Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Skriv svar
Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av mythcracker » 18 augusti 2011, 19:04

spett skrev:Nå bra, du ser chockvågorna, vi gör framsteg
Jag har studerat lite närmare det här partiet, och jag ska säga dig vad jag ser. Först bryter raketen in i molnet och skuggan sätter fart åt vänster, nästan omedelbart efter det kommer ca 4 ringar, dunk-dunk-dunk-dunk, sen flyger raketen vidare.

Eftersom raketen går på i hög fart, så driver den ett luftlager framför sig, som bildar en trubbig luftkon som har en bakåtgående vinkel. När raketen tränger in i molnet kolliderar luftkonens väggar med molnets droppar och fuktighet, bromsas upp, förlorar all sin rörelseenergi, plattas till i sidled och sprids åt sidorna i form av ringar. Sedan kommer nästa luftförtätning att tappa sin rörelseenergi och orsaka en ny luftbang -- den avstannade luften orsakar ny ring. Och sedan två gånger till på samma sätt. Sedan är raketen ovanför molnet, och ringarna försvinner. Jag tror att vi ser de här ringarna just p.g.a. raketen flyger genom synlig materia.

Man kan göra en liknelse här -- ett överljudsplan passerar ovanför ditt huvud, och strax därpå når dess chockvåg dig med en smäll och lite vibration. Sådan smäll sätter din trumhinna i dallring, för att luften innanför luftkonen har en annan densitet än luften omkring dig. Samma sak händer i molnet, luftkonens densitet är högre än molnets. Och då syns de här chockvågorna.

En alternativ förklaring är att det är flammorna som driver iväg flera ringar i molnet, fast det skulle jag inte satsa på i första hand. Troligare enligt min uppfattning är att det är raketens luftkon som orsakar ringbildningen.

Men återigen, videon är ihopskarvad av många korta sekvenser, vilket begränsar dess bevisvärde.

Jag har förresten kollat, men hittar inte något om att Popov och/eller Pokrovskij skall ha använt sig av den här videon i sina beräkningar. Men om jag hittar nåt, så lovar jag återkomma.

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 18 augusti 2011, 19:11

Johan Matsson skrev:Tillägg, det gäller säkert också stillbilder, inte för att jag vet det just nu, jag vet vad som gäller med film, men säkert behöver man titta på originalframkallningar och kanske negativ för att säga någonting med tyngd och publicera. Trist, det sänker ju trådens värde men tänk själva,micar, kameror, ljudspår, bildspår, olika hastigheter på apparatur, tillagda klockor i bild, fler fanns säkert inte bara TV klocka, publicering, sändning, internetupplösningar på film och bilder, jpegs, gifar, upp på nätet...det räcker med tidningsbilder och videosnuttar för att det skall bli falska slutsatser.
Vart vill du komma? Bilderna jag granskat är i high res och kommer från Nasa`s hemsida.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 18 augusti 2011, 19:25

mythcracker skrev:
spett skrev:Nå bra, du ser chockvågorna, vi gör framsteg
Jag har studerat lite närmare det här partiet, och jag ska säga dig vad jag ser. Först bryter raketen in i molnet och skuggan sätter fart åt vänster, nästan omedelbart efter det kommer ca 4 ringar, dunk-dunk-dunk-dunk, sen flyger raketen vidare.

Eftersom raketen går på i hög fart, så driver den ett luftlager framför sig, som bildar en trubbig luftkon som har en bakåtgående vinkel. När raketen tränger in i molnet kolliderar luftkonens väggar med molnets droppar och fuktighet, bromsas upp, förlorar all sin rörelseenergi, plattas till i sidled och sprids åt sidorna i form av ringar. Sedan kommer nästa luftförtätning att tappa sin rörelseenergi och orsaka en ny luftbang -- den avstannade luften orsakar ny ring. Och sedan två gånger till på samma sätt. Sedan är raketen ovanför molnet, och ringarna försvinner. Jag tror att vi ser de här ringarna just p.g.a. raketen flyger genom synlig materia.

Man kan göra en liknelse här -- ett överljudsplan passerar ovanför ditt huvud, och strax därpå når dess chockvåg dig med en smäll och lite vibration. Sådan smäll sätter din trumhinna i dallring, för att luften innanför luftkonen har en annan densitet än luften omkring dig. Samma sak händer i molnet, luftkonens densitet är högre än molnets. Och då syns de här chockvågorna.

