Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 15 december 2011, 10:54

John Nelson Rickard, Advance and Destroy: Patton as Commander in the Bulge.

Militärhistoria för militär(historiker) snarare än (militär)historiker, och avgjort inte för massorna. Ordentlig recension läggs omsider ut här och på AHF.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem

Inlägg av Nimrod-S » 15 december 2011, 11:13

Jag läser "De utsatta" som är en riktigt tjock pocketbok som egentligen består av tre böcker: Huset vid Flon, Sjön utan namn och Rummet under golvet, och som är skriven av Kjell Johansson.
De första två handlar om uppväxten i Midsommarkransen under 50-talet och fram till nutid.
Berättelsen är intressant och han skriver med ett fint språk, vilket gör den till en fröjd att läsa.
http://www.weylerforlag.se/De%20utsatta.html

Konigsberg
Medlem

Inlägg av Konigsberg » 23 december 2011, 10:12

Precis börjat med ¨Nordlandboken¨ av bl.a Månsson. Igår fick jag hem ¨Göring- förhören 1945¨ av Sennerteg och ¨Berlin i krig - liv och död i Hitlers huvudstad 1939-45¨ av Moorhouse. Julen är räddad!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 23 december 2011, 12:17

Läser just nu Moorhouses Berlinbok, och den ger klart en rad intressanta nedslag i Berlinarnas vardag. Bl.a. hur mörkläggningen medförde ett ökat antal dödsolyckor och hur brottslingar kunde operera i dess skydd. Man får också inblick i hur polisen 1940-41 lade ned stora resurser i jakten på en seriemördare som härjade längs S-bahn. Eller hur man för att hålla modet uppe på order av Reichsportführer Hans von Tschammer und Osten höll igång sportevenemang så långt det gick oförändrade.

Användarvisningsbild
BaheraFelix5
Medlem

Inlägg av BaheraFelix5 » 23 december 2011, 13:47

Tjena!

:roll: Här på "hotell" rummet har jag precis fått efterlängtad litteratur från ShipCraft Serien:

1) Titanic and her sisters Olympic and Britannick / Peter Davies-Garner
http://imageshack.us/photo/my-images/521/66650690.jpg/

2) County Class Cruisers / Les Brown
http://imageshack.us/photo/my-images/810/28759854.jpg/

Har nästan alla utgivningarna i serien, och det är läsbara litteraturer. Massor av fakta men även modellbyggtips, osv.

Mvh
Immoculata conceptio

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 25 december 2011, 10:40

Cry Havoc av Simon Mann.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 26 december 2011, 07:13

Precis läst färdigt "Gustafs grabb", Leif GW Perssons självbiografi.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 10 januari 2012, 12:41

Jag fortsätter mina självstudier i PTO och har börjat läsa boken:

Dan van der Vat
The pacific campaign
World war 2
The US Japanese naval war 1941-1945

Jag tror det var forumsmedlemen Henrik Edwards som rekomenderade den för flera år sedan. Jag köpte den då och den har stått i min hylla sedan dess.
Har bara börjat och kommit något kapitel men den är väldigt pedagogisk, informativ och rolig. Det sistnämnda för att författaren har en visst nästan engelsk humor med underdrifter och ironi. (ibland kan historien vara rena komedin.)
Boken är ca 20 år gammal men den verka stå sig än (Ja för mig var förresten 90 talet i förrgår) och jag misstänker att det är något av ett standard verk som man bör ha läst om man vill studera PTO, vilket är väl just varför den rekomendrades mig en gång i tiden.

Sonderling

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem

Inlägg av Nimrod-S » 10 januari 2012, 12:59

"I stålstormen" av Ernst Jünger.
Skildring av skyttegravslivet i vk1.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 16 januari 2012, 01:22

Sledge, Eugene B. "With the old breed" (ISBN 9780091937522)

I ärlighetens namn så kan jag skamligt lite om kriget i Stilla havet under andra världskriget. Många av de bataljer och operationer som i verkligheten kostade hundratusentals liv har länge varit okända för mig. En och annan gammal krigsfilm som utspelas i denna del av världen under krigsåren har man ju sett men bortsett från platser som Pearl Harbor, Midway och möjligen Iwo Jima så var det mesta andra bara en grå gröt för mig. Åtminstone sett i relation till den kunskap man har om kriget i Europa under samma tid.

Att jag fick upp ögonen för Sledge's bok om sina upplevelser under kriget var en följd av att jag såg Hanks/Spielbergs serie "The Pacific" där Sledge upplevelser står för en stor del av seriens innehåll.

