Det kan ju inte ha funnits styrspakar för vänstehänta med byte och annat krångel - eller? Sållade man bort vänstehänta direkt, tvingade dem att kunna flyga med höger eller hur gjorde (gör) man? Någon?
MVH
Hans

Är det inte så att den är gjord för höger hand? Precis som växelspaken i min bil...Hans skrev:Den är gjord för högerhänta.
I tend to disagree.Bjernevik skrev:Jag tror helt enkelt att höger-/vänsterhandhet är irrelevant i sammanhanget.
Helt ok, diskussionsforum blir tråkiga om alla är överens jämnt.Hans skrev:I tend to disagree.![]()
Ja, och? Menar du att vänsterhänta är helt oförmögna att använda sin högerhands fingrar till att trycka på knappar? För den delen så brukar det numera även sitta en massa knappar även på gasreglaget i stridsflygplan - som är avsedda att skötas med vänster hand...Hans skrev:den är lite mer avancerad än en växelspak.
Typ, ja.Bjernevik skrev:Ja, och? Menar du att vänsterhänta är helt oförmögna att använda sin högerhands fingrar till att trycka på knappar?
True - men om man gör fel med en m/96 eller en 122'a så ramlar inte mångmiljonbelopp i backen.Stefan Karlsson skrev:Men det finns andra vapensystem som har samma "bekymmer" - robotar, grg, pvpjäs, kpist, gevär m/96 osv - mer eller mindre svåra att hantera om man är vänsterhänt/vänsterskytt, men inte omöjligt.
Vagnchefens riktdon i Leopard 2 är betydligt mer avancerad än en växelspak men den sitter till höger och kräver att du sköter den med höger hand. Det finns/fanns inga krav på att vagnchefen "måste" vara högerhänt - du får lära dig.
Ja, då skulle du förmodligen inte klara utbildningen till pilot. Läs länken i mitt föregående inlägg så ser du att piloter i dagens stridsflygplan måste kunna trycka på knappar med bägge händer.Hans skrev:Typ, ja.Bjernevik skrev:Ja, och? Menar du att vänsterhänta är helt oförmögna att använda sin högerhands fingrar till att trycka på knappar?
Jag dömer utifrån min egen förmåga med vänsterhanden.
Faktiskt inte. Däremot är jag vänsterskytt...Hans skrev:Jag förstår att du är vänsterhänt![]()
![]()