väl
tänka sig
borde vara
kan
ser ut som
synes
m. fl.
Det borgar inte för någon vetenskaplighet.
1. Har man stegat igenom videon är det hur tydligt som helst 1,2 sekunder. (jag använde virtualdub och mpeg filen )mythcracker skrev:Du läste tydligen inte riktigt vad jag skrev, eller så förstår du inte innebörden i det jag skriver. Om det nu var så att den "dassiga kvaliteten på överföringen" innebar att flera stopp smög sig in i filmen (d.v.s. gjorde fallet långsammare), så betyder det att UTAN STOPP hade detta fall varit ÄNNU SNABBARE, t.ex. 0,55 sekunder istället för de 0,83 som vi ser nu. Och 0,55 sekunders falltid ligger VÄLDIGT NÄRA jordens gravitation som är 9,81.Dalmas skrev:"Stoppen" som du kallar dem för beror sannolikt på den dassiga kvaliteten på överföringen till Jorden.
Det är ett STORT PROBLEM med det här testet, det kommer du inte ifrån hur gärna du än vill.
/MC
Kom tillbaka med sanningen när du gjort studier på molnen i en knastrig amatörfilm.mythcracker skrev:Jo, men för det första, molntäcket är väl inte likadant över hela Florida, kan ju finnas molnfria partier, och för det andra (om jag inte missminner mig) så passerar väl raketen andra moln också innan 1:48, d.v.s. på lägre höjd. Det ser man i alla fall i NASA:s hopklippta video. Men jag ska kolla upp hur det ser ut i Pollacias film också.Dalmas skrev:Isf kan ju MC besvara:
"Molnhöjden, enligt väderlekstjänsten i Florida var inte 8.000 m, utan 5.000 m när man sköt upp Apollo XI. Det innebär att den om den haft 108 sekunder på dig upp till moltäcket haft en genomsnittlig stighastighet på 46 m/s. Man kan tydligt se när raketen går genom molnslöjorna på 4.300- 5.000 meter. De moln som MCs film visar, visar sannolikt moln i stratosfären. För trots vad MC vill ha det till finns det moln även där.
Enkelt. För att få så liten vikt som möjligt på en så enorm raket som är 110 meter lång, så tankar man den övervägande delen av bränslet i raketens steg 1. En normal raket har ju bränsle i alla sina steg, med en lite större mängd i det stora första steget, men i Apollos fall skulle allts¨å steg 1 ha varit fyllt medan de övriga var tomma (steg 3) eller halvtomma (steg 2). När steg 1 gör sig av med 60% av bränslet efter 108 sekunder minskar raketens vikt väldigt drastiskt, och den börjar accelerera mer och mer och på kort tid kommer man upp i 970 m/s +. 50 m/s som uträkningarna visar. Men den nåt inte de 2772 m/s som NASA ändå påstår.Dalmas skrev:I1. Hur förklarar du att raketens framfart blir så ryckig med dina påstående? Apollo XI accelerade enligt dig 30m/s på de första 7 sekunderna, 70 m/s på de följande 100 sekunderna och sedan 800 m/s de följande 60 sekunderna. Man undrar vad det var som hände? Gick han som satt på gasreglaget på dass strax efter start. Särskilt konstigt blir det med tanke på att en Saturn V eller något annat slags kemisk raket inte kan fås att variera kraften?
Hur balansera alla andra raketer några sekunder efter startögonblicket när de bokstavligen kryper fram längs starttornet? Tydligen så går det.Dalmas skrev:I2. Hur balanserar man en raket med så svag lyftkraft?
Behövs inte om man har andra värden att utgå ifrån som kan ge ett mätresultat. Läs sidan 38 och mätningen gjord utifrån proportionen raketen-lågan (1:1,75). Men i det här fallet bekräftar också skuggans förflyttning dessa mätvärden, trots att vi inte känner till alla vinklar och molnens topografi och allt vad du vill.Dalmas skrev:I3. Hur man räknar trigonometri utan att känna till värdet på vinklarna?"
