Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Hexmaster » 19 augusti 2011, 11:09

Nord skrev:Det är just det med raljerandet som jag reagerar på, att det blir en snudd på hatiskt stämning mot den som inte följer gruppens normer och åsikter. Deta är ett skolexempel i psykologi. Det är just det här fenomenet som möjliggjorde det som hände i Tyskland på 30-40-talet.
Nej. Och stämningen är naturligtvis inte hatisk, snarare road och förundrad.

Vad raljerandet beträffar är det svårt att låta bli. :-)
Nord skrev:En fanatiker är en person som inte kan byta åsikt och som vägrar byta ämne.
Bra, då fortsätter vi att diskutera månlandningarnas vara eller icke vara.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 19 augusti 2011, 11:12

http://svtplay.se/v/1592436/apollo_17_pa_manen

Kolla vid 21:40, där har vi det igen.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 19 augusti 2011, 11:16

Jag förundras också över hur deras blickar går ner i marken, och att de ser så nervösa och nedslagna ut. Ser dessa herrar stolta och glada ut? Ser de ut som de 3 män som utfört mänsklighetens största bedrift?

Behöver inte betyda någonting, är inte vetenskapligt, men intressant trots allt i sammanhanget.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 augusti 2011, 11:16

Nord skrev: Tack Tryggve, nu börjar det likna en nivå som är seriös. Om inte utesluter möjligheten att det är en fejk, eller utesluter möjligheten att de faktiskt gjort vad de sa, ja då blir diskussionen intressant.

Det finns argument och bevis för och emot, och de är därför jag hela tiden sagt att jag sitter inte med bevis och kan således inte agera domare.

Jag säger däremot att en del av det som Nasa leder i bevis ser onekligen märkligt ut. Men visst delar jag synpunkten att det är inte lätt att fejka en så stor apparat. Men visst är det skalan på bluffen som gör att det känns orimligt att det är just en bluff?
Jo, precis, lägger man ihop allt så tycker jag att det är orimligt att det är bluff.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 19 augusti 2011, 11:17

Nord skrev:http://svtplay.se/v/1592436/apollo_17_pa_manen

Kolla vid 21:40, där har vi det igen.
Den lägre gravitationen gör det möjligt. Titta i min länk några inlägg tidigare.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 19 augusti 2011, 11:18

mythcracker skrev:
spett skrev:Hur skall formulera mig ??

Det Myth. beskriver är just vad jag påstår.

Chockvågorna är tydliga ljudbangar som uppkommer när luften strömmar fortare än Mach 1.
Myth. ser dem och beskriver dem men vill inte vidgå att de är ljudbangs-chockvågor.
Men de ser precis ut som sådana.
Menar du att det inte bildas en förtätad luftfront eller någon form av sug INNAN ett föremål går in i överljudsfart? Om en bil svischar förbi dig på motorvägen, så menar du att du inte skulle känna vinddraget efter den?
Så då har MC eller Mythcracker faktiskt sett chockvågorna och han vet nog själv att fartvind inte alls ser ut som ljudbangar.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 19 augusti 2011, 11:23

Nord skrev:

Kolla vid 2:12 och säg att det ser ok ut....

.
Det ser jättebra ut. Framförallt sakerna som ramlar av packningen, svårsimulerat

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 19 augusti 2011, 11:29

tryggve skrev:
mythcracker skrev: Det kunde de inte göra, spåra Apollo-raketerna alltså. För om man ska tro NASA så flög raketerna från Cape Kennedy i öst-sydöstlig riktning över ekvatorn och Afrikas kontinent. Medan den enda ryska anläggningen med kapacitet att följa en sådan grej låg på Krimhalvön (Simferopol om jag minns rätt) vid Svarta havet, bortom jordens krön, kunde således inte följa något på det avståndet.

/MC
Fast vad artikeln verkar säga är att man följde Apollofärder (man verkar ha följt flera) så gott man kunde när de färdades till/från Månen, inte när de sköts upp.

"Written by E. Molotov, the article describes the initiative to use the 32m dish near Simferopol (in the Crimea) for this purpose. The initial justification was that this would be the first realistic way to test their network of land- and ship-based stations for their own planned lunar missions. Illustrations include spectral scans locating the frequency of the Apollo signals, and a ratty-but-recognizable TV view of Earthrise. This last one is listed as being from one of the Apollo ships, which implies that more than one was followed in detail."
Ett sådant påstående är i så fall avancerat nonsens. För att kunna följa ett föremål i rymden måste man ha det pyttelilla föremålets färddata i form av siffror. Ryssarna hade inte det, amerikanerna informerade inte dem om sådant. När månfärden dessutom skedde bortom ryssarnas bevakningshorisont, så gjorde inte det bevakningsuppgiften lättare.

