Efterretningschef: Olof Palme ville samarbejde med KGB

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Efterretningschef: Olof Palme ville samarbejde med KGB

Inlägg av Psilander » 15 oktober 2011, 11:58

[Delat från "Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?"]

http://www.b.dk/nationalt/efterretnings ... de-med-kgb

http://www.fokus.se/2011/09/spionjagare ... ill-kylan/

Inte bara jounalister vad det verkar

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Re: Efterretningschef: Olof Palme ville samarbejde med KGB

Inlägg av Stilleben » 15 oktober 2011, 19:10

Psilander skrev:[Delat från "Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?"]

Du har ju även under"Svenska Kärnvapen" , viewtopic.php?f=22&p=568314, framfört argument om att Palme skulle varit kommunistsympatisör.

Mitt bemötande då är tillämpligt även här. Alltså:

"Det är tyvärr en alltför vanlig föreställning att Olof Palme var kommunistsympatisör. Men redan 1949-1950 fick han klart för sig vad kommunismen stod för, bl.a. när han som observatör för Sveriges Förenade Sudentkårer deltog i en "Fredskongress" i Prag. En inställning som han behöll och offentligt uttalade sig om under alla år. Det framgår klart av http://www.tunstrom.nu/wp-content/uploa ... nismen.pdf och
http://www.olofpalme.org/personen/biogr ... iser/1950/ "

Jag tror knappast att den nu 80-årige f.d. byråchefen på SÄPO, Olof Frånstedt som du i dina länkar hänvisar till, kände till detta. Däremot kan jag tänka mig att han fått kommunistidéerna om Palme p.g.a. dennes oförblommerade kritik av USA under Vietnam-kriget, en kritik vilken som bekant delades av många.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 oktober 2011, 20:07

Finns i mina ögon lite för många frågetecken kring Palme och hans agenda med Sovjet för att man skall lämna det outrett. Mycket av det han gjorde under 70-80-talet spelade sovjetregimen rakt i händerna. Särskilt när nästan roar sig med ministerstyre för få säkerhetstjänsten dit han vill.

En utredning av Palme liksom offentliggörande av STASI agenternas namn borde vara på sin plats för låta Sverige göra upp med sitt nedtystade och tveeggade efterkrigstid.

Tyvärr ger jag inte mycket för din källor som jag upplever som vänsterkällor som av naturliga skäl vill skydda sitt helgon.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 15 oktober 2011, 20:54

Psilander skrev:Finns i mina ögon lite för många frågetecken kring Palme och hans agenda med Sovjet för att man skall lämna det outrett. Mycket av det han gjorde under 70-80-talet spelade sovjetregimen rakt i händerna. Särskilt när nästan roar sig med ministerstyre för få säkerhetstjänsten dit han vill.

En utredning av Palme liksom offentliggörande av STASI agenternas namn borde vara på sin plats för låta Sverige göra upp med sitt nedtystade och tveeggade efterkrigstid.

Tyvärr ger jag inte mycket för din källor som jag upplever som vänsterkällor som av naturliga skäl vill skydda sitt helgon.
Men ta då i varje fall del av ovannämnda http://www.tunstrom.nu/wp-content/uploa ... nismen.pdf , där många av Palmes kommunistkritiska tal under åren refereras!

F.ö. har jag under viewtopic.php?f=22&t=39770&start=30 sid.3 nämnt hans statsbesök i DDR 1984, som ju inte riktigt blev som värdarna urprungligen tänkt sig.

Sedan vill jag tyvärr frånkänna f. byråchefen Olof Frånstedt en objektiv inställning till Palme. Alltför många på SÄPO tycks f.ö. som han ha varit värvade ur den s.k. Östermalms-noblessen med deras väl kända oförmåga att kunna skilja på socialdemokrater och kommunister. SÄPO skall även ha vidarebefordrat lösa uppgifter om att Olof Palme, i likhet med Lennart Geijer och möjligen några till, gjort horbesök under 1970-talet, vilket också är väldigt svårt att tro.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 15 oktober 2011, 22:21

Man kan fråga sig hur det svenska kärnvapenprogrammet (riktat mot Sovjet) och det svenska samarbetet med NATO kunde fortgå med en topp-sosse och stadsminister som var kommunist-sympatisör?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 15 oktober 2011, 22:48

