Vilken uppgift hade du och vilket år var det?Stellan Bojerud skrev:Min bataljon på Rådmansö var förrådsställd med stabskomp och 1.skkomp i RÖ, 2. och 3.skkomp i BJÖRNÖ, grkkomp GRÄDDÖ, trosskomp HYSINGSVIK. Vid mob fördes 1.skkomp mtrl till en skola i RIMBO. I BJÖRNÖ mobbade dock två skkomp.
Lokalförsvarsförband i Roslagen
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det blir lite OT, men bataljonen med underställda förband (2843 man totalt exkl hemvärn) hade till uppgift att försvara RÅDMANSÖ med kraftsamling till SÖDERSVIK. I bataljonsområdet ingick KAPELLSKÄR och tätområdet NORRTÄLJE. Bat löd under KAB 1. Gränsade i norr och väster till Grupp ROSLAGEN och i söder till 3.spärrbat.
Underställda ur armén: Två värnkomp, ett lfhaubkomp, ett lvkomp 40/48.
KA: En grkplut 12 cm, en lvto 40/48 M 75.
Markoperativt underställda:
KA: Ett KA underhållskompani.
Flottan: En basbataljon (-).
FV: En luftförsvarscentral.
FRA: En signalspaningsenhet.
Skall inte detta flyttas till krigsförbandstråden?
Underställda ur armén: Två värnkomp, ett lfhaubkomp, ett lvkomp 40/48.
KA: En grkplut 12 cm, en lvto 40/48 M 75.
Markoperativt underställda:
KA: Ett KA underhållskompani.
Flottan: En basbataljon (-).
FV: En luftförsvarscentral.
FRA: En signalspaningsenhet.
Skall inte detta flyttas till krigsförbandstråden?
Re: Lokalförsvarsförband i Roslagen
Jag antar att det är Geten utanför Riala som du menar? Det var en radargruppcentral, inte en luftförsvarscentral.Stellan Bojerud skrev:FV: En luftförsvarscentral.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
21.Cskbat, sedermera 21.Lfskbat Prioriterat förband. Främsta bat i MiloÖ och 4.förd kraftsamlingsriktning.
Ovanligt hög andel yrkesofficerare. Bat utom 3.skkomp var grundutbildad och bestod alltså av värnpliktiga i 20-årsåldern. 3.skkomp gjorde sista KFÖ och bestod av 40-åringar, som tidigare gjort tre KFÖ.
Batch: YO/Mj Bojerud (var batch 1980-1986). Org 1986:
Stf: YO/Mj Nilsson
Batartch: YO/Kn Örtby
Batadj: YO/Lt Jarnehed
Undadj: RO/Kn Wickström
Sbadj: RO/Fj Malmström
Farbadj: RO/Lt Ekberg
Batkvm: RO/Kn Lindberg
Batläk: VO/Lt Dr Grimfors
Batass: VO/Fk Vadatz
C Stabskomp: RO/Kn Fogstrand
C 1.skkomp: YO/Kn Ölmeborg (blev batch 1986)
C 2.skkomp: YO/Kn Svantesson
C 3.skkomp: RO/Kn Gärde
C Trkomp: RO/Kn Zadler
Improviserat:
C 4.pansarskyddskomp: YO/Lt Axlund (En spaningsgrupp, en pionjärpluton, en pansarvärnspluton, en granatkastargrupp 3 x 8 cm grk (de s k rökåttorna, en improviserad trossgrupp om tre man med en lastbil). Fungerade förträffligt!
C 5.motoriserade värnkompaniet (Sic!): RO/Kn Ellecrantz. Stab, två kulspruteplutoner m/36, en granatgevärsgrupp, en trossgrupp. Motoriserades med förhyrda fordon. Komp var egentligen avsett för själva tätorten NORRTÄLJE med en plut vid vardera BADHUSBRON och HAMNBRON.
Ovanligt hög andel yrkesofficerare. Bat utom 3.skkomp var grundutbildad och bestod alltså av värnpliktiga i 20-årsåldern. 3.skkomp gjorde sista KFÖ och bestod av 40-åringar, som tidigare gjort tre KFÖ.
