Justinianska pesten

Skriv svar
Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Justinianska pesten

Inlägg av Razor » 20 september 2011, 23:09

Enligt Hagerman i "Försvunnen värld" verkar någon form av omvälvning ha drabbat Uppland under senrommersk järnålder. Människor överger sina gårdar och byar eller så kanske de helt enkelt dör. Hon antyder att det kan vara en följd klimatkatastrofen på 530-talet eller en, från sydeuropa, återvändande krigarelits nya seder och maktanspråk. Skulle även justianska pesten kunna vara en orsak?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Re: Justianska pesten

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 oktober 2011, 18:13

Den justinianska böldpesten kan det inte ha varit frågan om. Detta eftersom det inte fanns några råttor som kunde sprida sjukdomen i Uppland. Dessutom var sjukdomen till största delen en regional sjukdom lokaliserad till det östra medelhavsområdet.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 26 oktober 2011, 19:01

Hon antyder att det kan vara en följd klimatkatastrofen på 530-talet eller en, från sydeuropa, återvändande krigarelits nya seder och maktanspråk. Skulle även justianska pesten kunna vara en orsak
Jeg har behandlet netop dette emne i mit afsnit "Klimaskifte - Fimbulvetr – den store vinter år 536 e.Kr.":

http://verasir.dk/show.php?file=chap5-4.html#toc15-2

Så vidt jeg kan se tilsiger Naturlovene: klimaskifte ==► hungersnød ==► sygdomme

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 27 oktober 2011, 08:34

Ralf Palmgren skrev:Den justinianska böldpesten kan det inte ha varit frågan om. Detta eftersom det inte fanns några råttor som kunde sprida sjukdomen i Uppland. Dessutom var sjukdomen till största delen en regional sjukdom lokaliserad till det östra medelhavsområdet.
Ok, men kunde inte pesten spridas även från människa till människa? Det förekom ju handel över östersjön med varor, kanske ända ned till sydöstra Europa även på den tiden. Åtminstone är det min minnesbild av vad jag läst. Om den justianska böldpesten smittade på samma sätt som digerdöden så kunde den ju smitta även utan hjälp av råttor, framför allt när den kom i form av lungpest?

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 27 oktober 2011, 08:44

Odinkarr skrev:
Hon antyder att det kan vara en följd klimatkatastrofen på 530-talet eller en, från sydeuropa, återvändande krigarelits nya seder och maktanspråk. Skulle även justianska pesten kunna vara en orsak
Jeg har behandlet netop dette emne i mit afsnit "Klimaskifte - Fimbulvetr – den store vinter år 536 e.Kr.":

http://verasir.dk/show.php?file=chap5-4.html#toc15-2

Så vidt jeg kan se tilsiger Naturlovene: klimaskifte ==► hungersnød ==► sygdomme

mvh

Flemming
Om det är samma pest som du redovisar skildringar av så känns det rimligt att den även borde ha drabbat svenska och norska områden något eller några år efter utbrottet i Byzans. Det hade varit en god förklaring, i vart fall till en del av den omvälvning eller kris som verkar ha drabbat Uppland runt denna tidpunkt. Kanske spreds pesten med handelsmän eller återvändande Heruler? :)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 27 oktober 2011, 18:08

Razor skrev:Ok, men kunde inte pesten spridas även från människa till människa? Det förekom ju handel över östersjön med varor, kanske ända ned till sydöstra Europa även på den tiden. Åtminstone är det min minnesbild av vad jag läst. Om den justianska böldpesten smittade på samma sätt som digerdöden så kunde den ju smitta även utan hjälp av råttor, framför allt när den kom i form av lungpest?
Det finns flera olika former av sjukdomen pest. På samma sätt finns det också flera olika spridningssätt. Du har rätt i att det även finns en möjlighet för pesten att sprida sig från människa till människa. Då är det frågan om varianten lungpest. Det är dock inte samma sak som böldpest. I böldpest sprider sig sjukdomen inte från människa till människa utan bakterien Yersinia pestis sprider sig med smittbärande loppor som finns på svartråttor. Den justinianska pesten var som jag redan nämnde ovan böldpest. Ingen forskare har kunnat bevisa att det förekom några svartråttor i Östersjöområdet under 500-talet. Således kan den justinianska böldpesten inte ha spridit sig i Östersjöområdet under 500-talet.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Re: Justinianska pesten

Inlägg av Odinkarr » 27 oktober 2011, 18:39

Ingen forskare har kunnat bevisa att det förekom några svartråttor i Östersjöområdet under 500-talet.
Det er beviseligt at der er en stor samhandel mellem Skandinavien og Øst- og Vest-romerriget, og at denne går lodret i vejret fra år 40-100 e.Kr.

