Utrustning i snö och kyla

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Utrustning i snö och kyla

Inlägg av Hans » 28 december 2011, 17:09

KoteGaeshi skrev:Det är väl inte att rekommendera i civila sammanhang heller?
Är det så, vi pratar elever runt 25 år gamla och jag själv 5-10 år äldre. Om jag vore på ett civilt universitet skulle det vara ett problem? Allvarligt menad fråga och ingen ironi.

MVH

Hans

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 28 december 2011, 17:16

Hans skrev:
Tankspridd skrev: Nu skojar du med oss ?

4 timmars säkerhetsutbildning på kniv och yxa

Stämmer detta blir jag verkligen mörkrädd
Säkerhetstänkandet och genusperspektivet har slagit igenom i försvarsmakten.

Att sätta en yxa i händerna på en beväring - eller vad de nu kallas för - som inte ens har sett en på bild är nog ingen bra övning. Tandskydd eller vad de kallas för på automatkarbiner. Skyddsglasögon. Jag skulle sparkats många gånger om jag var lika flexibel i tillämpningen av SäkI nu som jag var på 80-talet. Att som lärare på militär skola bli ihop med en kvinnlig elev på grannavdelningen skulle nog inte riktigt heller gå för sig idag.

Bättre eller sämre, döm själva.

MVH

Hans
Det här med tandskydd låter iofs ganska bra då jag av egen erfarenhet vet att flamdämparen på en Ak4 är något otrevlig att använda som tandreglerare .

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 december 2011, 17:24

Tankspridd skrev:Nu skojar du med oss ?

4 timmars säkerhetsutbildning på kniv och yxa

Stämmer detta blir jag verkligen mörkrädd
Jag önskar att jag gjorde det men tyvärr är det sant.
:)

Jon Svedman
Ny medlem

Inlägg av Jon Svedman » 28 december 2011, 19:46

Med risk att hamna ofantligt off topic här, så hade vi i mitten av 90-talet nån form av genomgång kring säkerhet med kniv och yxa. Men det var av typen, farlig ände mindre farlig ände. Den farliga änden skall riktas bort från kroppen, frågor på detta?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 december 2011, 19:49

Jon Svedman skrev:Med risk att hamna ofantligt off topic här, så hade vi i mitten av 90-talet nån form av genomgång kring säkerhet med kniv och yxa. Men det var av typen, farlig ände mindre farlig ände. Den farliga änden skall riktas bort från kroppen, frågor på detta?
Som sagt....nu krävs det mer än så för att förstå vad som är farligt på en kniv...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 december 2011, 19:52

Jon Svedman skrev:Med risk att hamna ofantligt off topic här, så hade vi i mitten av 90-talet nån form av genomgång kring säkerhet med kniv och yxa. Men det var av typen, farlig ände mindre farlig ände. Den farliga änden skall riktas bort från kroppen, frågor på detta?
Samma här. Det hindrade iofs inte en kamrat från att sätta yxan i foten (sin egen) vid första vedhuggningen, så där fanns det kanske ett visst behov av utbildning - eller stålhätta? :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 december 2011, 20:15

Sarvi skrev:stålhätta
Fanns väl i m/90 kängan?

Jepp, vi är lätt OT men annars vore det ju trist här.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 december 2011, 20:20

Hans skrev:
Sarvi skrev:stålhätta
Fanns väl i m/90 kängan?
Visade sig vid dissektion medelst yxa vara plasthätta. Möjligen finns det stålhätta för vagnsbesättningar - vill minnas att vi frågade om det och fick svaret att stålhätta orsakade fler frostskadade tår än vad det räddade krossade tår för vanliga beväringar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 december 2011, 20:21

Det finns känga 90 med och utan stålhätta.

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 29 december 2011, 00:08

Hans skrev:
KoteGaeshi skrev:Det är väl inte att rekommendera i civila sammanhang heller?
Är det så, vi pratar elever runt 25 år gamla och jag själv 5-10 år äldre. Om jag vore på ett civilt universitet skulle det vara ett problem? Allvarligt menad fråga och ingen ironi.
Förmodligen, och inte för att du är man utan för att eleven befinner sig i beroendeställning, skulle det inte rekommenderas.. Om du är lektor vid ett lärosäte och din partner studerar vid ett annat, säkert inget problem, men om det är du eller din nära kollega som ska sätta hans/hennes betyg.. nja. Om repressalier väntar från officiellt håll, nja, men om en medstudent skulle känna sig åsidosatt eller uppleva betygssättningen som orättvis för att du som lärare dejtar hans/hennes kursare så skulle nog kår och fakultetsledning se rätt allvarligt på det.

(Såsom engagerad i studentkåren i Uppsala)

EDIT: Men nu blir det lite väl OT och handlar inte alls om kallt väder och beväringars förmåga att verka i detta..
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 december 2011, 11:50

KoteGaeshi skrev:Förmodligen, och inte för att du är man utan för att eleven befinner sig i beroendeställning, skulle det inte rekommenderas.. Om du är lektor vid ett lärosäte och din partner studerar vid ett annat, säkert inget problem, men om det är du eller din nära kollega som ska sätta hans/hennes betyg.. nja. Om repressalier väntar från officiellt håll, nja, men om en medstudent skulle känna sig åsidosatt eller uppleva betygssättningen som orättvis för att du som lärare dejtar hans/hennes kursare så skulle nog kår och fakultetsledning se rätt allvarligt på det.

(Såsom engagerad i studentkåren i Uppsala)

EDIT: Men nu blir det lite väl OT och handlar inte alls om kallt väder och beväringars förmåga att verka i detta..
OT, javisst - moderatorerna måste hållas vid liv på något sätt så här i mellandagarna :lol:

Och, tack för hur det funkar i det civila - jag hade inte betygsättningsansvar för min flickvän och hon fick sedemera gå på bal (i civil klänning) med mig i samband med efterföljande kursen.

MVH

Hans

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 29 december 2011, 12:59

Som allt i militära och ganska mycket i det civila lär det handla om situationsanpassning och gott omdöme. Precis som yxa-kniv-utbildning av beväringar. Kan inte beväringen hantera yxa är det bra om beväringen får lära sig hantera yxa innan h*n ska spänta ved till tältspisen. Tycker jag :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 december 2011, 16:06

Civilt har jag provat på att köra bil i -49.
Styrservon blev väldigt trög efter några mil.

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 29 december 2011, 17:15

MD650 skrev:Civilt har jag provat på att köra bil i -49.
Styrservon blev väldigt trög efter några mil.
Det var intressant . Jag har varit med om att gummiblandningar i slangpaketen gjort att slangar spruckit / och vissa packningar o-ringar gått sönder av kyla ( Plus att allt som har med hydralik att göra blir en mardröm )

Men att oljan i servon var så pass känslig

Jag har länge undrat hur hydraliken på en haubits är beskaffad , eftersom jag om jag förstått saken rätt tror att dämpningen är hydralisk ( oljan ändrar ju egenskaper beroende på om den är varm och kall ) vilket borde erbjuda en del utmaningar

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 december 2011, 22:32

Tankspridd skrev:

Men att oljan i servon var så pass känslig
Köldeffekten i 90 km/h blir ju lite grann.
Gick bra att köra rakt fram men när man skulle svänga så blev det lite problems.

Skriv svar