LasseMaja skrev:Man kan fråga sig hur det svenska kärnvapenprogrammet (riktat mot Sovjet) och det svenska samarbetet med NATO kunde fortgå med en topp-sosse och stadsminister som var kommunist-sympatisör?
Kärnvapenprogrammet var väl långt tidigare (50-60-tal?) och gällande NATO-samarbetet så fanns det väl en del märkligheter där den tidigare Palme-regeringen inte överlämnade aktuell information till den tillträdande borgliga, vilket fick NATO-samarbetet att sammanfalla. Det är givetvis oklart på vilka grunder det skedde, möjligen för att S ansåg sig själva vara det riktiga, statsbärande partiet och andra regeringar enbart var temporära orosmoment som inte behövde känna till all känslig information.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 oktober 2011, 23:51

Palme är väldigt många frågetecken för mig, han säger en sak, menar en annan bakom kulisserna och driver en helt egen agenda. Dessutom så blir det ännu mer komplext om man tar hans borgerliga bakgrund i beaktande.
Östermalms-noblessen med deras väl kända oförmåga att kunna skilja på socialdemokrater och kommunister.
Kliar i fingrarna att avlossa en fin salva här, men jag håller mig 8-)

Var inte säpomannen från Gävle?

Mycket av stay behind, Thede Palms gäng och även den ännu mer ljusskygga "Adelsfanan" kommer ju ur den gamla överklassen med ett "noblesse oblige" inmundigat redan i modersmjölken.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 16 oktober 2011, 01:30

Psilander skrev:[Delat från "Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?"]

Alltså...vilken dynga han sprider. Faktiskt. Och du funderar på att ta det seriöst?

*Tror inte att Palme vet hur det fungerar i en kommunistdiktatur men det vet däremot SÄPO.
*Påstår att Palme rakt av vill börja samarbeta med KGB och avsluta samarbetet med CIA.

Som jag brukar skriva - vilket sanslöst svammel.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 16 oktober 2011, 01:33

Psilander skrev:Palme är väldigt många frågetecken för mig, han säger en sak, menar en annan bakom kulisserna och driver en helt egen agenda. Dessutom så blir det ännu mer komplext om man tar hans borgerliga bakgrund i beaktande.
Vad är det för sak han säger, men menar annorlunda bakom kulisserna?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 oktober 2011, 09:20

Magnus L skrev:
Psilander skrev:Palme är väldigt många frågetecken för mig, han säger en sak, menar en annan bakom kulisserna och driver en helt egen agenda. Dessutom så blir det ännu mer komplext om man tar hans borgerliga bakgrund i beaktande.
Vad är det för sak han säger, men menar annorlunda bakom kulisserna?
Det vanligaste exemplet är när "bråkar med USA" och ber ÖB (motsv) hålla sig väl med USA trots att han bråkar.
Alltså...vilken dynga han sprider. Faktiskt. Och du funderar på att ta det seriöst?

*Tror inte att Palme vet hur det fungerar i en kommunistdiktatur men det vet däremot SÄPO.
*Påstår att Palme rakt av vill börja samarbeta med KGB och avsluta samarbetet med CIA.

Som jag brukar skriva - vilket sanslöst svammel.
Betydligt mindre trovärdiga källor brukar ju tas som sanningar huggna i sten av media.

Uttalandena förvånade mig inte särskilt, kände nog mer "änfligen" som man fick ytterliggare bekräftelse på den bild jag har av Palme.

Han var ju minst sagt kontroversiell i sin säkerhetspolitik, han är väl den ende premiär/ statsminister som fått misstroendeförklaring av landets officerare mot sig i en fungerande västerlänsk demokrati.
Senast redigerad av 1 Psilander, redigerad totalt 16 gånger.

Frederick
Medlem

Inlägg av Frederick » 16 oktober 2011, 09:24

Kvalificerat trams.
Med jämna mellanrum behöver någon före detta SÄPO-man eller motsvarande stärka bilden av sin egen före detta betydelse och går ut med uppgifter som idag är ofarliga att sprida och som inte stöds av någon form av bevisning. I två frågor kan Palmes politik anses ha sammanfallit med Sovjetiska intressen, kritiken mot USAs engagemang i sydostasien och kritiken mot diktaturer i väst,tveksamt om detta skulle göra honom lojal mot Sovjet.
Diskussionen är ointressant så länge det inte presenteras någon form av substantiell bevisning.

Underrättelse- och säkerhetstjänster är definitionsmässigt konservativa och paranoida, annars kan de inte verka. Rykten utgör livsluften. I bästa fall kan inflödet filtreras till en hyfsad bild av sanningen, i värsta fall blir det ett forum för chefer och medarbetares egen världsbild och ideoligi.

Några frågor man kan ställa sig: Vem påstår det? Vem kan ha nytta av ett sådant påstående?

