Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Skriv svar
Viktor Lima
Medlem

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Viktor Lima » 5 november 2011, 22:16

Jag tycker det är oerhört långsökt att koppla citat om "tidigt stadium" och "spetznasförband" till polska tavelförsäljare. Det känns betydligt troligare att admiralen menar att man skulle använda spetznas på ungefär samma sätt som i alla andra krig Sovjetunionen var inblandade i under kalla kriget - se exempelvis min beskrivning av kabul 1979 längre bak i tråden. Vid tillfälle ska jag återkomma med motsvarande beskrivningar av Prag 1968 och Ungern 1956....

/VL

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 6 november 2011, 09:16

Men uppenbarligen så har det förekommit "polska" tavelförsäljare i det här landet, oavsett vilket deras syfte var. Hur har det sett ut i våra grannländer? Eller var det lättare för personer från öststaterna att få resa in just i Sverige?
Ni som kan nåt om det här: var svensk valuta så eftertraktad i t ex Polen att det var värt att åka landet runt och sälja tavlor?

Jag inser också att jag skulle formulerat mig mer försiktigt i mitt förra inlägg. Ordvalet "relativt rimlig" var kanske lite för starkt. Men samtidigt funderar jag ändå på vad som ska förstås med "tidigt stadium"?

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 7 november 2011, 15:48

Kanske inte så jättemycket om tavelförsäljare, men följande artikel om Spetsnaz i Expressen 2 juni 1986 kan ju vara av intresse för hur chefen för armén såg på sovjetiska sabotageförband på den tiden.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 8 november 2011, 17:52

Simon_HBG skrev:Kanske inte så jättemycket om tavelförsäljare, men följande artikel om Spetsnaz i Expressen 2 juni 1986 kan ju vara av intresse för hur chefen för armén såg på sovjetiska sabotageförband på den tiden.
Spännande artikel. Intressant med den ganska exakta bild man hade över hur Spetsnaz antogs arbeta i Sverige. Jag undrar var den information kom, om det mest var gissningar och antaganden eller byggde på riktiga underrättelser. Här har vi ju alla klassiska kirurgiska angrepp som Viktor Lima visat inte användes i Afganistan.

Viktor Lima
Medlem

Inlägg av Viktor Lima » 9 november 2011, 11:20

Jag bedömer att det tidiga 80-talets bedömningar av Spetznas i huvudsak kan härledas till Viktor Suvorov. Det är intressant hur en avhoppares mycket spektakulära historier om spadkastning, elitidrottsmän, tre språk flytande, heltidsanställda VIP-mördarkompanier i varje MILO osv. kunde sväljas helt av många västliga försvarsmakter. Om man väljer att läsa mer konspiratoriska länkar på nätet så finns många uppgifter om att Suvorovs historier tacksamt togs emot och förstärktes av exempelvis CIA och användes för att motivera ökade försvarssatsningar i västeuropa.

När jag fortfarande var i aktiv tjänst fick jag en gång i uppgift att hålla ett utbildningspass om sabotageförband för det lokala hemvärnet. Jag körde den formella versionen utifrån HStorm om bedömd gruppsammansättning, beväpning, 2:a sabotagebrigaden i Pskov osv. Detta tyckte hemvärnssoldaterna var lite för konventionellt och alla frågor rörde istället mer spektakulära saker som spadkastning, stryparsnaror, sovande agenter inom hemvärnet osv. Det räckte liksom inte med att fienden förväntades bestå av vältränade motiverade värnpliktiga med två års utbildning och mycket eldkraft. Här hade Suvorov verkligen lyckats få fram sitt budskap....

/VL
Senast redigerad av 2 Viktor Lima, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 9 november 2011, 19:40

Viktor Lima skrev:Här hade Suvorov verkligen lyckas få fram sitt budskap..../VL
Halva kriget verkade vunnet bara genom hörsägen...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 november 2011, 20:12

Delar uppfattningen om att 'Suvorov' eller Vladimir Bogdanovich Rezun med flera skapade en hysteri utan dess like. Vi har redan berört att FBU-ungdomar som fick försäljarbesök trodde sig vara under övervakning från bolschevikerna :roll:

Men med en dåres envishet hävdar jag att speznatspaniken som bevisligen fick fäste inte avfärdar möjligheten att bolschevikerna kartlade nyckelpersonal för möjliga åtgärder (mord) i samband med eller innan det brakade loss på riktigt. Gränsande till tjänstefel att inte ha det alternativet. Jobbet behövde ju inte utföras av rent militära spetsnäsor utan det kunde ju lika väl vara någon del av KGB eller GRU utan uniform och granatsprutor. Faktum är ju att något dussin personer utrustade med ljudämpad pistol, bil och korrekta uppgifter vid rätt tid hade kunnnat slå ut en rejäl del av E 1 på en timme eller två.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 9 november 2011, 20:17

