Band of Brothers del 8: The Last Patrol (SPOILERS)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Band of Brothers del 8: The Last Patrol (SPOILERS)

Inlägg av B Hellqvist » 20 februari 2003, 23:38

OK, den här episoden bör inte ens "Hartmann" och MarcuSS kunna gnälla på. :wink: Temat var ju (nästan som vanligt) sammanhållning och utanförskap. Att Winters i praktiken saboterade överste Sinks order om en andra patrull visade på hur klok han var. Uppdraget var meningslöst, och hade redan kostat en man livet när kriget var så gott som slut.

SPOILERS inför de sista två delarna!!!

I de avslutande delarna (såg båda i ett sträck på DVD ikväll) är det inte strid som är temat, utan varför det var nödvändigt att utkämpa kriget och hur inte ens vapenstillestånd och fred behöver betyda att faran är över. Båda avsnitten är lugnare, men viktiga för att avsluta berättelsen från soldaternas synvinkel. Efter att ha sett varje avsnitt minst en gång, måste jag säga att Band Of Brothers hör till krigsklassikerna. Ett viktigt inslag i varje seriös filmhylla!

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 21 februari 2003, 08:13

Jag har dock en saker att "gnälla" på :D

Vid ett flertal tillfällen ser man hur officerarna står och tittar ut mot den tyska sidan av Hagenau. Hrm...pricksskyttar... Ser inte ut att vara speciellt långt över till byggnaderna på andra sidan.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 21 februari 2003, 08:31

tänkte du också det? dom var ju pricktavlor där på balkongen också

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 februari 2003, 08:41

I boken nämns att officerarna stod ganska öppet vid något tillfälle i Haguenau, och att soldaterna var sura för att det skulle kunna dra ned fientlig eld över deras ställningar. Oproffsigt? Kanske. Kaxigt? Rätt så mycket.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 21 februari 2003, 08:58

Ok detta kanske är för mycket Off Topic men jag måste ändå göra denna jämförelse.

Jag spelar mycket paintball och en väldigt tydlig trend som jag noterat under de tio år jag spelat är att ju längre du spelat, desto mer oförsiktig blir du

Några spelare i klubben har liksom jag varit med i många år och under en del matcher kan man se hur "nybörjarna" kryper omkring bakom varje trädstam medans "veteranerna" kaxigt går helt upprätt och i princip duckar för bollarna.

Och det mest fascinerande är att det trots detta beteende är "nybörjarna" som oftast blir utskjutna.

Ok, slut på OT, tillbaka till ämnet!

/Gribing

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 21 februari 2003, 09:30

Ju längre man varit med i en konflikt så borde man ju lära sig "trixen" för att ha större chans att överleva, men samtidigt så kan jag förstå en viss nonchalans när man sett så mycket död och elände.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 februari 2003, 18:26

Visserligen hade känslan av att de skulle överleva kriget börjat genomsyra kompaniet, men troligen så var det just officerarnas riskbedömning som avgjorde.

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 22 februari 2003, 01:18

Ett riktigt höjdaravsnitt. Förutom att det "höll ihop" på ett mycket bra sätt så innehöll det verkligen en hel del intressanta moment. Stridsreaktioner, ledarskap, grupps strid, omhändertagande av skadad, övergång vattendrag, förbandsanda. You name it! Mycket, mycket bra. Faktum är att jag tycker att det är bästa avsnittet hittills.

--

Trollevik
Medlem

Inlägg av Trollevik » 22 februari 2003, 11:04

Jag har bara sett ett eller två avsnitt av Bands of Broders men följt med i debatten på forumet nu till frågorna

1 är filmerna värda att köpa
2 är det någon realism i dom alltså ingen hollywood smörja typ otroligt mycket sprängmedel detonerar runt omkring huvudpersonen utan skada däremot flyger alla fi i luften bara dom ser en granat
3 är det bara ur allierad synvinkel

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 22 februari 2003, 11:38

Klart att dom är värda att köpa.
Mycket i serien är unikt, jag menar i hur många Tv serier dör nästan alla huvudpersoner ut. Dom 2 sista avsnitten utspelas dessutom när kriget är slut vilket också det är unikt. BoB är jättebra

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 22 februari 2003, 12:33

BoB är ett måste!!!

