av Fredrik Andersson » 25 januari 2012, 14:06
Easy Company Soldier
Don Malarkey
ISBN 978 0 312 56323 3
Jag brukar inte sträva efter att läsa böcker som är baserade på filmer eller tv-serier. Det känns ofta som om författarna genom att ge ut en bok i efterhand enbart vill suga ut de sista dropparna ur effekterna efter en storfilm eller populär serie på någon tv-kanal.
Men i bland måste man göra ett undantag. I fallet med "Easy Company Soldier" var fallet helt enkelt så att jag inte ens kände till Malarkey, Easy Company eller "Band of Brothers" förrän efter att jag sett serien.
Don Malarkey var den i det numera berömda E-Company, 506 PIR, 101 Airborne div som befann sig längtst tid vid fronten från juni 1944 och framåt i 177 dagar i streck. Detta utan att få så mycket som en skråma.
I boken "Easy Company Soldier" berättar han med hjälp av Bob Welch om sin tid vid Easy från utbildningen i Georgia fram till krigsslutet. Det är en berättelse om stark kamratskap, stolthet över att tillhöra ett förband som aldrig ger upp och den enskilde soldatens upplevelser mitt i de stora operationerna som planerades på högsta nivå. Men det är också en berättelse om ärr som aldrig läker och om minnen som aldrig kan försvinna. I Malarkeys fall återkommer han gång på gång till tre episoder som hela tiden ligger under ytan 70 år efter kriget. När två kamrater förlorar varsitt ben i samma artillerisalva, när bäste kamraten förintas av en direktträff från en granat kastare och när han skjuter en 16-årig pojke ut HJ i bröstet. De av oss som sett tv-serien från HBO kan säkert dra oss till minnes vilka episoder som avses.
Jag kan inte låta bli att läsa den här boken utan att ha tv-serien "Band of Brothers" i bakhuvudet. Det är absolut ingen nackdel eftersom Malarkey emellanåt hänvisar till serien och (framförallt) felaktigheter i serien. Kamraten Hoobler sköt sig t ex inte med en Luger utan med sig egen .45 Colt, Easy var aldrig i något koncentrationsläger och Webster som får stort utrymme i serien ses inte alls med blida ögon av Malarkey.
När en medlem av Easy ska berätta om tiden i förbandet under andra världskriget så går detta inte att göra utan att ta upp kapten Herbert Sobel. För den oinvigde så var Sobel utbildningsbefäl för Easy i USA och även den första tiden i England före invasionen i Normandie. I serien gör underofficerarna mer eller mindre myteri för att få bort honom som kompanichef vilket också lyckas.
Malarkey är i boken väldigt kluven till Sobel. Å ena sidan beskriver han en officer som är ypperlig att utbilda och motivera. En officer som ställer krav på förbandet som får dem att bli lite segare, lite mer aggresiva och lite mer av allt i jämförelse med de andra kompanierna i regementet. Detta, menar Malarkey, var detaljer som gjorde att han och de andra veteranerna överlevde hela kriget. Sobel hade helt enkelt förmågan att drilla och motivera sitt förband till ett av de vassaste i hela den amerikanska armén.
Å andra sidan var Sobel ett uruselt befäl i strid. Han gjorde elementära fel under utbildningen och han förefaller ha varit livrädd att ta beslut under fältförhållanden. Enligt Malarkey var Sobel själv medveten om sina brister och försökte dölja dessa genom sin kadaverdisciplin som beskrivs på ett trovärdigt sätt i tv-serien.
Min egen syn på Sobel har också ändrats även om det kanske inte hör hit. I en annan tråd har jag ifrågasatt David Schwimmers gestaltning av rollen men den uppfattningen är jag benägen att revidera. Efter att ha läst Don Malarkeys beskrivning skulle jag snarare vilja hävda att den är mycket lik den verklige Sobel.
Efter kriget har Malarkey hållt många föredrag i ämnet ledarskap där han använt sig av sina upplevelser i Easy. Det är ett föredrag som jag skulle kunna ge åtminstone min vänstra tumme för att få höra.
Jag rekommenderar den här boken för alla som har ett intresse av kriget på västfronten 1944-45 samt de som gillade tv-serien "Band of Brothers".
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"