag har äntligen hittat min gamla myntklubb i stan. Ska på nästa möte. Blir riktigt kul. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 10 februari 2012, 04:36

Peruben skrev:Jag har äntligen hittat min gamla myntklubb i stan. Ska på nästa möte. Blir riktigt kul. :)
Men va roligt.. Själv så står jg nu i valet och kvalet om jag ska betala in 2012 års medlemsavgift. Tröttnade på min Klubb för ett antal år sedan, när det fanns motsättningar inom klubben, Så fann jag några intresserade, så skulle jag gärna öppna en egen myntklubb. :milwink:

Skriv svar