Vad läser du just nu?

Skriv svar
Axial
Medlem

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Axial » 30 september 2011, 20:08

Hitlers Krigsmakt: Die Wehrmacht 1933-1945 av Guido Knopp.

Jag är inte alldeles imponerad av Knopps retoriska grepp som tycks gå ut på att såga allt tyskarna gjorde jäms med ridstövlarna. Han gjorde precis likadant i sin bok om SS.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 oktober 2011, 00:00

Det senaste numret av Teknikhistoria.

Stefan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 13 oktober 2011, 14:53

Karl Knutsson av Dick Harrison. Synnerligen obehaglig typ den där Knut. Får Black Cobra och Hells Angels att framstå som en samling tuktade korgossar...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 oktober 2011, 15:04

Hitlers första nederlag
- Anfallet mot Moskva
av Niklas Zetterling, Anders Frankson

Så här 70 år senare så plockade jag upp denna på biblan. Har precis börjat men som det står i inledningen ett tämligen bortglömt skede under vk2. Och det kan ju bara inte vara tråkigt.

I insidan står det att en del två är på väg: Stalins första seger. Om ryssarnas motoffensiv vintern 1941-42. Fasen jag kan knappt vänta, snabba er på.

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 oktober 2011, 22:19

War av Sebastian Junger - ett riktigt intressant reportage om amerikanernas strider i Korangaldalen i östra Afghanistan 2007 - 2008. Många likheter med Generation Kill i upplägg och berättarform. Finns dessutom på svenska nu.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 14 oktober 2011, 11:17

Stephen G Fritz "Frontsoldaten".

Är på första kapitlet just nu. Han verkar hylla den enkle soldatens lidande. Inte riktigt i min smak. Men senare ska han tydligen jämföra tyska, brittiska, amerikanska och sovjetiska infanterister. Så jag ser fram emot det.

Konigsberg
Medlem

Inlägg av Konigsberg » 19 oktober 2011, 12:38

¨Ostpreussen 1944-45 - En kamp utan nåd¨. SMBs förra månadsbok. En riktigt bra bok skriven av en tysk general som var med. En brutal och rättfram skildring utan krusiduller.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 20 oktober 2011, 09:22

Härskarplanen : Himmlers jakt på det ariska ursprunget av Heather Pringle.

Jösses anamma vilka stollerier. Hade det inte varit för den ohyggliga kontexten så hade jag skrattat läpparna av mig.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 20 oktober 2011, 20:51

Jag delade av några inlägg så att diskussionen om boken inte "försvinner" i denna stora tråd, de finns på viewtopic.php?f=21&t=40020

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 november 2011, 11:51

sonderling skrev:Hitlers första nederlag
- Anfallet mot Moskva
av Niklas Zetterling, Anders Frankson

Så här 70 år senare så plockade jag upp denna på biblan. Har precis börjat men som det står i inledningen ett tämligen bortglömt skede under vk2. Och det kan ju bara inte vara tråkigt.

I insidan står det att en del två är på väg: Stalins första seger. Om ryssarnas motoffensiv vintern 1941-42. Fasen jag kan knappt vänta, snabba er på.

Sonderling
Boken var bra och jag ser som sagt fram emot nästa. Ett minus är att jag tycker texten har svårt att ...."flyta" och jag stakar mig och får bläddra bakåt igen. (Men detta kan bero på stress hos mig.) Annars finns det historiker som kan skriva rafflande som deckarförfattare, där boken blir en riktigt bladvändare. Det här var stundtals som att läsa en avhandling om fotosyntes.
Som flyg intresserad gillade jag kartorna med diverse flyg anfall. (2 bombplan mot by?!) Sedan kan man alltid ha mer bilder också.

Nu läser jag denna:http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/c ... rte-kaputt

Fast jag blir mer intresserad av mannen än om boken. Han verkar vara en av dessa som retar upp alla och hans kommentarer är som från en hårdkokt noir deckare av Raymond Chandler. http://www.guardian.co.uk/books/2009/fe ... -malaparte
Boken är både humorisktisk och kuslig på samma gång. Som när han dinnerar med Hans Frank i "Frankreich" och Nazi jetsetet klagar på hur skitiga judarna är i sitt ghetto och kommenterar att de måste ju gilla att leva så. Skitigt och trångt och med trasiga skitiga kläder, fulla med löss.
Då kommer jag att tänka på att precis detta har jag hört sägas om de som bor i Rinkeby och Rosengård. 8O

Sonderling

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 november 2011, 02:54

Edward af Sandebergs Nu kan det sägas - Sanningen om min fångenskap i Sovjet och Berlins fall .
Saxon & Lindströms Förlag Stockholm 1946

Förf. var svensk journalist i Berlin, flög dit från Bromma den 17:e april 1945....(dagen efter Sjukovs killar slogs på Seelowhöjderna 8O )
Upplevde Berlins fall på närmast tänkbara håll. Haffad av NKVD i juni, tåg till krigsfångeläger i Krasnogorsk NW om Moskva. Efter månad i lägret - express till Butyrkifängelset i Moskva. Anklagad för spioneri.......manglad av Tjekan i 100 dagar, sedan återsänd till Krasnogorsk. ''Frigiven'' efter julen 1945, men det tog tre veckor innan han slutligen levererades till ett amerikanskt UNRRA-läger i Zehlendorf i Berlin och f.f.g. kunde känna sig fri efter törnarna i sovjetisk regi.
Kom tillbaka till Sverige i mars 1946 och skrev boken.
Jordnära och träffande observationer av både tyskar och ryssar och hans bl.a. svenska medfångar under en turbulent och osäker tid.

http://books.google.com/books/about/Nu_ ... 5JGwAACAAJ

http://books.google.com.au/books?id=Orj ... RG&f=false

Varjag

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 4 november 2011, 22:10

Axial skrev:Härskarplanen : Himmlers jakt på det ariska ursprunget av Heather Pringle.

Jösses anamma vilka stollerier. Hade det inte varit för den ohyggliga kontexten så hade jag skrattat läpparna av mig.
Ibland är det märkligt hur slumpen faller sig. Min nästa bok efter den här var Strindbergs stjärna av Jan Wallentin. Jag fick den av tanten när jag fyllde år härom dagen och döm om min förvåning när 1) Ahnenerbe, RuSHA och SS-borgen Wevelsburg utgör en väsentlig del av handlingen (precis som i "Härskarplanen..." och 2) handlingen har sin början utanför Falun, alltså max tre mil från där jag bor.

Att tanten medvetet skulle ha valt bok utifrån ovanstående kriterier finner jag helt osannolikt.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Inlägg av Hedmark » 7 november 2011, 08:18

Läser
Karl X Gustav av Björn Asker

skall sedan läsa

Karl XI av Göran Rystad

och sedan Härskarplanen : Himmlers jakt på det ariska ursprunget av Heather Pringle.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 november 2011, 20:44

Tracy Kidder, En dators födelse. Klassisk berättelse om hur man på Data General konstruerade en minidator under 1978-79. Tidens gång känns ibland, ibland inte.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 15 november 2011, 20:13

"Brobyggarna" av Jan Guillou. Riktigt skönt att läsa en roman för en gångs skull. Det blir mest facklitteratur annars.

Så här långt måste jag säga att det här är en av de bättre böckerna Guillou har skrivit. Så diametralt olikt tidigare de superagentsübertempelriddare-skildringar han har skrivit om tidigare. Den här serien kommer jag nog att följa allteftersom det kommer nya delar. Och nej, jag är inte sponsrad av Piratförlaget! :wink:
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Skriv svar