I övrigt är det intressant att det alltid, när det gäller Palme, kommer någon kommentar om att socialdemokraterna skulle behandla honom som ett helgon. Det är svårt att ta namn och ära av någon för obekräftade rykten, dock den interna kritiken vad gäller politik och person var stark under hans tid i politiken och finns fortfarande inom partiet. Men det kanske finns en omvänd bevisbörda för vissa.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 oktober 2011, 09:30

Även hans önskan om kärnvapenfrizon i norden och samröre med fredsrörelserna som vi vet var infiltrerade av öst spelade Sovjet i händerna.

Sedan gjorde han ju en massa underliga saker nationellt som var antingen naiva eller hade en större plan tex
- nedmonteringen av ubjförmågan under 1970-talet
- Att låta NATO sammarbetet falla i glömska vid regeringsskifte
- Neutralitetsdogmen, tankeförbudet mot att ens diskutera hjälp från väst
osv.

Frederick
Medlem

Inlägg av Frederick » 16 oktober 2011, 10:19

Även hans önskan om kärnvapenfrizon i norden och samröre med fredsrörelserna som vi vet var infiltrerade av öst spelade Sovjet i händerna.

Sedan gjorde han ju en massa underliga saker nationellt som var antingen naiva eller hade en större plan tex
- nedmonteringen av ubjförmågan under 1970-talet
- Att låta NATO sammarbetet falla i glömska vid regeringsskifte
- Neutralitetsdogmen, tankeförbudet mot att ens diskutera hjälp från väst
osv.
1. Kärnvapenfri zon i norden hade ingen avgörande taktisk, operativ eller strategisk betydelse för försvaret mot SSSR. Däremot var det en tydlig politisk markering om en viljeinriktning och ett ifrågasättande av en av det kollektiva vansinnets mest absurda uttryck.
2. Att delar av fredsrörelsen var infiltrerad av öststatsagenter kan knappast ha varit ett skäl att inte ha en dialog med den då viktigaste sociala rörelsen.
3. Minskningarna i försvarsanslag från början av 70-talet fick snabbt avsevärda effekter för den svenska försvarsförmågan. Jag kan ha en mängd åsikter om hur prioriteringar gjordes, trots detta är det svårt att se ett scenario där Sverige skulle ha upprätthållit en volym och kvalitet som relativt mot omvärlden motsvarade det vi haft under 50- och 60-talen. Frågan gällde vilka kapaciteter är avgörande för de viktigaste tänkta krigsfallen.
4. Svårt att tänka sig att den avgående ministärens brist på briefing skulle varit avgörande för att Hr Fälldin inte skulle kunnat få kontakt med västmakterna
5. Den så kallade "neutralitetsdogmen" var inte Palmes konstruktion. Det tog ganska lång tid innan formeln "alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krig" började infrågasättas av ledande politiker.

Det måste finnas en möjlighet att föra en öppen dialog och ta ett eget ställningstagande utan att man därför skälls för att gå motståndarens ärenden. Ett vanligt fel är att man antar att personer i den svenska vänstern skulle ha större förståelse för eller känna samhörighet med sovjetsystemet, med samma logik skulle liberaler och konservativa då känna samhörighet med juntans Chile m.fl. Man måste nog göra våld på sanningen ganska rejält för att inte se att avståendet mellan de svenska riksdagspartierna på 70-talet var, och är, marginellt i relation till avgrunden mellan SAP och det sovjetiska kommunistpartiet eller mellan Moderaterna och den spanska falangen.

Tyvärr tenderar diskussionen att bli mer politisk än historisk då det inte kan visas på något källmaterial.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 16 oktober 2011, 10:31

Det är både intressant och avslöjande att en så betydande del av försvaret av Palme består av ad hominen angrepp och invektiv snarare än argument och motbevis. Uppenbarligen är det en mycket öm tå det trampats på.