/MC
Har ingen uppfattning då jag inte avsåg några bilder som redovisats utan en allmän reflektion som jag gjorde.Nord skrev:Så nu var det sagt, hoppas att det kändes lite mer veteskapligt för dig MD650
.
Är verkligen proportionen Flygkropp:Låga konstant? Borde inte tryck och hastighet påverka lågans längd?mythcracker skrev:Jo, men för det första, molntäcket är väl inte likadant över hela Florida, kan ju finnas molnfria partier, och för det andra (om jag inte missminner mig) så passerar väl raketen andra moln också innan 1:48, d.v.s. på lägre höjd. Det ser man i alla fall i NASA:s hopklippta video. Men jag ska kolla upp hur det ser ut i Pollacias film också.Dalmas skrev:Isf kan ju MC besvara:
"Molnhöjden, enligt väderlekstjänsten i Florida var inte 8.000 m, utan 5.000 m när man sköt upp Apollo XI. Det innebär att den om den haft 108 sekunder på dig upp till moltäcket haft en genomsnittlig stighastighet på 46 m/s. Man kan tydligt se när raketen går genom molnslöjorna på 4.300- 5.000 meter. De moln som MCs film visar, visar sannolikt moln i stratosfären. För trots vad MC vill ha det till finns det moln även där.
Enkelt. För att få så liten vikt som möjligt på en så enorm raket som är 110 meter lång, så tankar man den övervägande delen av bränslet i raketens steg 1. En normal raket har ju bränsle i alla sina steg, med en lite större mängd i det stora första steget, men i Apollos fall skulle alltså steg 1 ha varit fyllt medan de övriga var tomma (steg 3) eller halvtomma (steg 2). När steg 1 gör sig av med 60% av bränslet efter 108 sekunder minskar raketens vikt väldigt drastiskt, och den börjar accelerera mer och mer och på kort tid kommer man upp i 970 m/s +. 50 m/s som uträkningarna visar. Men den når inte NASA:s förlovade 2772 m/s.Dalmas skrev:I1. Hur förklarar du att raketens framfart blir så ryckig med dina påstående? Apollo XI accelerade enligt dig 30m/s på de första 7 sekunderna, 70 m/s på de följande 100 sekunderna och sedan 800 m/s de följande 60 sekunderna. Man undrar vad det var som hände? Gick han som satt på gasreglaget på dass strax efter start. Särskilt konstigt blir det med tanke på att en Saturn V eller något annat slags kemisk raket inte kan fås att variera kraften?
Hur balanserar alla andra raketer sekunderna efter startögonblicket när de bokstavligen kryper fram längs starttornet? Tydligen så går det.Dalmas skrev:I2. Hur balanserar man en raket med så svag lyftkraft?
Behövs inte om man har andra värden att utgå ifrån som kan ge ett mätresultat. Läs sidan 38 och mätningen där som är gjord utifrån proportionen raketen-lågan (1:1,75). Men i det här fallet bekräftar också skuggans förflyttning dessa mätvärden, trots att vi inte känner till alla vinklar och molnens topografi och allt vad du vill.Dalmas skrev:I3. Hur man räknar trigonometri utan att känna till värdet på vinklarna?"
/MC
Du spelar dum av någon anledning. Ingen raket har haft tillnärmelsevis så litet tryck/vikt som du säger att Apollo hade.mythcracker skrev: Hur balanserar alla andra raketer sekunderna efter startögonblicket när de bokstavligen kryper fram längs starttornet? Tydligen så går det.
/MC
Nu har jag plockat en bild från "ingenstans" -inget som har med moon hoax att göra:Nord skrev:Det beror på att om man vågar sig på ett påstående så hugger mobben, men om man går in lite ödmjukt så har det visat sig bli lungt i tråden. Men visst, här kommer det!