Från början skrev Eugene Sledge ned sina korta noteringar i en psalmbok som han bar med sig i uniformsfickan. Det var det enda stället han kunde göra korta noteringar utan att bli upptäckt då all form av dokumentation var förbjuden bland frontsoldaterna. Tämligen omgående efter kriget satte han sig ned och skrev rent, i kronologisk ordning, alla platser, datum och händelser som han noterat i sin psalmbok. Det var först många år efter kriget som han skrev rent och omvandlade sina noteringar till den text jag nu har tagit del av.

Det här är inte en bok som beskriver storslagna kampanjer eller som analyserar storslagna manövrar eller strategier. Faktum är att Sledge är mycket sparsam i alla former av kritik som han framför men vi återkommer till det.

Det här är en bok som berättar om frontsoldaterna i 1:a Marinkårsdivisionens 5:e regementes 3:e bataljon och då speciellt Kompani K som Sledge tillhörde. Det är en rak och ärlig berättelse om hur Eugene hoppar av officersutbildningen för att komma snabbare ut till fronten och efter utbildning strider han som grk-skytt på platser som Peliliu och Okinawa. Det märks att Eugene Sledge efter kriget gjorde karriär inom den akademiska världen (han blev lärare) för han skriver med ett härligt flyt och han har en förmåga att beskriva känslor, dofter, ljud och tankar på ett sätt som jag sett få andra veteraner göra. När han berskiver hur packningen skaver eller hur törsten får tungan att svälla i munnen så kan man verkligen känna detta som lärare. Man behöver inte ha tillbringat särskilt många dagar i uniform under sin GU för att nicka igenkännande när man läser hur packning skaver eller hur man stinker efter två veckor i skogen.

Det som tilltalar mig speciellt med "With the old breed" är att Sledge inte faller i fällan att skylla alla grymheter på politiker eller galna generaler som normalt sett brukar få skulden för det mesta som går fel i sådana här skildringar. Sledge väljer i stället att konstatera att kriget hela tiden tar fram det sämsta i människor, men även det bästa och ädlaste. Många gånger balanserar Sledge på gränsen till sammanbrott men han lyckas hela tiden behålla fattningen och han lyfter ofta fram förbandsandan som förklaringen till att han och kamraterna härdade ut.

Men han tvekar inte att kritisera egna kamrater eller officerare när de går över gränsen (amerikanska soldater som urinerar på fallna fiender är inget fenomen som uppstod för en vecka sedan på Youtube...) medan han i nästa mening kan hylla samma kamrat för att denne utmärkt sig i striderna. En underofficer eller löjtnant som sköter sitt jobb och som tar hand om sina soldater får Sledge's och de andra soldaternas lojalitet och gillande medan många officerare beskrivs som rena belastningar och irritationsmoment.

Om någon av någon outgrundlig anledning ännu inte har sett "The Pacific" så skulle jag rekommendera "With the old breed" innan du tittar på serien. En bok är ju som regel mycket mer utförlig än vad en serie på tv någonsin kan bli.

Jag ska nu ge mig i kast med Robert Leckie's bok "A helmet for my pillow" som är en bok i samma genre. Ska bli intressant att jämföra Leckie's upplevelser med Sledge's.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Gavrilo Princip
Medlem

Inlägg av Gavrilo Princip » 17 januari 2012, 00:18

Jag har nu i dagarna börjat läsa en bok om Nicodemus Tessin d.y:s slottsprojekt i Köbenhavn under 1690-talet - en föregångare till dagens Amalienborg.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 17 januari 2012, 17:47

Läser "Kulturanalyser" av Billy Ehn och Orvar Löfgren och kom att tänka på det här inlägget ur kulturhistoria quizen
(som för övrigt verkar ha dött)
varjag skrev:...i vilket fall - ''laddar varjagen sin revolver'' - när han hör ordet Kultur....''

Så frågan blir fri - :wink: , Varjag
:P

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 17 januari 2012, 23:36

Muskö - en örlogsbas i berget av Leif Högberg som idag damp ner i brevlådan från SMB, Dewey - the Small Town Library Cat who touched the World av Vicki Myron och Spionen på FBI av Anders Jallai (en julklapp från en av mina bröder).

Peter G
Medlem

Inlägg av Peter G » 20 januari 2012, 17:10

Åke Holmquists Beethoven-biografi samt en bok om Hovkapellet och dess musiker 1772-1818.
Jag har just avslutat Norstedts svenska historia 1721-1830.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 januari 2012, 15:02

Första världskriget 1-6 (SMB 2009).

En genomgång av alltihop: två volymer om västfronten, en om östfronten, Gallipoli och Mellanöstern får en liksom sjöslagen, och så en "uppsamlingsvolym" med Österrike-Ungern, Italien och de afrikanska övningarna. Den som fått för sig att allt hände på västfronten är definitivt tagen ur den förvillelsen -- fast å andra sidan är man i så fall knappast läsare av ett sånt här fint populärt standardverk. Inte utan vank såklart (kartor!) men vackert så. Lär hålla länge.

Skriv svar