Utrustning i snö och kyla
- J.K Nilsson
- Medlem
Re: Utrustning i snö och kyla
Såsom tekniker anmärker jag på att hastighetens köldeffekt inte påverkar tekniska attiraljer.
J.K Nilsson
J.K Nilsson
Inte ens att vindfaktorn + kyla påverkar mtrl?J.K Nilsson skrev:Såsom tekniker anmärker jag på att hastighetens köldeffekt inte påverkar tekniska attiraljer.
J.K Nilsson
Vid stark kyla blir stål och andra material sprött. Hydraulik blir emellertid uppvärmt ganska raskt, varför det inte brukar vara så stora problem om man inte matar fullt med iskalla slangar.
Viskositetsskillnaden vid kallt och varmt hanteras nog i de flesta fall med någon form av viskositetsregulator, en sinnrik manick som Paul Magés uppfann till Citroën DS och dess hydraulsystem 1955... kort sagt så anpassas flöde och tryck till givet värde utifrån ett ventilpaket med fjädrar och kulor. Det finns förstås säkert någon nutida elegant elektronisk lösning på detta.
Vindfaktorn påverkar endast avdunstningen (från tex fuktig hud) och inte mtrl som sådan.
Viskositetsskillnaden vid kallt och varmt hanteras nog i de flesta fall med någon form av viskositetsregulator, en sinnrik manick som Paul Magés uppfann till Citroën DS och dess hydraulsystem 1955... kort sagt så anpassas flöde och tryck till givet värde utifrån ett ventilpaket med fjädrar och kulor. Det finns förstås säkert någon nutida elegant elektronisk lösning på detta.
Vindfaktorn påverkar endast avdunstningen (från tex fuktig hud) och inte mtrl som sådan.
Men hur kommer det sig då att när jag startade bilen som hade stått ute i - 47 inte hade problem med servon utan att det kom efter ett antal mil?millgard skrev:Vid stark kyla blir stål och andra material sprött. Hydraulik blir emellertid uppvärmt ganska raskt, varför det inte brukar vara så stora problem om man inte matar fullt med iskalla slangar.
Det var ju samma temp hela tiden (+ - nån grad).
Tja, antagligen var det någon ventil som satte igen eller någon slang som brast eller remmen till servopumpen som gick av eller... Finns många anledningar till att saker går sönder i kyla, särskilt om de är av gummi. Eftersom gummit blir hårt så tar inte slangarna upp och utjämnar tryckstötar, som istället orsakar sprickor eller haveri.
Nja, det var så att jag körde en vända (9 mil) och då fick jag fenomenet att det kärvade med servon. Sedan stod bilen ett par timmar iofs med motorvärmare och sedan på väg hem hade jag inga problem med servon förrän efter ett par mils körning.millgard skrev:Tja, antagligen var det någon ventil som satte igen eller någon slang som brast eller remmen till servopumpen som gick av eller... Finns många anledningar till att saker går sönder i kyla, särskilt om de är av gummi. Eftersom gummit blir hårt så tar inte slangarna upp och utjämnar tryckstötar, som istället orsakar sprickor eller haveri.
Nu har jag visserligen bara startat bil i -42 grader, men jag skulle tro att just ditt servoproblem antingen kommer sig av dåligt flöde/fel servoolja/skit i nån ventil ELLER att fettet i styrlederna frös till i kylan... 
Jo, det kan ju varit fettet som frös men bilen startades från ett varmt garage på morgonen ocn under färden blev det svårt att styra.millgard skrev:Nu har jag visserligen bara startat bil i -42 grader, men jag skulle tro att just ditt servoproblem antingen kommer sig av dåligt flöde/fel servoolja/skit i nån ventil ELLER att fettet i styrlederna frös till i kylan...
Bilen stod under dagen ute i motorvärmare ( -47) och vid hemfärden så var det inga problem i början förrän ett antal mil senare.
Sen när bilen hade stått i värme igen var det inga problem.
Iofs kan det ju varit så att värmen från motorvärmaren värmt upp något???
Men nu är jag ju inte tekniker så förmodligen är det nåt som jag inte fattar.
