Livdragon skrev:Lindir skrev:Livdragon skrev:Du har läst fel. Jag skrev rasantropologi.
Du skrev ”rasbiologiskt grundad antropologi”.
Ja, jag använde båda formuleringarna.
Jag läste inte fel således.
Blablabla ...
Om du inte läste fel så skrev du väl fel då. Jag skrev inte att rasbiologi var synonymt med fysisk antropologi. Punkt.
Icke desto mindre låg det dock ursprungligen snubblande nära, eftersom rasbiologin växte fram inom just ämnet fysisk antropologi, som en vidareutveckling.
Lundmans "fysiska antropologi" har naturligtvis inte så mycket med den senare genetiskt intriktade rasbiologin att göra som med den tidigare skall- (och annat) mätande (och dessutom rasistiska).
Livdragon skrev:Det som förr (t. o. m. 50-talet) kallades rasbiologi kallas idag medicinsk genetik.
Javisst, utom i Tyskland där ämnet har återtagit sin ursprungliga beteckning antropologi. Skillnaden beror naturligtvis på att den svenska rasbiologin som sagt efter Lundborgs avgång lämnade den ytliga kroppsdelsmätningsantropologin och studiet av ärftliga medicinska kuriositeter, och i stället började ägna sig åt genetiska studier i både fält och laboratorium, medan den tyska rasbiologin under nazisternas trygga mantel stannade kvar i det tidigare utvecklingsstadiet. Det unika med Bertil Lundman är som sagt att hans "fysiska antropologi" fortsatte att ägna sig åt den tidiga rasbiologins frågor, fortsatte att handla om rasklassificering och fortsatte att uppvisa rasistiska drag.
Livdragon skrev:Å andra sidan var Lundborg inte bara rasbiolog utan också framstående antropolog.
Ja, med tanke på att rasbiologin kom ur antropologin är inte det så originellt.
Livdragon skrev:F. ö. var det Rosenberg som var nazisternas rasideolog, inte Günther. Dessutom är det skillnad på teori och ideologi, även om jag vet att dina möjligheter att inse det är begränsade. Förresten var Hitlers personlige ”Rassenpapst” amerikanen Madison Grant.
Nej, nu blandar du ihop korten: Rosenberg var nazisternas huvudideolog (och eftersom nazismen är en minst sagt rasistisk ideologi innebar det en hel del rasideologi). Günther fungerade däremot, i egenskap av ledande "rasforskare", som ideolog i specifika rasfrågor. Varför skulle han för övrigt annars ha kallats för der Rassepapst?
http://www.lbb.bw.schule.de/~schumach/p ... enther.htm