Tack för informationen.Viktor Lima skrev:luftvärnsorienteringsbefäl
MVH
Hans
Tack för informationen.Viktor Lima skrev:luftvärnsorienteringsbefäl
Möjligen är detta OT, men jag hittar inget bättre ställe att posta:Stellan Bojerud skrev:Nej, det jag avser är ett litet förband som sammanställde rapporter från optisk luftbevakning. De höll till i ett skyddsrum under ett hus i GRÄDDÖ.Bjernevik skrev:Jag antar att det är Geten utanför Riala som du menar? Det var en radargruppcentral, inte en luftförsvarscentral.Stellan Bojerud skrev:FV: En luftförsvarscentral.
Det bör ha varit lgc O28, Roslagens kompani (under 1950-talet), L161 Trasten (tidigare i Södersvik).BjörnB skrev:Möjligen är detta OT, men jag hittar inget bättre ställe att posta:
Ett annat lgc låg i gamla skolan vid kyrkan i RÖ - vet någon något om detta? Känner en av damerna som emellanåt övade där, men tyvärr minns hon inte så mycket om beteckning, ansvarsområde, bemanning eller dylikt. Någon annan som gör det?
En försvarsområdesstridsgrupp (fogrupp).furirjönsson skrev:I början av tråden kallar Stellan nåt för GRUPP ROSLAGEN vad var det?
Vad ingick i Grupp Roslagen?Stellan Bojerud skrev:1. GRUPP ROSLAGEN var en "svartstab" som sattes upp av I 1/Fo 44 och svarade för den del av Roslagen, som inte löd under KAB 1 eller 4.fördelningen. Chef under 1980-talet var Övlt Lars Broberg (I 1).