En alternativ förklaring är att det är flammorna som driver iväg flera ringar i molnet, fast det skulle jag inte satsa på i första hand. Troligare enligt min uppfattning är att det är raketens luftkon som orsakar ringbildningen.

Men återigen, videon är ihopskarvad av många korta sekvenser, vilket begränsar dess bevisvärde.

Jag har förresten kollat, men hittar inte något om att Popov och/eller Pokrovskij skall ha använt sig av den här videon i sina beräkningar. Men om jag hittar nåt, så lovar jag återkomma.

/MC
Hur skall formulera mig ??

Det Myth. beskriver är just vad jag påstår.

Chockvågorna är tydliga ljudbangar som uppkommer när luften strömmar fortare än Mach 1.
Myth. ser dem och beskriver dem men vill inte vidgå att de är ljudbangs-chockvågor.
Men de ser precis ut som sådana.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 18 augusti 2011, 19:25

Nord skrev:
Men det är ju just så det är, att jag skriver att jag inte vet, men att det finns märkliga saker i både film och foto som gör att jag tror att det är någonting som är fel.

Du säger att det finns mångrus osv, men du har själv inte sett det, utan förlitar dig på vad andra säger sig ha sett, men ingen här har träffat dem som säger sig ha sett.

På samma sätt funkar exempelvis kristendomen. Det finns "bevis" för att Jesus funnits, det finns miljontals böcker med vittnesmål. Lagarna är skrivna efter de 10 budorden. Hundratusentals kyrkor som uppförts i Jesus namn. Vi lovar gud trohet inför brölloppen än idag. Med ert argument skulle jag kunna säga, tror ni att man kan lura miljontals krista att jesus finns om det inte är sant? Skulle alla kyrkor vara byggda i onödan? Skulle alla svenska skattebetalare betala pengar till en blufforganisation som hittat på en gud? Jag kan fortsätta hela dagen med denna retorik....
Aha. Jag tror vi har rätt olika syn på hur man diskuterar detta ämne seriöst i så fall.
Nord skrev: Men det som det kommer ner till är en enkel sak, alla har rätt att tro vad de vill, hur korkat det än är, utan att bli nedtryckta o kränkta. Har ni inte ork eller tålamod för det, ta inte del i tråden.
Men det är vad jag har sett heller ingen här som har ifrågasatt någons rätt att tro på saker, vad det än må vara. Dock får man tåla att få sina åsikter ifrågasatta, speciellt på ett debattforum. Raljerandet är väl kanske inte riktigt värdigt ett forum av denna kvalité, dock, där får jag väl hålla med.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 18 augusti 2011, 19:31

millgard skrev:Nu finns det ju annat material, så man kan uppsöka vetenskapliga artiklar på tex närmaste universitetsbibliotek. Att tro att allt som inte finns på internet inte finns i verkligheten är fel.

Jag sätter min tilltro till tex NE, där källhänvisningar finns till varje artikel. Youtube..... ääääähhh jag tror inte det. :lol:
Så om du ser en bild i NE med en källhänvisning till Nasa under, så tror du mer på det? Men om det finns en video från samma organisation på Youtube med en raketuppskjutning, så vill du inte ens ta den på allvar? Är det så man ska tolka det du säger här?

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 18 augusti 2011, 19:32

Nord skrev:
Vart vill du komma? Bilderna jag granskat är i high res och kommer från Nasa`s hemsida.
Det räcker nog inte för en vetenskaplig analys. Det spelar ingen roll, det har suttit en webdesigner där och bara en sån sak som en skanner sänker säkert värdet för en vetenskaplig analys. Jag har själv gjort många och vet vad som måste till om ämnet är det som diskuteras i tråden. Inte så mycket med stillbildsfoto men det säger sig självt. Nå, tråden är rolig, cirkulera.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 18 augusti 2011, 19:35

spett skrev:Hur skall formulera mig ??

Det Myth. beskriver är just vad jag påstår.

Chockvågorna är tydliga ljudbangar som uppkommer när luften strömmar fortare än Mach 1.
Myth. ser dem och beskriver dem men vill inte vidgå att de är ljudbangs-chockvågor.
Men de ser precis ut som sådana.
Menar du att det inte bildas en förtätad luftfront eller någon form av sug INNAN ett föremål går in i överljudsfart? Om en bil svischar förbi dig på motorvägen, så menar du att du inte skulle känna vinddraget efter den?

