Adelsfanorna, hur var de organiserade?

Skriv svar
Strömmis
Medlem

Adelsfanorna, hur var de organiserade?

Inlägg av Strömmis » 4 november 2011, 08:53

Under stora nordiska kriget stöter man titt som tätt på enheter under betäckningen adelsfana. Det framgår inte för mig om de var värvade eller indelta på något vis. Storleken på förbanden Sveriges, Estlands, Livlands, Ingermanlands, Ösels, Pommerns och Bremens adelsfanor varierar mellan källorna, kanske beroende på att de slogs ihop till större förband, mönstrades ofullständigt eller helt enkelt lidit förluster. Jag antar att de var utrustade likt svensk kavalleri i allmänhet. De skulle egentligen inte få användas utanför riket, vilket Karl XII helt enkelt struntat i.
Mina frågor som jag hoppas forumet kan hjälpa mig med är:
1. Hur var de organiserade, värvades de vid krigsbud eller var de på något sätt indelta?
2. Hur stora skulle respektive förband vara på pappret?
3. Hur kan ett förband på den här tiden få till att det inte fick användas bortom rikets gränser?
4. Var de enbart finansierade av adelsståndet eller fanns det även en större representation av adelsmän i ledet?

Ben
Medlem

Re: Adelsfanorna, hur var de organiserade?

Inlägg av Ben » 4 november 2011, 13:32

En bra utgångspunkt är två längre artiklar av Per Sörensson, publicerade i Historisk tidskrift 1922 & 1924 (totalt närmare 150 sidor).

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 4 november 2011, 14:25

Strömmis skrev: 3. Hur kan ett förband på den här tiden få till att det inte fick användas bortom rikets gränser?
4. Var de enbart finansierade av adelsståndet eller fanns det även en större representation av adelsmän i ledet?
3. Utan att ha Sörensson till hands vågar jag inte säga något säkert, men förmodar att det hade att göra med förbandets medeltida ursprung. D.v.s. det var ett förbehåll som adeln en gång hade tillskansat sig och inte ville göra avkall på.

4. Det fanns, skulle jag tro, inte en enda adelsman bland ryttarna.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Inlägg av Hedmark » 4 november 2011, 14:40

Det fanns adelsmän som hade ryttarregementen?
Adelsfanorna går ju långt tillbaka i tiden, oftast slogs ju soldater för fanorna och kungen. Fanorna spelade en stor roll för moral och därför användes de gamla välanvända från föredetta befälhavare i olika regementen.

Skriv svar