När avgjordes kriget?
-
Konigsberg
- Medlem
Re: När avgjordes kriget?
Krigsförklaringen gentemot USA var ett kardinalfel. Men frågan är om Tyskland i detta skede, även om USA inte blandat sig i den europeiska krigsskådeplatsen, hade tillräckliga resurser för att betvinga Sovjet. Den 11 december hade redan offensiven mot Moskva misslyckats och den tyska armén var hårt pressad över i stort sett hela östfronten. Många förband var slitna och förlusterna under hösten 1941 i Sovjet hade varit betydande. Även om Tyskland under 1942 kunde gå till en förnyad offensiv var den trots allt begränsad jämfört med året innan. En stor del av eliten inom officerskåren och manskapet hade redan stupat eller var invalider eller krigsfångar.
Tyskland saknade de industriella/ekonomiska resurser som krävdes för att i längden kunna vinna ett krig mot Sovjet. Först omkring 1943/44 slog man om till fullskalig krigsproduktion medans Sovjet med sina femårsplaner redan långt före kriget hade organiserat sin industri för krig. Niklas Zetterling och Anders Franksson ger en mycket bra bild av läget just kring 1941/42 i deras bok ¨Hitlers första nederlag - anfallet mot Moskva¨. Möjligen hade Tyskland i ett initialt skede kunnat segra med hjälp av separatister i Ukraina och Vitryssland och med ett annat förhållningssätt till det ryska folket. Det är dock ytterst tveksamt, för Stalin hade kunnat dra tillbaka såväl trupper som vitala industrier till andra sidan Ural för att sedan gå till motattack längre fram.
Hur som helst, det troliga är att Tysklands sak var förlorad redan i december 1941.
Tyskland saknade de industriella/ekonomiska resurser som krävdes för att i längden kunna vinna ett krig mot Sovjet. Först omkring 1943/44 slog man om till fullskalig krigsproduktion medans Sovjet med sina femårsplaner redan långt före kriget hade organiserat sin industri för krig. Niklas Zetterling och Anders Franksson ger en mycket bra bild av läget just kring 1941/42 i deras bok ¨Hitlers första nederlag - anfallet mot Moskva¨. Möjligen hade Tyskland i ett initialt skede kunnat segra med hjälp av separatister i Ukraina och Vitryssland och med ett annat förhållningssätt till det ryska folket. Det är dock ytterst tveksamt, för Stalin hade kunnat dra tillbaka såväl trupper som vitala industrier till andra sidan Ural för att sedan gå till motattack längre fram.
Hur som helst, det troliga är att Tysklands sak var förlorad redan i december 1941.
Skulle säga att det avgjordes när Tyskarna tappade fokus under slaget om Storbritannien, och bekämpningen av RAF gick över i Blitzen.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Jag tror vi är inne på samma spår du och jag...Dalmas skrev:Skulle säga att det avgjordes när Tyskarna tappade fokus under slaget om Storbritannien, och bekämpningen av RAF gick över i Blitzen.
Fredrik Andersson skrev:Men likväl förlorade Tyskland kriget när man gav britterna andrummet i maj 1940. Möjligen kan man säga att de förlorade kriget när de växlade från att anfalla RAF:s flygfält till att bomba städer och industrier i stället.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
En kamrats livsfilosofi:
10 Maj 1940, Winston Churcill blir premiärminister för en brittisk regering som vägrar acceptera den tyska segern på västfronten och fortsätter kriget tills Tyskland till slut utproduceras i det utnötningskrig som följer på de överlägsna tyska markoperationernas bristande förmåga att korsa öppet vatten vid engelska kanalen och understödja framryckningen logistiskt över de ryska vidderna.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Hm, vi verkar vara flera som anser att kriget avgjordes våren-sommaren 1940, men av skilda orsaker. Ska bli kul att höra vad andra har att tillägga!
Regimus Neque Hostis
En kamrats livsfilosofi:
En kamrats livsfilosofi:
Winston Churchill "Efter USA:s inträde i kriget, var resten bara en fråga om ändamålsenligt användande av överlägsen styrka".
