I dag upplever jag att vi generellt blivit sämre på att vara ute i kyla.
Utrustning i snö och kyla
Utrustning i snö och kyla
Under min värnplikt så hade man vadmalsuniform och filtkängor när det var kallt ( > - 15 grader). Det året jag gjorde vl så hade vi i snitt drygt - 22 i jan och feb. Som kallast (uppmätt) hade vi - 42.

Re: Utrustning i snö och kyla
MD, det är för att vi är äldre och latareMD650 skrev:I dag upplever jag att vi generellt blivit sämre på att vara ute i kyla.
Håller inte svenska armén att sälja in sig internationellt som experter i typ 'subarctic warfare'?
Det kallaste jag upplevt civilt är -42 och i uniforn -37, det var jobbigt då man fick jaga beväring konstant för att de inte skulle få skador.
MVH
Hans
Vi har väl blivit sämre på att vara ute över huvud taget?
/en som skulle varit "ute" nu om allmänna värnplikten funnits kvar
/en som skulle varit "ute" nu om allmänna värnplikten funnits kvar
fast det utbildas ju fortfarande för att vara ute i kylan. ska iväg på "vinterkurs" i feb
-
Tankspridd
- Medlem
Jag vet inte om det är vi som blivit sämre på att vara ute eller om det är så att våran tekniskt utvecklade utrustning tål vädret sämre ?
det är båda. batteri och annat klarar ju inte kyla. Lastbilar och fordom blir gnälliga när det är kallt och svårstartade. Vi gnäller när det går under 15+ å lite regn. Då är det ingen som vill kriga.
Gjorde 2 veckor vinterutbildninga Åradalen för ett par år sedan. Det var kallt, men ack så nyttigt, och efter¨åt ganska skoj. Har nog aldrig sovit så gott som jag gjorde i snökan. Behärskar man kyla och mörker har man en stor fördel över fienden, om det är kallt och mörkt dvs
-
Tankspridd
- Medlem
Testa att ta ett normalt underhållet vapen från 15-18 plus ut i minus 20-25 det kan bli en intresant upplevelse ( Dock har jag bara testat detta med civilt jaktvapen )predator skrev:det är båda. batteri och annat klarar ju inte kyla. Lastbilar och fordom blir gnälliga när det är kallt och svårstartade. Vi gnäller när det går under 15+ å lite regn. Då är det ingen som vill kriga.
Jag gick från kallt till varmt och sedan ut i kylan igen
Iofs är det samma sak med radioapparater att kondens kan bildas och frysa ( med reservation för att dagens apparater kanske är tätare )
Jag känner att jag som musiker måste påpeka hur hemskt det är för musikerna också! Instrumenten stämmer om sig något väldigt, speciellt jobbigt att vissa blir högre och andra lägre. Brassblåsarnas ventiler fryser igen och träblåsarnas mekanik fryser fast. Fruktansvärt ostämt blir det, så fy farao för kyla! 
Det är bra med vinterkurs men tyvärr är det inte tillräckligt då man måste träna sig i vinterns olika miljöer.predator skrev:fast det utbildas ju fortfarande för att vara ute i kylan. ska iväg på "vinterkurs" i feb
Det är svårt att lyckas få till på några veckors kurs.
Men allt är ju bättre än ingenting.
Jo, det är ett av bekymren vintertid.Tankspridd skrev: Testa att ta ett normalt underhållet vapen från 15-18 plus ut i minus 20-25 det kan bli en intresant upplevelse ( Dock har jag bara testat detta med civilt jaktvapen )
Det man gör är att man har antingen förtunnad "vapenfett" eller hellre helt torrtorkade vapen.
Sedan låter man vapnen vara utomhus (utanför tälten eller i huvudändan mot tältväggen) för att de inte skall "svettas". Om man tar in dom så att de börjar "svettas" så låter man dom bli varma för att därefter torka bort all fukt.
Helt rätt!Psilander skrev:Gjorde 2 veckor vinterutbildninga Åradalen för ett par år sedan. Det var kallt, men ack så nyttigt, och efter¨åt ganska skoj. Har nog aldrig sovit så gott som jag gjorde i snökan. Behärskar man kyla och mörker har man en stor fördel över fienden, om det är kallt och mörkt dvs
Kan man verka i snö och kyla utan tillgång till uppvärmda utrymmen då klarar man allt.
Rent tekniskt skulle jag nog säga att dagens uniformssystem är bättre ur ett helårsperspektiv. Tidigare hade man ju en sommar och en vinteruniform, där vinteruniformen var av tjock ylle (vadmal) och sommaruniformen av tunn bomull. Idag har man ett uniformssystem för såväl vinter som sommar där ytterplaggen är en bomull/polyesterblandning.MD650 skrev:Under min värnplikt så hade man vadmalsuniform och filtkängor när det var kallt ( > - 15 grader). Det året jag gjorde vl så hade vi i snitt drygt - 22 i jan och feb. Som kallast (uppmätt) hade vi - 42.
Vadmal är ett utmärkt material så länge det är torrt, men när det blivit blött så tar det extremt lång tid att få torrt och under tiden är det väldigt tungt och obekvämt. Dagens uniformssystem är mer snabbtorkade och ger större möjligheter att anpassa klädseln efter aktivitet. Dessutom har plaggen generellt mycket lägre vikt, något som är nog så viktigt med tanke på att soldater idag har betydligt mer och tyngre personlig utrustning är vad man hade bara för några årtionden sedan - hjälm, skyddsväst med plattor, gruppkommunikationsradio, goggles osv osv. En soldat kan bara bära en viss tyngd och när kringutrustningen ökar i omfång och tyngd är det åtminstone bra att inte ha en uniform med en hög egenvikt.
Vadmal är kanon i ett norrländskt vinterklimat där kylan gör att snön mestadels är torr. I ett sydsvenskt kustlandskap där regn, blåst och kyla gör det näst intill omöjligt att hålla sig torr är det bättre att ha något som är möjligt att torka med mindre arbetsinsats. Jag gjorde värnplikten tudelat, både i Boden och på Gotland och jag upplevde att det var svårare att hålla sig varm på Tofta skjutfält än på Boden södra vintertid.
Däremot har det generella friluftskunnandet, eller vad man ska kalla det, sjunkit avsevärt på några decennier. Dagens tonåringar är mindre vana att vistas i skog och mark generellt (naturligtvis med vissa undantag) och flerdygnsvistelser utomhus är det bara ett fåtal som fått pröva på innan värnplikten/GMUn.
O tempora, o mores!
Har samma erfarenhet av vadmal.
Min uppfattning är densamma att vi vistas mindre tid ute jämfört med förr.

Min uppfattning är densamma att vi vistas mindre tid ute jämfört med förr.
-
Tankspridd
- Medlem
Vad förtunnar du vapenfettet med ? Eller finns det särskild vinterolja/vapenfettMD650 skrev:Jo, det är ett av bekymren vintertid.Tankspridd skrev: Testa att ta ett normalt underhållet vapen från 15-18 plus ut i minus 20-25 det kan bli en intresant upplevelse ( Dock har jag bara testat detta med civilt jaktvapen )
Det man gör är att man har antingen förtunnad "vapenfett" eller hellre helt torrtorkade vapen.
Sedan låter man vapnen vara utomhus (utanför tälten eller i huvudändan mot tältväggen) för att de inte skall "svettas". Om man tar in dom så att de börjar "svettas" så låter man dom bli varma för att därefter torka bort all fukt.