/MC

P.S. Tacksam om du använder MC eller Mythcracker när vi växlar inlägg. Vänligen, MC. d.s.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 18 augusti 2011, 19:38

millgard skrev:
mythcracker skrev:
masase skrev:Har Popov publicerat sina resultat i någon välkänd vetenskaplig publikation?
Han har publicerat en bok om månlandningarna, men sedan han har gjort sina uträkningar, har han hela tiden förfinat dem med utgångspunkt i framkomna synpunkter mot räknemodellen. Hans uträkningar finns publicerade på flera webbsidor.

I övrigt så skall han ha varit inbjuden till ett ryskt TV-program, där han blev intervjuad under längre tid, tillsammans med en försvarare av månlandningarna. När programmet sedan sändes, klipptes alla hans hårda synpunkter och argument bort, och kvar blev bara hans stympade uttalanden där han medger en och annan avvikelse eller säger något som kan vändas mot honom själv. Han kom fram till att han borde ha motstått frestelsen att visa sitt ansikte i rysk TV. För honom är den sakliga debatten numera viktigare, och han sprider, som sagt, sina slutsatser via internet.

/MC
...och där kom ju den sista skoveln sand på kistlocket. Popov är alltså Den Store Giganten, Motarbetad Av Världens Alla Makter Som Vill Undanhålla Sanningen.

Till sin hjälp har denne hjälte dock Internet, en egenskriven bok och några youtubefilmer.

I själva verket kryssas alla rutor i "konspirations-bingo"-kupongen.

En viss grundläggande källkritik måste man ha. En vetenskapsman som inte får sina artiklar publicerade i vetenskapliga tidskrifter är en bluff, charlatan och dummerjöns. Så, nu var det sagt.

Tack för lustigheterna, men som sagt: på vaken.se eller liknande ställen hade de passat bättre.

Jag får mycket starka vibrationer från UFO-världen.... samma typ av bevisföring, samma typ av beräkningar, samma hävdande av andras blindhet... ja listan kan göras lång.
Påståendet att Apollo 11 bara höll 360 knyck efter en dryg minut och bortseendet av grundläggande trigonometri är så lost in space att man undrar om Popov är på riktigt? Alltså är han inte nån moonhoax- Borat som driver med hela företeelsen?

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 18 augusti 2011, 19:44

Johan Matsson skrev:
Nord skrev:
Det räcker nog inte för en vetenskaplig analys. Det spelar ingen roll, det har suttit en webdesigner där och bara en sån sak som en skanner sänker säkert värdet för en vetenskaplig analys. Jag har själv gjort många och vet vad som måste till om ämnet är det som diskuteras i tråden. Inte så mycket med stillbildsfoto men det säger sig självt. Nå, tråden är rolig, cirkulera.

Jag har aldrig påstått att jag har gjort en veteskaplig analys, vart får du det ifrån? Läs tråden igen och återkom, Sätt av!

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 18 augusti 2011, 20:24

Jag måste väl förklara mig då:

Analyser gör vi ju allihopa i tråden, du med, men på grund av vägen bilderna tar från källan fram till datorskärmen, (jag menar både stillbilder och rörliga) kan det inte läggas någon speciell tyngd till det vi kommer fram till, speciellt inte då ämnet är det som det är. Och, om det finns någon annan som ligger bakom teorier vi hänvisar till utan att denne själv har gjort en vetenskaplig (ja jag vet att ordet är utslitet men det finns regler inom det) så faller dessa platt.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 18 augusti 2011, 20:55

http://www.youtube.com/watch?v=wdMvQTNLaUE

Kolla vid 2:12 och säg att det ser ok ut....

Gnäller ni om YT ska jag posta den från Nasas website.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 18 augusti 2011, 21:06

mythcracker skrev:
millgard skrev:Nu finns det ju annat material, så man kan uppsöka vetenskapliga artiklar på tex närmaste universitetsbibliotek. Att tro att allt som inte finns på internet inte finns i verkligheten är fel.

Jag sätter min tilltro till tex NE, där källhänvisningar finns till varje artikel. Youtube..... ääääähhh jag tror inte det. :lol:
Så om du ser en bild i NE med en källhänvisning till Nasa under, så tror du mer på det? Men om det finns en video från samma organisation på Youtube med en raketuppskjutning, så vill du inte ens ta den på allvar? Är det så man ska tolka det du säger här?

