Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Det är exakt det det är, initialerna för de finländare som startat i ett Formel 1 lopp; som påtalat av Ördög, Mikko Kozarowitzky lyckades aldrig kvala in till att köra loppen, och Nico Rosberg har visst dubbelt medborgarskap, men kör som tysk i F 1.
Så ett Grattis till Ördög som tog den svartvitrutiga målflaggan med glans, och nu ordnar nästa depåstopp...
mvh
Esa K
Så ett Grattis till Ördög som tog den svartvitrutiga målflaggan med glans, och nu ordnar nästa depåstopp...
mvh
Esa K

Märkliga stenblock har avhandlats här i tråden tidigare, och kan med fördel göra det även framöver. Vad är det här för en bumling, vad heter den och vad är dess huvudsakliga funktion?
Något säger mig att bumlingen är en gränssten, men kan för mitt sinne och minne inte placera den riktigt i något sammanhang, eller komma på något namn den skulle ha, så jag drar till med att det är en gränsmarkering härstammande från Nöteborgsfredens gräns år 1323 som senare givits en lite pampigare inramning...
mvh
Esa K
mvh
Esa K
Nog är det en gränssten, men inte mellan riken - här rör det sej om bra mycket mindre territoriella enheter. Namnet har fiskanknytning.
Kuhankuono (Gösnosen) i Egentliga Finland, mötespunkt för sju kommuner.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuhankuono
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuhankuono
Kuhankuono, alldeles riktigt.
Icke finskkunniga till upplysning: "Gösnosen" är en sten på en mosse norr om Åbo (numera inom nationalparken Kurjenrahka), där sju kommuners områden möts. Dessa är Aura, Pöytis (finska Pöytyä), Masku, Virmo (Mynämäki), Nousis (Nousiainen), Rusko och Åbo (Turku). Fram till 2009 var gränskommunernas antal åtta, då slogs Yläne samman med Pöytis.
Kuhankuono är känt som råmärke sedan sent 1300-tal. Jag har ofta undrat om det i områden där socknarna legat tätare, exempelvis södra Sverige eller Danmark, finns exempel på liknande "mötesplatser" mellan flera socknar. Vet någon?
Schwemppa nästa.
Icke finskkunniga till upplysning: "Gösnosen" är en sten på en mosse norr om Åbo (numera inom nationalparken Kurjenrahka), där sju kommuners områden möts. Dessa är Aura, Pöytis (finska Pöytyä), Masku, Virmo (Mynämäki), Nousis (Nousiainen), Rusko och Åbo (Turku). Fram till 2009 var gränskommunernas antal åtta, då slogs Yläne samman med Pöytis.
Kuhankuono är känt som råmärke sedan sent 1300-tal. Jag har ofta undrat om det i områden där socknarna legat tätare, exempelvis södra Sverige eller Danmark, finns exempel på liknande "mötesplatser" mellan flera socknar. Vet någon?
Schwemppa nästa.
Man tackar.
Här har vi en gammal krigare på ålderns höst. Vem var han?
- Bilagor
-
- åldernshöst.jpg (51.75 KiB) Visad 403 gånger
Är det inte den siste av Jägarna, Jägargeneral Väinö Valve...???
mvh
Esa K
mvh
Esa K
Jägargeneral Väinö Valve 1895 - 1995, javisst. Den siste jägaren. Esa K frågar. 
- Bilagor
-
- isinkraftsdagar.jpg (27.11 KiB) Visad 390 gånger
Tackar....
...och nästa:
Valve ja, den sista av Jägarna, född 1895, och denna siffra är märkligt nog också är antalet, dvs 1895, finska män som tjänstgjorde i 27:nde Kungliga Preussiska Jägarbataljonen. På bilden nedan har vi en under tjänstgöringstiden i Tyskland. Vem...???
mvh
Esa K
...och nästa:
Valve ja, den sista av Jägarna, född 1895, och denna siffra är märkligt nog också är antalet, dvs 1895, finska män som tjänstgjorde i 27:nde Kungliga Preussiska Jägarbataljonen. På bilden nedan har vi en under tjänstgöringstiden i Tyskland. Vem...???
mvh
Esa K
Eh? Är det inte högstdensamme Vänö Valve, då ännu V. Vähätupa? Eller har jag fått något om bakfoten?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Valve_vaino.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Valve_vaino.jpg
Japp, samme man är det
Vähätupa/Valve som är mannen på fotot. Så åter ett Grattis till Schwemppa som tog detta på 13 minuter (skapade väl en lite för dålig "trick q"
)! Så då tar Schwemppa och enrollerar nästa...
mvh
Esa K
mvh
Esa K
Ja, se, jag studerade nog bildmaterialet om Valve på nätet innan jag ställde den ursprungliga frågan.
Alltnog, vi enrollerar alltså nästa.
Alltnog, vi enrollerar alltså nästa.
- Bilagor
-
- ungtblod.jpg (75.39 KiB) Visad 374 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Han hette Onni Kokko. Jag tror han var den yngste vitgardisten och stupade 1918.
Korrekt. Han anslöt sig till de vita som 13-åring. Stellans fråga.