Materialegenskaper endrer seg med temperatur, og på en gitt temperatur må varmen fra væsken som flyter inne i materialet være tilstrekkelig for å varme omsluttende materiale tilstrekkelig til at det har ønskede egenskaper for å kunne operere manikken.. Om væsken blir kald og tyktflytende eller pakningen i en pumpe ryker så stopper det før eller siden uansett.
Når det gjelder vindfaktor så skal ikke den påvirke materialer per se, men den øker varmetransporten vekk fra overflater som har en annen temperatur enn luften.
Jeg har ikke operert i de verste temperaturene selv (fuktighet og vind er et større problem enn tørr kulde i kystnære strøk), men har opplevd mange plastprodukter som, allerede ved 15-20 minusgrader, mister elastisiteten fullstendig og sprekker og det som verre er. Dette er typisk sivilt materiell som kanner og annet. Kinesiske isskraper av plast er mitt favoritteksempel.
En kollega av meg insisterte på at han ved -40 opplevde at dekkene på en personbil ikke hadde rund form når den tok i gang. Avtrykket fra bakken satt i en stund. Mulig han hadde lavt dekktrykk.
Når det gjelder vindfaktor så skal ikke den påvirke materialer per se, men den øker varmetransporten vekk fra overflater som har en annen temperatur enn luften.
Jeg har ikke operert i de verste temperaturene selv (fuktighet og vind er et større problem enn tørr kulde i kystnære strøk), men har opplevd mange plastprodukter som, allerede ved 15-20 minusgrader, mister elastisiteten fullstendig og sprekker og det som verre er. Dette er typisk sivilt materiell som kanner og annet. Kinesiske isskraper av plast er mitt favoritteksempel.
En kollega av meg insisterte på at han ved -40 opplevde at dekkene på en personbil ikke hadde rund form når den tok i gang. Avtrykket fra bakken satt i en stund. Mulig han hadde lavt dekktrykk.
-
Tankspridd
- Medlem
Däck med fel gummiblandning beter sig mycket riktigt så . De tappar följsamheten totalt och kan tom i värsta fall bli så sköra att de spricker ( Korea däck i Svensk vintermljö ger väldigt dåliga egenskaper )frodeh skrev:Materialegenskaper endrer seg med temperatur, og på en gitt temperatur må varmen fra væsken som flyter inne i materialet være tilstrekkelig for å varme omsluttende materiale tilstrekkelig til at det har ønskede egenskaper for å kunne operere manikken.. Om væsken blir kald og tyktflytende eller pakningen i en pumpe ryker så stopper det før eller siden uansett.
Jag har varit med om samma sak när det gäller föremål gjorda av aluminium .
En bekant tipsade föresten om att i maskiner som verkar i extrema miljöer så ersätter man ofta gummipackningar med blypackningar och kopparpackningar
En bekant äldre herre jobbade under sin aktiva tid med service av skogsmaskiner ute i bushen. När det var sådär snorkallt, var det väldigt enkelt att dra av en 12mm stålskruv med en vanlig 17-s blocknyckel. På min fråga varför det alltid var så jäkla kallt när han mekade svarade han att det är bara då saker går sönder...
- J.K Nilsson
- Medlem
Du vädrar ju bort den omgivande varma luften ifrån garaget som samlats under huven undan för undan. När du parkerar bilen värmer motorn upp luften i motorrummet igen och värmen vandrar in i aggregat och funktioner som sedan kyls ned till omgivande temperatur när startar och börjar köra igen. Men så länge grejorna inte är fuktiga på utsidan så kommer du inte att få en på bar hud motsvarande köldfaktor.MD650 skrev: Men nu är jag ju inte tekniker så förmodligen är det nåt som jag inte fattar.
J.K Nilsson
Man kan lägga till att det bla är därför moderna bilar har täckt undersida av motorrummet. Är man klok och förutseende finns det också kylargardin - inte för att reglera motortemperatur utan för att skona kylaren från saltslask och att snabbare få upp motorn i driftstemperatur. En motors oljetemperatur blir väldigt låg vid extrem kyla, och det sliter på motorn i onödan pga högre inre friktion.