/MC
Nej inte alls. När det gäller vetenskapliga artiklar så finns det ett "peer-review"-system där alla artiklar granskas och alla referenser till tidigare forskning osv kontrolleras. Det är den stora skillnaden mellan vetenskapliga artiklar och tidskrifter och populärartiklar. Om man då går till uppslagsverk eller vetenskapliga artiklar om Apolloprojekten så finns referenser och korsreferenser som knappast går att ifrågasätta på ett seriöst sätt.

Det står alltså fullständigt klart att människan landat på månen vid ett flertal tillfällen.

Om vi sedan skall gå till frågan om "video" så trodde nog inte jag att det skulle behöva förklaras att källkritik blir fruktansvärt svårtillämpat. Du vet inte varifrån videon kommer, om den är klippt, manipulerad eller på annat sätt värdelös som källa. Internet är nedlusat med youtubeklipp som påstås bevisa att Twin Tower exploderar, imploderar, faller i fritt fall, smälter, rasar snett, rasar rakt, skadar en annan byggnad, skadar INTE en annan byggnad och fan och hans moster. Det bevisar inte ett skit.

The Internet Generation däremot är lätt att vilseleda då de har dåliga kunskaper i källkritik, inte förmår värdera olika källor mot varandra och framförallt, hyser en misstro mot etablerade sanningar och enkla svar på svåra frågor. Därför är det så lätt att få anhängare till den ena teorin vansinigare än den andra, folk förmår helt enkelt inte värdera den information man dränks av idag. Om världens samlade universitet säger att man varit på månen, men å andra sidan det finns ett tjugotal youtubefilmer som med suddiga klipp försöker föra fram tesen att det aldrig ägt rum - ja då tror man ju på det senare, jag menar det finns ju inga youtubefilmer som BEVISAR att det ägt rum! AHA!

Verkar det löjligt? Tyvärr, det är verkligheten. Det är helt enkelt så att benägenheten att inte tro på den etablerade forskningen får olika uttryck hos samma personer, dvs man är ofta emot vaccinationer i allmänhet, tror att de stora judiska kapitalägarna egentligen styr världen (NWO), tror att det finns besökare från främmande galaxer, tror att Annika Dahlqvist har Svaret på den stora Frågan om Kosten, tror att de som skådat den rena sanningen förföljs av myndigheterna och de etablerade medierna, USA kraschade sina två torn själv med hemliga sprängämnen, man var aldrig på månen osv osv osv.

Visst, man kunde ju garva åt det om det inte vore så sorgligt att människor vill förledas.

Nu finns det ju en aspekt i det hela, och det är det kritiska tänkandet åt andra hållet. Exempelvis att ställa sig en sund fråga: "Men om inte allt ÄR som det skrivs då? Det ljugs ju rätt mycket annars menar jag."

Ja, där ligger det intressanta caset. Varför ser bilderna så skumma ut då? Det betyder inte att man kan dra slutsatsen att människan inte har varit på månen, men det betyder onekligen att något är antingen manipulerat eller så har oförklarliga effekter uppstått. Varför? Hur kan de förklaras?

Där finns det ju - precis som Nord hävdar - något att nysta i. Det är klart intressant tycker jag, och har inte med månen eller inte att göra, snarare det enkla: varför ser bilderna ut som de gör? Det kan finnas tusen anledningar till det, ungefär som att flygfotografier över Sverige ofta är retuscherade av militära skäl eller att klockrena kavitationsljud förklaras med "minkar" av rodnande officerer på marinens pressdetalj. Alla förstår att de ljuger, men "varför" får vi sannolikt veta först när sekretessen släpps.

För mig är det därför en fråga om varför vissa detaljer som bilder uppenbarligen lämnar frågor, men avsaknaden av svar från NASA betyder inte att de aldrig varit där.