Palme var ju en komplicerad person och det var otvivelaktigt så att i unga år så hade han ett äkta engagemang mot den Stalinism han såg i aktion med egna ögon. Men tittar man på dokumentet som hänvisades till med uttalad kritik mot kommunismen så visar sig flera intressanta detaljer.
1: Det är ett stort gap i citat i perioden 1969 och 1980
2: En påfallande stor del av citaten är att relatera till Pragkuppen 1948 och studentkongressen i prag, 8 av 21 citat om jag räknat rätt och av de citaten så kommer 5 st från enbart två källor.
3: Många av citaten har en hög "här till är jag nödd och tvungen" faktor dvs det handlar om att bemöta motståndare i olika lägen. Det kan röra sig om att argumentera mot studentrörelsen, tvåla till Lars Werner, bemöta Fälldin eller tvingas svara på en häcklare på en gata. Vad gäller Prag 1968, invasionen av Afghanistan och Solidaritet i Polen så var det också situationer som Palme svårligen kunde ha undvikit att kritisera. Han var helt enkelt tvungen till det för att inte borgerliga motståndare inrikespolitisk ammunition.
4: I en rad uttalanden, särskilt från 80-talet så balanseras alltid kritiken mot förhållandena i de kommunistiska staterna med lika omfattande eller större kritik mot "väst" och/eller missförhållanden i "högerdiktaturer".
5: Det är relativt sett mycket fokus på enskilda händelser och länder så som Polen och Tjeckoslovakien, DDR nämns aldrig och det är dödstyst om de baltiska staterna. Inte heller förekommer Kuba eller någon av de kommunistiska staterna i afrika eller asien bland de som kritiserades trots att flera länder där kvalade in i samma förtrycksliga som de Latinamerikanska högerdiktaturerna Palme med med rätta hudflängde för sitt brutala förtryck.
6: Handlingar säger mer än ord, hade verkligen en antikommunist åkt till Kuba och låtit sig hyllas och uttalat stöd till en kommunistisk diktator? Hade en antikommunist så aktivit stött det kommunistiska nordvietnams brutal krigföring osv.

Sedan så är frågan vad som drevs av ideologi och vad som drevs av maktspel. Det är uppenbart att en hel del av Palmes agerande i vietnamfrågan och det senare kritiken av förhållandena i Afghanistan och Polen handlade om att säkra valvinster på hemmaplan.
En annan fråga är om Palmes ståndpunkt förändrades över tiden, på 80-talet så försvagades sveriges förmåga att försvara sig genom att man lät samarbetet med Nato förfalla och det dök upp ytterst märkliga lagförslag som tex att svensk polis i händelse av krig skulle stödja en ockupationsmakt och förbjöds delta i försvaret av landet.

Vilken betydelse hade det att det i Palmes närhet fanns folk som Pierre Schori som av trovärdiga uppgifter utpekats som kopplad till KGB? Kan Palme ha komprometerat sig på annat sätt? Palmes helgongloria har ju gjort det omöjligt att utreda inblandning i bordellhärvan och övergreppen som skedde på minderåriga flickor.

Frederick
Medlem

Inlägg av Frederick » 16 oktober 2011, 11:14

Frågan är finns något att utreda? Har någon någonsin lagt fram bevisning i form av dokument eller samstämmiga oberoende vittnen som visar på att Palme, Schori eller Guillou m.fl. skulle ha främjat sovjetiska intressen på bekostnad av svenska. Nej. Däremot återkommer med jämna mellanrum att enskilda individer har ett behov av att tala ut i media och slänger sig med diverse påståenden som inte kan ledas i bevis därför att Palme är ett förment helgon. Jag kan se en rad förlag med tillräcklig trovärdighet hos dessa förmenta vittnen och resurser för att man skulle kunna hitta någon villig att skapa det "stora avslöjandet". Det jag hittills har sett är rappakalja och skvaller. På detta ska vi alltså skriva historia.

Sanningen är väl den att socialdemokratin i sin nit att hindra sovjet att få inflytande på svensk politik gick alldeles för långt i förhållande till svenska medborgares integritet, att samarbetet med västmakterna var omfattande och djupt på både politisk och ämbetsmanna nivå. Det första var oacceptabelt det senare självklart.

Det har alldeles för ofta sammanblandats hur den svenska säkerhetspolitiken såg ut med Palmes angrepp på främst USAs regering för den förda politiken i sydostasien. Om man följer Palmes agerande i utrikespolitiska frågor kan man se ett mönster där han inte har några förväntningar på att Sovjet ska vara mottagliga för argument. Däremot har han förväntningar på att Västmakterna ska leva upp till den ideologi man säger sig representera. Jag blir nog också mer upprörd när mina vänner gör dumheter än när min gamle fiende gör det jag förväntar mig av honom.

Vad syftet kunde ha varit för alla dessa förmenta KGB-agenter är svårt att se, Palmes önskemål att gå från statsminister till ordförande i Autonoma Republiken Sveriges Högsta Sovjet? Schoris behov att få bära Sovjetunionens hjälte eller Guillos önskan att få skriva hyllningstal i Komsomolskaja Pravda. ( Ursäkta att jag tog upp Guillou men jag kunde inte låta bli att lyfta in honom när det gäller förmenta "landsförädare").

Skriv svar