http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiisla-kla ... ingsfartyg

Psilander frågar!
/Per

Det är riktigt att Helsinki-klassen hade en viss ubåtsjaktförmåga varjag, men de hade (så vitt jag vet) aldrig några RBU lavettage. Två av dem lever f.ö. vidare i den kroatiska flottan.varjag skrev:Hmmm...knepigKan det vara en finsk Helsinki-klass???
Varjag
Vill inte vara sån...bilden är tagen under övningen Lovisa (Loviisa) i Oktober 2005, bilden är tagen från HMS Sundsvall. Lovisa var en årlig övning mellan dåvarande 2.ysflj och finska robotbåtsflottiljen. 2.ysflj lades visserligen ner 041230 men övningen levde kvar nått år med 41.kvdiv. Kiiselas eldfest med sina RBU-1200 hör till de häftigare saker jag sett - helt i klass med FNS Karajalas sista 120mm lvskjutning 2000. Målningsarbetet på Kiisela var inte att leka med efteråt, men jag tror det var värt detJapp, det är finska bevakningsfartyget Kiisla ("Sillgrisslan") som avfyrar sina RBU-1200 lavettage under en svensk-finsk marinövning 2006.
Inget Svenskt. dock europeisktPsilander skrev:Thulin Jaktfalken?
Hade jag vetat - vilket jag inte gör, hade jag svarat. Mn jag kan ju spåna lite och se hur salvan ligger....dock europeiskt
Tiden är väl nästan rätt. Landet är fel. Detta land bygger saker med en kvalitet grodor bara kan drömma om. Motorn, om det är en licensprodukt vet jag inte. Dock har den en benämning från ursprungslandet. Den fanns även med andra motorer. Planet användes även hos andra flygvapen i liten skala.varjag skrev:Hade jag vetat - vilket jag inte gör, hade jag svarat. Mn jag kan ju spåna lite och se hur salvan ligger....dock europeiskt
Jag gissar det är ett franskt flygplan (jättestora bokstäver under vingarna innanför kokarderna)
Jag gissar att motorn, är en brittisk Bristol - kanske licensbyggd av Gnome-Rhone. (fransoserna hade inga stjärnmotorer i den klassen då)
Då - jag gissar årgång 1921 - 1926
...grubbel grubbel....
Ehrmmm, trots min quizexil följer jag vad som händer. Skärpning, inget grodförtaldc skrev:varjag skrev:Detta land bygger saker med en kvalitet grodor bara kan drömma om.
(my good)more powerful version of the Jupiter.