MekB 122/90
MekB 121/302
MekB 104/302
IB 90/32
NB 401/90
IB 501
MekB 122/90Sarvi skrev:Har du sagt A får du säga B!Kan du lägga upp respektive org här i forumet?
IB 501
Fyra brigskbat 501 med pbv 501/401
Brigpvkomp rb 55
Spankomp
Stabskomp
Haubbat
Lvbat
Pibat
Uhbat
Det var från 96-97. Det jag redovisade var tänkt org runt 2000.ola skrev:När jag kikade runt på nätet så hittade jag denna sida och den förklarar iof sig 19 Mekbrig
men den ger ändock i stora drag hur en brigad var organiserad
http://www.algonet.se/~rickberg/kb/html/org3.htm
//Ola
MekB 122/90 = MekB 9, MekB 19ola skrev:Hur var det tänkt att de ovanstående brigastrukturerna skulle vara fördelade över de brigader som var tilltänkta innan alla nerläggningar ??.
//Ola
Det fanns en tid då man tyckte att bara 13 brigader var ett otänkbart scenario.MekB 122/90 = MekB 9, MekB 19
MekB 121/302 = MekB 7, MekB 8, MekB 10,
MekB 104/302 = MekB 18
IB 501= IB2, IB 12, IB 16
IB 90/302 = IB 1
NB90/401 = NB 5, NB 13, NB 21
P4 och I19 utvecklar sina brigadstaber och övar dessa, i år i nationella scenarion. Många av stabspersonalen har fått färdighet att leda med längre perspektiv genom deltagande i internationella insatser.Tankspridd skrev:Jag vet att jag inte borde läsa sådana här trådar![]()
Vi har lagt ner mer pengar på att avrusta än vad det kostat att bygga upp dessa förband och strukturer . ( Att skrota är inte billigt )
Frågan är om det ens finns en förmåga till att bygga upp en fungerande stabs/ledningsfunktion för brigader igen ?
MekB, åtminstone MekB 19 hade två rb 55komp och ett rb 56komp?!?, stab/grkkomp och trosskomp.Sarvi skrev:Hur såg pvbat ut mer i detalj på de olika brigaderna?
Kommer kunskapen underhållas när den väl etablerats ? eller hamnar den i " Skåpet " Allt man inte övar regelbundet tappar man ju som bekant ( Fanns en ekvation för detta om jag minns rätt som angav " värdet " av förbandets övning / kapacitet )Krook skrev:P4 och I19 utvecklar sina brigadstaber och övar dessa, i år i nationella scenarion. Många av stabspersonalen har fått färdighet att leda med längre perspektiv genom deltagande i internationella insatser.Tankspridd skrev:Jag vet att jag inte borde läsa sådana här trådar![]()
Vi har lagt ner mer pengar på att avrusta än vad det kostat att bygga upp dessa förband och strukturer . ( Att skrota är inte billigt )
Frågan är om det ens finns en förmåga till att bygga upp en fungerande stabs/ledningsfunktion för brigader igen ?
11.Ledningsplatsbataljon och 12.Sambandsbataljon anställer soldater för att i Insatsorganisation 14 kunna betjäna brigadstaber.
De är inte färdiga än men förmågan att bygga upp funktionerna finns. Det krävs finansiering av IO14 för att det ska kunna ske.
Pendeln har varit ut i ändläget och har nu börjat studsa tillbaka.Tankspridd skrev: Kommer kunskapen underhållas när den väl etablerats ? eller hamnar den i " Skåpet " Allt man inte övar regelbundet tappar man ju som bekant ( Fanns en ekvation för detta om jag minns rätt som angav " värdet " av förbandets övning / kapacitet )
Har svagt för mig att i PB 63M/90 så hade pvbat även ett mineringskompani men är osäker.Sarvi skrev:Hur såg pvbat ut mer i detalj på de olika brigaderna?