Södra Götaland eller Skåneland?
Södra Götaland eller Skåneland?
Vet ej om ämnet i denna tråd har behandlats tidigare eller om den hamnar rätt, men ...
...Var gång jag hör meteorologer säga ”Södra Götaland” och då mena de sydligaste delarna av vårt land (Skåneland?), så funderar jag på om det någonsin funnits götar där nere. Om det inte har gjort det, så kan man ju undra varför meteorologerna uttrycker sig så.
Någon som vet?
...Var gång jag hör meteorologer säga ”Södra Götaland” och då mena de sydligaste delarna av vårt land (Skåneland?), så funderar jag på om det någonsin funnits götar där nere. Om det inte har gjort det, så kan man ju undra varför meteorologerna uttrycker sig så.
Någon som vet?
Re: Södra Götaland eller Skåneland?
Därför att ord ändrar betydelse med tiden och sammanhanget. "Götaland" är i det sammanhanget en meteorologisk-geografisk term och inte en historisk eller politisk. På samma sätt struntar SMHI i att vissa invånare i Irländska republiken ogillar beteckningen "de brittiska öarna" eftersom den kan uppfattas som implicerande brittisk överhöghet.
Även begreppet Svealand har förändrats genom historien.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... entury.png
Med reservation för att gränserna ofta är omdiskuterade, sällan knivskarpa. Men det är en helt annan sak.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... entury.png
Med reservation för att gränserna ofta är omdiskuterade, sällan knivskarpa. Men det är en helt annan sak.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Speciellt gäller det politiskt ointressanta gränser som därför inte behöver definieras. Försök till exempel dra en exakt gräns för Österlen...Hexmaster skrev:Med reservation för att gränserna ofta är omdiskuterade, sällan knivskarpa. Men det är en helt annan sak.
Ser man på mäklarannonser och slika lögnaktiga alster så får man ibland intrycket av att Österlens norra gräns ligger strax söder om småländska Ljungby.Markus Holst skrev:Speciellt gäller det politiskt ointressanta gränser som därför inte behöver definieras. Försök till exempel dra en exakt gräns för Österlen...
När man bott på "gränsen" så är den klart definierad. Tex Ystad ligger inte på Österlen. Byn Nybro och Nybroån ligger precis på gränsen.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Skulle hallänningar och blekingar godta att kallas skånelänningar, eller är det kontroversiellt?
Och skulle även kronobergarna gå med på att räknas dit?
Skulle Bornholm ingå i väderområdet?
Skåneland skulle ju vara en bra benämning om det inte vore så att det väckte liv i gröthalsars separatistvilja.
Vi har ju inte resurserna längre att skicka ner armén.
1. Skånelänningar borde väl vara de som bebodde Skåneland, så ja. Skåningar, halländare och blekingar.Jurgen Wullenwever skrev:Skulle hallänningar och blekingar godta att kallas skånelänningar, eller är det kontroversiellt?
2. Kronobergare är och har väl alltid varit smålänningar, väl? Så nej i så fall.
3. Det kunde det väl göra.
På tal om separatister. Min framtidsbild om en sisådär 50 år (fegt förvisso att sia om en framtid när man inte själv är med och kan ta skammen om man har fel1772 skrev:Skåneland skulle ju vara en bra benämning om det inte vore så att det väckte liv i gröthalsars separatistvilja.
Före detta kungriket Sverige tror jag då är uppdelat i följande ekonomiska områden. Skåne/halland/Blekinge/Danmark/Nordtyskland, Göteborgsområdet/osloområdet/England, Malälardalen/Gotland/Baltikum/södra Finland, Jämtland/mellersta Norge/mellersta Finland, Sapmi i norr.
Liknande bild i Europa, smärrre självständiga ekonomiska områden över de nuvarande nationsgränserna.