Vad gäller hastighetsberäkningar via suddiga filmer.... kom igen. Det finns MASSOR av tredjepartsbevis i form av radar- och radiosignaler jämte SÄKERLIGEN en mängd militära ej offentliga dito från ungefär alla länder som hade den typen av utrustning. Förutom den uppenbara frågan - var fan tog de annars vägen? De följdes ju av radarteleskop och radiopejlar från hela världen och att alla dessa skulle anstränga sig för att hemlighålla en konspiration kan man bara glömma.

http://www.youtube.com/watch?v=QmSroT3RkmQ
http://www.youtube.com/watch?v=Wym04J_3Ls0

http://www.youtube.com/results?search_q ... ncy+debunk

Trevlig stund framför datorn, men MC kan dra upp brallorna nu och istället tillföra Skalman intressanta källor med avseende på ryska perspektiv på historiska skeenden, något vi haft väldigt lite av i Sverige.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 18 augusti 2011, 21:08

http://www.nasa.gov/

The one and only.

(Det finns säkert en massa www.nasa.sex.ru och liknande också, men i denna fråga bör man endast utgå från ursprunget och inget som ser ut som ursprunget, eller associeras med ursprunget, eller... ja ni fattar).

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 18 augusti 2011, 21:20

millgard skrev:
mythcracker skrev:

/MC
Nej inte alls. När det gäller vetenskapliga artiklar så finns det ett "peer-review"-system där alla artiklar granskas och alla referenser till tidigare forskning osv kontrolleras. Det är den stora skillnaden mellan vetenskapliga artiklar och tidskrifter och populärartiklar. Om man då går till uppslagsverk eller vetenskapliga artiklar om Apolloprojekten så finns referenser och korsreferenser som knappast går att ifrågasätta på ett seriöst sätt.

Det står alltså fullständigt klart att människan landat på månen vid ett flertal tillfällen.

Om vi sedan skall gå till frågan om "video" så trodde nog inte jag att det skulle behöva förklaras att källkritik blir fruktansvärt svårtillämpat. Du vet inte varifrån videon kommer, om den är klippt, manipulerad eller på annat sätt värdelös som källa. Internet är nedlusat med youtubeklipp som påstås bevisa att Twin Tower exploderar, imploderar, faller i fritt fall, smälter, rasar snett, rasar rakt, skadar en annan byggnad, skadar INTE en annan byggnad och fan och hans moster. Det bevisar inte ett skit.

The Internet Generation däremot är lätt att vilseleda då de har dåliga kunskaper i källkritik, inte förmår värdera olika källor mot varandra och framförallt, hyser en misstro mot etablerade sanningar och enkla svar på svåra frågor. Därför är det så lätt att få anhängare till den ena teorin vansinigare än den andra, folk förmår helt enkelt inte värdera den information man dränks av idag. Om världens samlade universitet säger att man varit på månen, men å andra sidan det finns ett tjugotal youtubefilmer som med suddiga klipp försöker föra fram tesen att det aldrig ägt rum - ja då tror man ju på det senare, jag menar det finns ju inga youtubefilmer som BEVISAR att det ägt rum! AHA!

Verkar det löjligt? Tyvärr, det är verkligheten. Det är helt enkelt så att benägenheten att inte tro på den etablerade forskningen får olika uttryck hos samma personer, dvs man är ofta emot vaccinationer i allmänhet, tror att de stora judiska kapitalägarna egentligen styr världen (NWO), tror att det finns besökare från främmande galaxer, tror att Annika Dahlqvist har Svaret på den stora Frågan om Kosten, tror att de som skådat den rena sanningen förföljs av myndigheterna och de etablerade medierna, USA kraschade sina två torn själv med hemliga sprängämnen, man var aldrig på månen osv osv osv.

Visst, man kunde ju garva åt det om det inte vore så sorgligt att människor vill förledas.

Nu finns det ju en aspekt i det hela, och det är det kritiska tänkandet åt andra hållet. Exempelvis att ställa sig en sund fråga: "Men om inte allt ÄR som det skrivs då? Det ljugs ju rätt mycket annars menar jag."

Ja, där ligger det intressanta caset. Varför ser bilderna så skumma ut då? Det betyder inte att man kan dra slutsatsen att människan inte har varit på månen, men det betyder onekligen att något är antingen manipulerat eller så har oförklarliga effekter uppstått. Varför? Hur kan de förklaras?

Där finns det ju - precis som Nord hävdar - något att nysta i. Det är klart intressant tycker jag, och har inte med månen eller inte att göra, snarare det enkla: varför ser bilderna ut som de gör? Det kan finnas tusen anledningar till det, ungefär som att flygfotografier över Sverige ofta är retuscherade av militära skäl eller att klockrena kavitationsljud förklaras med "minkar" av rodnande officerer på marinens pressdetalj. Alla förstår att de ljuger, men "varför" får vi sannolikt veta först när sekretessen släpps.