Lägg sedan till en dos "Röd Storm" och "Operation Garbo" så förstår man ett och annat...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 november 2011, 17:44

Fredrik Andersson skrev:Lägg sedan till en dos "Röd Storm" och "Operation Garbo" så förstår man ett och annat...
Den här är inte heller så dålig som motivskapare: http://www.youtube.com/watch?v=AXxFPCwjCyo

Viktor Lima
Medlem

Inlägg av Viktor Lima » 10 november 2011, 22:47

En klassiker!

Även om man kanske kan ifrågasätta detaljer i hotbilden (exempelvis den kvinnliga "dubbelgångaren"!) som målades upp så är jag säker på att "Förebudet" bidrog till den svenska försvarsviljan på 80-talet. Den fick säkert många vaktchefer att snäppa upp sig och när vår ungdomsavdelning andaktsfullt förevisades filmen (självklart på Betamaxspelare - snacka om felsatsning av FM att köpa in några tusen sådana :D) var det så tyst i lokalen att man kunde höra en knappnål falla till golvet. Senare bidrog OP Garbo kraftigt till att undertecknad sökte till officershögskolan. Ur försvarssynpunkt gynnade antagligen spetznashysterin den svenska försvarsmakten.

/VL

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 november 2011, 23:04

Viktor Lima skrev:Betamaxspelare
Helt OT men tack för kvällens skratt.

MVH

Hans

Viktor Lima
Medlem

Inlägg av Viktor Lima » 10 november 2011, 23:30

Ännu mer OT - några år in på 90-talet råkade jag öppna en förrådsdörr i en lektionssal i en barack på ett skjutfält någonstans i Sverige. Där stod minst 15 betamaxspelare i gott skick staplade på varandra i väntan på användning! Dom står säkert fortfarande där. Ett annat klassiskt utbildningshjälpmedel jag skulle betala mycket för att komma över är en flanellograf - gärna med tygfigurer illustrerandes något obskyrt ämne som underhållskedjan eller övergång av vattendrag med skyttekompani :D

/VL

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 6 januari 2012, 21:07

I Bengt Gustafssons bok "Sanningen om ubåtsfrågan" finns ett kort avsnitt om tavelförsäljarna. Gustafsson var som bekant ÖB under delar av 80-talet.

"Ungefär hälften av våra piloter besöktes i sina hem av "polska tavelförsäljare". GRU-översten Plavins förklarade senare för mig att dessa smågrupper om två till tre personer var universitets- eller högskolestuderande som i sin utbildning till reservofficerare rekognoserade i de länder där de senare kunde få krigsuppgifter. För övrigt frågade han om jag var säker på att det inte var ryssar som talade polska?"

Jag är lite osäker på hur sannolikt detta låter. Det kanske inte skulle vara just reservofficerare som vi tänker oss är de sabotageförband som uppsöker flygförarna natten före invasionen? Däremot kan jag mycket väl tänka mig dessa som andreförare på sovjetiska lastbilar osv.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 6 januari 2012, 22:05

Rickard skrev:GRU-översten Plavins förklarade senare för mig att dessa smågrupper om två till tre personer var universitets- eller högskolestuderande som i sin utbildning till reservofficerare rekognoserade i de länder där de senare kunde få krigsuppgifter. För övrigt frågade han om jag var säker på att det inte var ryssar som talade polska?[/i]"
Åtminstonne Sovjetunionen hade detta system där de (alla?) som studerade vid universitet- eller högskola kunde undgå värnplikt, men i stället genomgick någon sorts reservofficersutbildning. Polen? WP i övrigt?
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 7 januari 2012, 00:06

Var till slutet av nittiotalet krigspacerad som chef för en enhet som inte var helt irrelevant.

När jag nu funderar, blev jag faktiskt besökt nn gånger av polska tavelförsäljare.

De var oftast brudar som pratade slaviskt accentuerad engelska. Vår diskussion var vanligen kort,.

Men för att ha någon betydelse, borde dessa desanter ( betyder i Finland infliltatörer, i Ryssland fallskärmshoppare) ha varit rätt många. om man skulle lönnmörda alla på min nivå, borde det finnas rätt stora ninjatrupper
Senast redigerad av 1 erep, redigerad totalt 7 gånger.

Skriv svar