Såhär beter sig ljus och deras skuggor på plan mark. Inte som i den photoshopade bilden innan, den är FEJK.
Om nu Nasa`s bilder visar på skuggor som inte faller parallellt, så är de bilderna också FEJK!
Så nu var det sagt, hoppas att det kändes lite mer veteskapligt för dig MD650
Här nedan ser ni hur det funkar i den verkliga världen där jag bor iaf.
De vita punkterna gestaltar objekt, sen ser ni de skuggor som jag försökt återge korrekt.
Den enda gång på plan mark som skuggor kan falla icke parallellt är om ljuskällan är nära objektet.

MD650 skrev:Har ingen uppfattning då jag inte avsåg några bilder som redovisats utan en allmän reflektion som jag gjorde.Nord skrev:Så nu var det sagt, hoppas att det kändes lite mer veteskapligt för dig MD650
.
I ditt fall har jag ingen uppfattning ifall det är vetenskapligt eller inte då jag inte analyserat dina inlägg.
Enligt mitt förmenande så blir dock egna byggda antaganden saninngar utan någon underbyggd fakta.
Dalmas skrev:Nu har jag plockat en bild från "ingenstans" -inget som har med moon hoax att göra:Nord skrev:Det beror på att om man vågar sig på ett påstående så hugger mobben, men om man går in lite ödmjukt så har det visat sig bli lungt i tråden. Men visst, här kommer det!
Såhär beter sig ljus och deras skuggor på plan mark. Inte som i den photoshopade bilden innan, den är FEJK.
Om nu Nasa`s bilder visar på skuggor som inte faller parallellt, så är de bilderna också FEJK!
Så nu var det sagt, hoppas att det kändes lite mer veteskapligt för dig MD650
Här nedan ser ni hur det funkar i den verkliga världen där jag bor iaf.
De vita punkterna gestaltar objekt, sen ser ni de skuggor som jag försökt återge korrekt.
Den enda gång på plan mark som skuggor kan falla icke parallellt är om ljuskällan är nära objektet.
i min värld är de skuggorna divergerande
Tydligt exempel på det vidvinkel-fenomen jag just nämnde. Det har inte med ljuskällan att göra utan med objektivet.Dalmas skrev:Nu har jag plockat en bild från "ingenstans" -inget som har med moon hoax att göra:Nord skrev:Om nu Nasa`s bilder visar på skuggor som inte faller parallellt, så är de bilderna också FEJK!
i min värld är de skuggorna divergerande
Den har en STOR FÖRDEL gentemot allt vad NASA producerat i uppskjutningsvideoväg -- den är sammanhängande och ger exakta klockslag för när saker och ting inträffar på vägen upp. Hade vi inte Pollacias filmupptagning hade vi fått förlita oss på NASA:s härliga klippa-och-klistra-konstverk till film. Och då hade vi aldrig kunnat avslöja hastigheten efter 108 sekunders flygning.Dalmas skrev:Kom tillbaka med sanningen när du gjort studier på molnen i en knastrig amatörfilm.
Menar du att resonemanget är fel? Bevisa det i så fall med konkreta räknemetoder, dina LOL är inte mycket till argument.Dalmas skrev:1. Ok så när den var tyngre i början så accelererade den alltså snabbare än senare då den var lättare, för att sedan accelerera snabbare då den var lättare.
Det är just det, det är NASA:s siffror det är VÄLDELIGA problem med. Garanterat!Dalmas skrev:2. Med NASAs siffor är det inga problem, som andra tidigare förklarat för dig. Med de siffror du för fram hade raketen störtat.
Meningslöst att diskutera med dig. Du läser inte mina svar. För hundrade gången - VINKLARNA HAR INGEN BETYDELSE I DET HÄR FALLET? Do you understand that?Dalmas skrev:3. Det finns inga vinklar, annat än solvinkeln, du kan få ett någorlunda anständigt säkert värde på utifrån filmen.