Nord skrev:
I mitt fall är jag inte militant Hoaxteoretiker, även om jag kände att jag fick napp inatt..

Det visade sig vara ett bottennapp...
I korthet rör sig min del av detta kring bilderna, jag tycker att det finns berättigade frågor kring hur det kan se ut som det gör i bilderna. Jag har försökt vara tydlig med att bilderna kan vara felaktiga utan att det betyder att allt är bluff. Problemet är att jag aldrig varit på månen och vet hur det ska se ut. Detsamma gäller alla andra här också, de tror blint på vad andra har sagt och säger. Min personliga drivkraft i detta är att försöka utröna om det hade gått att bluffa till sig detta, och jag har kommit fram till att jag tror att de har kunnat det, men jag finner inga bevis för att det verkligen är så.
Du är ju fotograf också, självfallet ska du vara intresserad av bilderna. Det är bara sunt. Jag skrev några inte så snälla saker till dig. Det var onödigt. Tyvärr har jag väldigt kort stubin och då kan det bli så ibland. Men vi har alla ansvar för våra handlingar så jag vill be om ursäkt för det.
Allt nog - det är inte så att vi blint tror på vad andra har sagt och säger, men i den här frågan är det kanske ingen av oss som har någon kunskap. Vi kan inte bygga raketer som Saturn, och ingen av oss har ens varit på månen
Vad gäller existens och verklighet är det ju ofta mycket man måste köpa - exempelvis, finns ens Cape Kennedy? Jag har aldrig varit där
Men vad gäller dessa månlandningar är det väldigt mycket som stämmer.
1. Flera har talat om raketens prestanda och jag har läst flera uträkningar om vad den kunde göra, alltså uträkningar kanske gjorda på 2000-talet av fysiker. Ingen säger att något är fel. Man får anta att det beror på att formlerna för dem är enkla. Raketens värden är också tämligen givna. Ska man börja anta att något är fel så får man väl tro att de fyllde raketen med cola, biffar och girlie magazines istället för med bränsle.
Jag ska lyfta fram ett sätt att skapa en typ av argument som inte är så ovanligt inom historia. Det har talats om den alldeles väldigt mystiska accelerationskurva som skapas av Mythcrackers resonemang. En sådan skulle i princip bara finnas om de har ett gasreglage. Existensen av ett eventuellt sådant bör innebära att andra raketer också har sådana. Det är då något man kan undersöka. Vi bör förvänta oss att finna sådant både på sovjetiska och amerikanska raketer. På det viset kan man arbeta i situationer när man inte har mycket information. Det bevisar förstås ingenting, men det gör saker mer eller mindre troliga.
2. I princip allt vi vet om dessa månfärder säger oss att det vi ser är verkligheten - Slutsatsen av det bör bli att de faktiskt landade på månen. Alla andra teorier är ju mer invecklade. Jag ska visa på två av otaliga exempel.
2a. Vi vet att de sysslade med propaganda och bildmanipulering. De ljög kanske inte, men de sade inte allt. Ett exempel - i efterhand har det framkommit att den amerikanska flaggan vid Apollo 11 blåste omkull när de stack, om nu blåste är rätt ord. Det är helt meningslöst att delge sådan information när man sysslar med fejk. Fast för HB-människan är det förstås bara ytterligare ett exempel på hur finurliga amerikanerna är.
2b. Enligt Astronautix reagerade sovjetiska ingenjörer så här.
"Mishin's engineers watched the live television at TsNIIMASH. Afterwards Tyulin declared, "this is all Chertok's fault. In 1945 he should have thought of stealing Von Braun from the Americans - but he never considered that solution". "True", Chertok replied, "my adventure with Vasiliy Kharchev didn't turn out too well"."
Precis som om... amerikanerna faktiskt gick omkring på månen. Återigen måste man ju säga att amerikanerna då verkar i stånd att orkestrera vad som helst. Självfallet kan hela berättelsen vara fejk, men på ytan verkar den inte vara det.
3. Sedan verkar det otroligt konstigt att ryssarna långt i efterhand skulle skriva en artikel där de talar om att de hade åtminstone någon koll på Apollo och att de lyssnade på trafiken. I artikeln stod det ju att deras fysiker hade räknat ut var raketen befann sig. De kände ju till när och var den sköts upp. De kunde därför ratta in sina radioteleskop.
4. Bevis på motsatsen, bilderna - många konstigheter förekommer säkert, fast jag knappt ser en enda. Men inte i något av fallen förekommer enkla bevis. Vi ser inte någon floridastrand med surfare och inga lyxbåtar. Vad det betyder är att alla fenomen är av slaget - det här var konstigt, och vad kan det här bero på? Det är alltså inte bevis som så, men självfallet något som är intressant att fundera över.
5. En eventuell konspiration kan inte hålla i evigheter. När någon även börjar ifrågasätta japanernas bilder är det dags att fråga sig om alla verkligen kan vara köpta. För den som verkligen vill tro finns nog dock inga gränser. Även om man i en framtid t. o.m. skulle hämta tillbaka föremål och förevisa. Ingen människa är ju på månen nu så man skulle kunna hävda att det vi ser bara är skickligt utförda robotspår.