En Apollo-raket som gjort sig av med sina steg 1- och steg 2-bränsletankar, är inte längre 110 meter lång. Även om raketen gör ett eller två varv runt jorden innan den sätter av mot månen med hjälp av sitt tredje raketsteg, så måste man veta dess exakta position för att kunna rikta in ett starkt teleskop i den riktningen och se ett föremål ca 30 meter stort. Men hur ska man lyckas med det, när raketen, som redan konstaterats här, ligger i en bana utanför ryssarnas bevakningshorisont?

Sen kanske ryssarna snappade upp TV-sändningarna från andra sidan Atlanten, det är väl inte omöjligt. Men då gör man sig redan från början beroende av vad som sänds. Och de saker som USA sände är bl.a. det vi föröker diskutera här. T.ex. Galileos experiment med instoppade stillbilder.

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 19 augusti 2011, 11:32

Åter till spekulationerna:

Denna filmsnutt kommer ifrån Hoaxfilmen, men armstrongs tal är såvitt jag förstår äkta.

Nån som har en aning om vad Armstrong anspelar på när han säger:

"We have only completed the beginning"
"We leave you much that is undone"
"For those that can remove truths protective layer"

Sen att han torkar sina tårar kan ju vara att han är nostalgisk på gamla dagar.

Men vad menar han med sina uttalanden?

a77
Medlem

Inlägg av a77 » 19 augusti 2011, 11:34

Nord skrev:

Jag förundras också över hur deras blickar går ner i marken, och att de ser så nervösa och nedslagna ut. Ser dessa herrar stolta och glada ut? Ser de ut som de 3 män som utfört mänsklighetens största bedrift?

Behöver inte betyda någonting, är inte vetenskapligt, men intressant trots allt i sammanhanget.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uselang=sv

Och här ser de väldigt glada och stolta ut när de får prata med presidenten. Kanske efter en lång tid i karantän vill de säkert hem till sina familjer istället för att hålla en intervju (igen för femtielfte gången)

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 19 augusti 2011, 11:36

Av vad jag förstår så hade de bara en presskonferens, är det så uttröttande? Är det överhuvudtaget amerikanskt att endast hålla en presskonfrerens efter en sån här bedrift?

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 19 augusti 2011, 11:38

a77 skrev:
Nord skrev:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uselang=sv

Och här ser de väldigt glada och stolta ut när de får prata med presidenten. Kanske efter en lång tid i karantän vill de säkert hem till sina familjer istället för att hålla en intervju (igen för femtielfte gången)

Du menar att denna märkliga presskonferens uppvägs av en stillbild när de skrattar?

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 19 augusti 2011, 11:45

Dalmas skrev:
mythcracker skrev:
Dalmas skrev:"ser ut" och sen sätter vi oss räknar på det. Ingen kan veta, för vi har inte den exakta vinkeln. Jag tycker molnet ser vertikalt ut på filmen.
Då är det ditt problem att bevisa det, att bara tycka så räcker inte. Molnet stäcker sig tydligt från vänster till höger, slutsats: det löper horisontellt.

/MC
Det är du som gör ett påstående utrifrån månvinkeln - inte jag. Det är du som ska bevisa vinkeln. Så allt som sträcker sig från vänster till höger är horisontellt?
Den horisontella stäckningen och molnets relativa platthet styrks av raketskuggans stabila form under dess förflyttning genom bilden, det har jag redan skrivit förut, men du har väl inte brytt dig om att läsa det antar jag. Om molnet på något ställe hade plötsligt hoppat upp 50 meter och 0,2 sekunder senare 100 meter ner så hade skuggan påverkats som så att den först hade blivit kort och sen glidit ner i en sänka. När upphöjningen och dalen väl passerats av skuggans hela längd, så hade skuggan återigen blivit mycket längre. Du skulle se skuggans längd dallra fram och tillbaka, något som i alla fall inte jag tycker mig se i videon. Men även med sådana dallringar så skulle längdförändringen ligga runt 20-30% av skuggans längd -- typ 20-30 meter alltså åt ena eller andra hållet. Vilket skulle innebära att raketen flyger kanske 70 m/s eller 130 m/s beroende på åt vilket håll skuggan ändrar sig. Men 70-130 m/s är ju inte de 920 m/s som NASA vill hävda att raketen hade just då. Kom igen nu, tänk till riktigt noga!

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 augusti 2011, 12:02

Ett antal inlägg som bröt mot forumets regler har tagits bort.
Redaktionen uppmanar samtliga skribenter att hålla sig till ämnet samt diskutera sak och inte person.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 19 augusti 2011, 12:05

Tack för det, låt oss föra denna diskussion på ett konstruktivt sätt, så att man får med sig något fundera på under dagarna. Jag ser att många deltagare är lärda, med hög utbildning, det borde borga för en riktigt trevlig och upplysande debatt.

Skriv svar