Att påpeka att du generaliserade var inte ett anmärkande på detaljer. Exemplena på "bra f.d kolonier" var nästan samtliga ursprungligen extremt glesbefolkade av civilisationer med inte särskilt stabila statsbildningar, om de ens fanns.diskutera skrev:Dezert: Självfallet genereliserar jag och hårddrar det hela en aning. Allt är relativt och givetvis finns det även f.d. brittiska kolonier som lyckats mindre bra. Men jag vill inte låsa mig på detaljer.
De kulturella skillnaderna blev därmed minimerade och möjligheten att "översätta europeisk civilisation" förenklades drastiskt. Det är heller ingen hemlighet att vår västeuropeiska syn på framgång kanske inte delas av alla andra delar av världen- med detta menar jag att det finns en viss outtalad förutsättning att samtliga stater hade utvecklats åt "vårt" håll om de bara hade haft de ekonomiska förutsättningarna för det.
Varför det kom att bli Storbritannien som koloniserade de mest avlägsna avkrokar är säkerligen en av huvudanledningarna deras (tidvis) enastående sjöherravälde från 1700-talet och framåt. Kunskap om världen, teknologiska förutsättningar och möjligheterna till ekonomisk avans möjliggjorde ett kolonialvälde där man tog det man ville, och avstod det man inte behövde.
Om vi tar som exempel den f.d kolonialmakten Storbritannien, vad har dess influens på länderna Egypten, Indien, Pakistan, Afghanistan och Kina gemensamt? (Somliga f.d kolonier, andra bara nästan, GB's intressen för samtliga var tidvis mycket stora). Vad har Sydafrika, Australien, Singapore och Nya Zeeland gemensamt?