/Rally

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 februari 2003, 15:51

Trollevik skrev:Jag har bara sett ett eller två avsnitt av Bands of Broders men följt med i debatten på forumet nu till frågorna

1 är filmerna värda att köpa
I mitt tycke: ja! BoB är något av det bästa som gjorts på tema Andra världskriget. Om man däremot bara tänker se dem någon gång till, så duger inspelning från TV eller köpt VHS.
2 är det någon realism i dom alltså ingen hollywood smörja typ otroligt mycket sprängmedel detonerar runt omkring huvudpersonen utan skada däremot flyger alla fi i luften bara dom ser en granat
Det är inga typiska bensinbombsexplosioner, om det är det du menar. I några fall detonerar granater väldigt nära utan att orsaka större skada (vilket är realistiskt, då man kan ha bonntur), men oftast blir resultatet död eller lemlästning. På det hela taget är strider och effekter väldigt realistiska.
3 är det bara ur allierad synvinkel
Värre än så - bara ur Easy Companys synvinkel! :D

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 22 februari 2003, 18:10

BoB är det bästa sedan skivat bröd!

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 22 februari 2003, 21:33

Något som verkligen saknades i avsnitt 8 var upplösningen på dramat med den skadade tysken som lämnades kvar. Webster, vars Hollywoodianska alter ego agerade speakerröst genom hela avsnittet, skrev så här om händelsen:
"Marsh and I tiptoed to a point opposite the German. We could hear him gasping and slobbering; he could hear us walking. He was so terrified, weak as he was, he held his breath and stifled his groans, thinking perhaps that by so doing, he would be unnoticed. But he couldn't suppress his breathing very long, and the ghastly wheezes commenced, as strong as ever. I pitied him, dying all alone in a country far from home, dying slowly without hope or love on the bank of a dirty little creek, helpless against the killers he heard walking towards him. But if he got back alive, I might be dead. Marsh and I pulled the pins on our grenades, threw them beside him, and flopped down behind an earthen mound. One of the grenades exploded, the other was a dud. There was no change in the sound of the breathing. We returned to the house, got two more grenades and tried again. No luck; he continued moaning. We gave up and went to bed. Just before sunrise, Cobb, who had also considered swimming-until he heard the mortars, threw one grenade and killed the helpless, dying German. Dawn came. The cold yellow sun shone through the grey mist on the dead German, a monument to war and to the achievements of man."

~Henric Edwards

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 22 februari 2003, 22:11

Henric Edwards skrev:Något som verkligen saknades i avsnitt 8 var upplösningen på dramat med den skadade tysken som lämnades kvar. Webster, vars Hollywoodianska alter ego agerade speakerröst genom hela avsnittet, skrev så här om händelsen:
"Marsh and I tiptoed to a point opposite the German. We could hear him gasping and slobbering; he could hear us walking. He was so terrified, weak as he was, he held his breath and stifled his groans, thinking perhaps that by so doing, he would be unnoticed. But he couldn't suppress his breathing very long, and the ghastly wheezes commenced, as strong as ever. I pitied him, dying all alone in a country far from home, dying slowly without hope or love on the bank of a dirty little creek, helpless against the killers he heard walking towards him. But if he got back alive, I might be dead. Marsh and I pulled the pins on our grenades, threw them beside him, and flopped down behind an earthen mound. One of the grenades exploded, the other was a dud. There was no change in the sound of the breathing. We returned to the house, got two more grenades and tried again. No luck; he continued moaning. We gave up and went to bed. Just before sunrise, Cobb, who had also considered swimming-until he heard the mortars, threw one grenade and killed the helpless, dying German. Dawn came. The cold yellow sun shone through the grey mist on the dead German, a monument to war and to the achievements of man."

~Henric Edwards
Tack Henric. Det var verkligen en fängslande berättelse. Jag håller med dig. Frågan är vad man själv hade gjort i samma situation, dvs. som amerikan ...

--

Skriv svar