Batch: YO/Mj Bojerud (var batch 1980-1986). Org 1986:
Stf: YO/Mj Nilsson
Batartch: YO/Kn Örtby
Batadj: YO/Lt Jarnehed
Undadj: RO/Kn Wickström
Sbadj: RO/Fj Malmström
Farbadj: RO/Lt Ekberg
Batkvm: RO/Kn Lindberg
Batläk: VO/Lt Dr Grimfors
Batass: VO/Fk Vadatz
C Stabskomp: RO/Kn Fogstrand
C 1.skkomp: YO/Kn Ölmeborg (blev batch 1986)
C 2.skkomp: YO/Kn Svantesson
C 3.skkomp: RO/Kn Gärde
C Trkomp: RO/Kn Zadler
Improviserat:
C 4.pansarskyddskomp: YO/Lt Axlund (En spaningsgrupp, en pionjärpluton, en pansarvärnspluton, en granatkastargrupp 3 x 8 cm grk (de s k rökåttorna, en improviserad trossgrupp om tre man med en lastbil). Fungerade förträffligt!
C 5.motoriserade värnkompaniet (Sic!): RO/Kn Ellecrantz. Stab, två kulspruteplutoner m/36, en granatgevärsgrupp, en trossgrupp. Motoriserades med förhyrda fordon. Komp var egentligen avsett för själva tätorten NORRTÄLJE med en plut vid vardera BADHUSBRON och HAMNBRON.
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 11 gånger.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nej, det jag avser är ett litet förband som sammanställde rapporter från optisk luftbevakning. De höll till i ett skyddsrum under ett hus i GRÄDDÖ.Bjernevik skrev:Jag antar att det är Geten utanför Riala som du menar? Det var en radargruppcentral, inte en luftförsvarscentral.Stellan Bojerud skrev:FV: En luftförsvarscentral.
Var det ett 40/48 kompani utan centralinstrumenteringar? Eller vilken uppgift löste dom om de hade CIGar?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Lflvkompani utan CIG med med riktstativ (pistolliknande laserutpekare). Avvärja luftlandsättning å fälten S NORRTÄLJE (FRÖSTUNA). Jag tror det officiellt benämndes lvakankompani.Der Löwe skrev:Var det ett 40/48 kompani utan centralinstrumenteringar? Eller vilken uppgift löste dom om de hade CIGar?
Fick ny uppgift HALL nordöst SÖDERTÄLJE.
Ok, då var det en luftförsvarsgruppcentral. Var inte luftbevakningskompaniet i sin helhet underställd din bataljon?Stellan Bojerud skrev:Nej, det jag avser är ett litet förband som sammanställde rapporter från optisk luftbevakning. De höll till i ett skyddsrum under ett hus i GRÄDDÖ.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det var några luftbevakningstorn som löd under hette det Lgc? Därmed under min bat. Men det var inget kompani utan torn som saknade bemanning. Hela köret inkl källaren i Gräddö lades ner omkring 1985.
Aningen OT. Jag måste fråga en sak Stellan, har du så bra minne eller är det någon form av dagbok bakom? Herregud, jag knappt placera mina första krigsuppgifter i rätt landskap - eller var det att man övade då?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ingen dagbok, men omgivningen säger att jag har ett ovanligt mått av minnesfunktioner. Närminnet är dock inget att skryta med, men jag vet hur många öl jag drack igår. Noll, för enligt doktorn får jag bara dricka två per vecka.
Men har du kvar någon dokumentation?
Krigsförbandspärmar motsv.?

Tack. Vi har väl bägge någon bokstavsdiagnos - jag är en mästare på att hitta fel. Turligt nog var bokstavsdiagnoserna inte uppfunna på vår tid,
Byt doktor f.ö. - min sade att en halv flaska rödvin varje kväll är bra, du kan t.o.m gå upp till en halvliter. Så långt ner går jag sällan.
MVH
Hans
Edit - Åh, är det inte CvD så är det MD - apropå bokstavsdiagnoser

Byt doktor f.ö. - min sade att en halv flaska rödvin varje kväll är bra, du kan t.o.m gå upp till en halvliter. Så långt ner går jag sällan.
MVH
Hans
Edit - Åh, är det inte CvD så är det MD - apropå bokstavsdiagnoser
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, 441.Fogrupp SYD (HvSS Vällinge) orderverk i mitt kontor samt i källaren (oåtkomligt p g a det är 12 osorterade flyttlådor) stridsgruppstab ARLANDAS orderverk. Jag var stabschef ARLANDA 1976-1980.MD650 skrev:Men har du kvar någon dokumentation?
En guldgruva m.a.o.!Stellan Bojerud skrev:Ja, 441.Fogrupp SYD (HvSS Vällinge) orderverk i mitt kontor samt i källaren (oåtkomligt p g a det är 12 osorterade flyttlådor) stridsgruppstab ARLANDAS orderverk. Jag var stabschef ARLANDA 1976-1980.