För mig är det därför en fråga om varför vissa detaljer som bilder uppenbarligen lämnar frågor, men avsaknaden av svar från NASA betyder inte att de aldrig varit där.

Vad gäller hastighetsberäkningar via suddiga filmer.... kom igen. Det finns MASSOR av tredjepartsbevis i form av radar- och radiosignaler jämte SÄKERLIGEN en mängd militära ej offentliga dito från ungefär alla länder som hade den typen av utrustning. Förutom den uppenbara frågan - var fan tog de annars vägen? De följdes ju av radarteleskop och radiopejlar från hela världen och att alla dessa skulle anstränga sig för att hemlighålla en konspiration kan man bara glömma.

http://www.youtube.com/watch?v=QmSroT3RkmQ
http://www.youtube.com/watch?v=Wym04J_3Ls0

http://www.youtube.com/results?search_q ... ncy+debunk

Trevlig stund framför datorn, men MC kan dra upp brallorna nu och istället tillföra Skalman intressanta källor med avseende på ryska perspektiv på historiska skeenden, något vi haft väldigt lite av i Sverige.

Bra skrivet millgard, där satt den.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 18 augusti 2011, 22:29

millgard skrev:http://www.nasa.gov/

The one and only.
Vad bra, då håller vi oss NASA:s material. Här är en video från Apollo 15:s expedition i två oilka format med det där berömda testet på månen med hammaren och fjädern (Galileos försök) som faller ner till marken samtidigt och sägs bevisa att det råder vakuum omkring:

http://www.hq.nasa.gov/alsj/a15/a15v.1672206.mov

http://www.hq.nasa.gov/alsj/a15/a15v_1672206.mpg

Vi tar en Youtube-länk också för bekvämlighets skull, så man kan spela upp videon direkt:

När analyser gjorts av denna video, så finns det saker som är lätta att notera:

1. "Hammaren och fjädern" hålls ungefär i astronautens brösthöjd, d.v.s. ca 1,40 meter ovanför marken.

2. När han släpper dem så tar det omkring 0,83 sekunder för föremålen att falla ner till marken (detta är ett medelvärde efter upprepade mätningar med ett stoppur).

Gravitationen (betecknas som "a") på himlakroppen där astronauten står kan räknas ut med hjälp av höjden och tiden. Formeln är a = 2h / t i kvadrat. I vårt fall således 2 x 1,4 / 0,83 x 0,83. Resultatet blir 4,06 m/s2, vilket skall vara den gravitation som påverkar fallet.

Men vi vet att månens gravitation är 1,6 m/s2 (meter / kvadratsekunder). Vad är det här för en planet då? Jordens gravitation är som bekant 9,81 m/s2. Så var befinner sig astronauten med sin gravitation på 4,1 m/s2?

Svaret avslöjades när man analyserade videon. Och det visade sig att man har stoppat in upprepade stillbilder (orörliga frames) för att få till den långsamma falleffekten. Se analysen nedan.

Mer om det "experimentet på månen" här:

http://www.manonmoon.ru/book/11.htm

Notera bl.a. hur fjädern (den knappt synliga regnbågsfärgade saken) hänger upp sig på ett ställe i hela 6 bildrutor på den andra bilden.

När man tittar på videon så tycker jag nästan att man kan skönja de där stopppauserna en aning. Jag antar att det bara rör sig om ytterligare en "propagandafilm" från månen som NASA har gjort -- hur ska man annars förklara det man ser i den här korta filmsnutten?

Notera också den urusla kvaliteten på filmen och den obefintliga skärpan -- det går knappt att avgöra vad det är som släpps ner. Fast man ser att föremålen åker ner. Vilka superkameror USA hade 1971, det är så man tappar andan.

/MC
Bilagor
Hammaren och fjädern på månen - astronauten öppnar precis sin hand och fallet börjar.jpg
Experimentet med "gammaren och fjädern" på månen - astronauten öppnar precis sin hand och fallet börjar.
Hammaren och fjädern på månen - fallet fortsätter mellan bildrutorna 20 och 30 - flera döda frames är närvarande i filmen.jpg
Fallet fortsätter mellan bildrutorna 20 och 30 - flera döda frames är närvarande i filmen.
Senast redigerad av 1 mythcracker, redigerad totalt 18 gånger.

Skriv svar