När ni ändå är inne på och diskuterar de två bilderna, här kommer så en närbild på berg B (det med lilla skuggan) och berg D. Jag vet inte om den kan vara till någon hjälp här, men den kan i alla fall inte skada att se alltihop i en annan vinkel och i större detalj.Nord skrev:Markus Holst skrev:
Har någon av er sett bildera i orginal, innan de beskars för att bli lika? Kan den ena bilden vara mer förstorad än den andra?
Fortfarande vet vi inte hur långt bort berget är, och inte heller vinkeln eller avståndet till månlandaren, eftersom perspektivet inte är rätlinjigt. Vidare kan vi ju se där Nord (?) lägger bilderna ovan varandra, att vinklarna inte är desamma. För att få högerkanten av berget att stämma, så diffar vänsterkanten.
Bilden på bilen som sprutar grus som strax trillar ner igen, visar väl även varför det inte blir tydliga spår efter bilen, Astronauterna virvlar inte upp lika mycket damm och inte lika riktat varför deras fotavtryck inte täpps igen på samma sätt. Lägger man ihop dessa saker får man en logik, som inte blir lika tydlig när man ser bilderrna en och en. Har vi inte löst ett mysterium där?
Hej, sorry att jag inte har svarat på denna tidigare. Det blev lite väl aktivt en stund.
Skuggorna har inte olika lutning, det ser ut så för att astronauten är mer till höger i bild. Skriv gärna ut denna bild och gör mätningar med en gradskiva. Angående vinklarna så delar jag inte din uppfattning. Jag har i mitt exempel lagt bilderna på varandra utan att ha ändrat något alls. Men om jag roterar ena bilden någon liten del av en grad, så kommer de att stämma perfekt. Testa själv.
Jag ska söka upp bilderna obeskurna på Nasa senare i eftermiddag, när jag får lite mer tid.
Angående bilen så är det en teori som mycket väl kan stämma med verkligheten.
/MC