Jag säger den 3:e september 1939 när krigsförklaringarna kom. Tyskland hade en sagolik utdelning under de första åren, allierade felräkningar och misstag kombinerat med en helt ofattbar tur som bara är möjlig med en oberäknelig, irrationell och enväldig härskare. Det är ju inte så att de tyska militärerna satt med något triumfkort som de allierade inte kände till, utan tvärtom var de nyktra tyska militärerna mycket medvetna om landets militära underlägsenhet. SAMTLIGA - fransmän, britter, Röda armén och t.o.m tjeckerna tror jag hade bättre och fler stridsvagnar, flottan var underdimensionerad och strategiskt bombflyg saknades. Flottan fick man för övrigt ingen nytta av förrän den sattes in i markstriderna mot Röda armén -45 och det av WC upphaussade ubåtshotet tror jag är överdrivet, jag har svårt att tro att ens dubbelt så många ubåtar hade lett till något värre än ransonering av tepåsar i London, knappast underkastelse.
Ett rimligt scenario hade varit att allt kört fast liksom 1914 och sen hade Adolf fått rökas ut under några år, kanske inifrån. Ingen kunde förutspå vad som nu hände, särskilt inte de tyska generalerna varav de viktigaste var emot vansinnet, men vem trodde på Ludwig Beck och hans kolleger när varje krig vanns på allt från några timmar till högst några veckor? Tur som en tokig!
Ursäkta den något tvärsäkra lätt raljerande tonen, men känner att den här typen av frågor inbjuder till lite mer lättsmälta och kategoriska slutsatser, utan det där lilla extra allvaret.
Ett rimligt scenario hade varit att allt kört fast liksom 1914 och sen hade Adolf fått rökas ut under några år, kanske inifrån. Ingen kunde förutspå vad som nu hände, särskilt inte de tyska generalerna varav de viktigaste var emot vansinnet, men vem trodde på Ludwig Beck och hans kolleger när varje krig vanns på allt från några timmar till högst några veckor? Tur som en tokig!
Ursäkta den något tvärsäkra lätt raljerande tonen, men känner att den här typen av frågor inbjuder till lite mer lättsmälta och kategoriska slutsatser, utan det där lilla extra allvaret.
-
apersson850
- Medlem
Nja, jag anser nog att de inledande framgångarna mer berodde på att Wehrmacht, främst kombinationen mellan flygvapnet och armén, hade skrivit en ny regelbok för hur man ryckte fram mot fienden. Att tyskarna själva inte var så välövade på samordningen mellan flyg och markstridskrafter i början, att överkommandot blev skrajsna inför sina egna framgångar - det gjorde inte så mycket i början. Fienden var ännu sämre övade på att stå emot den här sortens anfall och ännu mer skräckslagna.
Tyskarna skaffade sig snart fler tillfällen att förfina sin teknik, en teknik som fortfarande fungerade med god utdelning en bra bit in i Unternehmen Barbarossa.
Att det sen i längden var omöjligt att hålla igång en krigsmakt mot de resurser som den ställdes inför är en annan sak.
Tyskarna skaffade sig snart fler tillfällen att förfina sin teknik, en teknik som fortfarande fungerade med god utdelning en bra bit in i Unternehmen Barbarossa.
Att det sen i längden var omöjligt att hålla igång en krigsmakt mot de resurser som den ställdes inför är en annan sak.
-
Tankspridd
- Medlem
Jag kom på en fundering till .
Hur stor inverkan fick det att man knäckte Enigma ? Jag smågrunnar på om det inte var det som knäckte Tyskarna i slaget om Atlanten , jag undrar också vilket år det slog igenom
Med den funderingen så kommer jag till slutsatsen att kriget vanns när de knäckte Tysklands koder
Hur stor inverkan fick det att man knäckte Enigma ? Jag smågrunnar på om det inte var det som knäckte Tyskarna i slaget om Atlanten , jag undrar också vilket år det slog igenom
Med den funderingen så kommer jag till slutsatsen att kriget vanns när de knäckte Tysklands koder