Vi kan også vise tilstedeværelsen af væringer i Miklagård's livgarde under Kejser Justinian I. (482/3-565 e.Kr.), hvor de er i tjeneste under den armenske general Narses (Nerses), leder af byzans væbnede styrker, under et slag mod perserne i bjergbyen Anglon i Armenien år 543 e.Kr.

Vi kan også vise at sø-vejen til Miklagård er åben i 500 tallet e.Kr.

Jeg accepterer at vi muligvis ikke kan bevise tilstedeværelsen af sorte rotter i Skandinavien i 500 tallet e.Kr., men intuitivt ville jeg nu godt indgå et væddemål på at et par stykker må have taget *hurtigruten* nordpå.

Dette forekommer mig at være et ganske vigtigt, og måske endnu uforsket område af en meget vigtig periode i vore landskaber.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 27 oktober 2011, 21:52

Odinkarr skrev:Jeg accepterer at vi muligvis ikke kan bevise tilstedeværelsen af sorte rotter i Skandinavien i 500 tallet e.Kr., men intuitivt ville jeg nu godt indgå et væddemål på at et par stykker må have taget *hurtigruten* nordpå.
Det kan förstås i teorin vara fullständigt möjligt att några svartråttor åkte glatt snålskjuts upp från Bysans till Skandinavien på 500-talet. Samtidigt kan motsatsen också vara lika möjlig. Du kan inte bevisa det ena eller det andra påståendet. Det håller inte som vetenskapligt bevis för ett argument att svartråttor verkligen kom till Skandinavien. Vi kan inte argumentera ur tystnaden. Det som vi dock vet från arkeologiska undersökningar är att det inte har hittats några svartråttor i östersjöområdet från 500-talet. För ytterligare information så kan jag bland annat rekommendera den intressanta artikeln "Den folkvandringstida krisen i Sydskandinavien, inklusive Öland och Gotland" av den svenske arkeologen Ulf Näsman. Artikeln är publicerad i den av Ulf Näsman och Jørgen Lund redigerade boken Folkevandringstiden i Norden. En krisetid mellem aeldre og yngre jernalder. Boken utkom i Århus 1988.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 28 oktober 2011, 13:15

Ralf Palmgren skrev:
Razor skrev:Ok, men kunde inte pesten spridas även från människa till människa? Det förekom ju handel över östersjön med varor, kanske ända ned till sydöstra Europa även på den tiden. Åtminstone är det min minnesbild av vad jag läst. Om den justianska böldpesten smittade på samma sätt som digerdöden så kunde den ju smitta även utan hjälp av råttor, framför allt när den kom i form av lungpest?
Det finns flera olika former av sjukdomen pest. På samma sätt finns det också flera olika spridningssätt. Du har rätt i att det även finns en möjlighet för pesten att sprida sig från människa till människa. Då är det frågan om varianten lungpest. Det är dock inte samma sak som böldpest. I böldpest sprider sig sjukdomen inte från människa till människa utan bakterien Yersinia pestis sprider sig med smittbärande loppor som finns på svartråttor. Den justinianska pesten var som jag redan nämnde ovan böldpest.
Jag måste erkänna att min kunskap om böldpest inte är speciellt stor men efter vad jag kommer ihåg från bland annat Dick Harrisons bok "Stora döden" så utvecklades spridning från människa till människa via lungpest under digerdöden på 1340 och 50-talen. Vad jag menar är alltså att böldpesten utvecklades till lungpest (och även blodpest vill jag minnas). Om en sådan utveckling kunde ske då borde den väl kunnat ske även under den justianska pesten, förutsatt att det är samma bakterie som bär skulden?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 28 oktober 2011, 14:10

Jeg skal absolut ikke gøre mig klog på hvad "pest" indebærer, hverken i sygdom, variation, mutation eller spredning.

Procopius: History of the wars (Bog II:XXII-XXXIII) giver os en øjenvidenskildring af byldepesten da den ankommer til Miklagård (Byzans) foråret år 542 e.Kr.

Hans ordvalg på græsk er: "Xocµos, Xotµos", der i den latinske oversættelse skrives "sub idem tempus orta est pestilentia".

Fra Danmark ved vi at det udbrud der ramte Bergen i 1349, ankom til Danmark med et enkelt skib fra England strandet i det nordlige Jylland. Over de næste 20 år blev ca. 50% af Danmarks befolkning udryddet. Danmark bliver hårdt ramt igen år 1520 e.Kr. og i år 1529 e.Kr. (under navnet ”engelsk sved”).

Mere skal der ikke til. Med den enorme samhandel vi har med omverdenen fra år 40-100 e.Kr. fremefter, må sandsynligheden for at spredningen er sket, og er sket af søvejen, være endog meget stor.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 8 november 2011, 14:08

Det finns ingen enighet bland forskare om hur pesten spred. Det kan man t.ex. se här:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og ... orte-doed/

Råttor, löss, från människa till människa...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar