Vad läser du just nu?
-
Konigsberg
- Medlem
Re: Vad läser du just nu?
¨Fraustadt 1706 - Ett fält färgat rött¨ av Oskar Sjöström. En riktigt bra bok som skildrar striderna vid Fraustadt mellan svenska och sachsiska/ryska trupper. Efter Narva troligtvis den största svenska segern någonsin. Sjöström avlivar dessutom ett antal myter kring slaget.
- BaheraFelix5
- Medlem
Här om dagen läste jag, "Vad du inte såg", av Patrik Sjöberg och Markus Lutteman.
Nu för tiden läser jag sällan en bok i ett enda streck, men så blev det med den här. Den är intressant och innehåller så många tokigheter att jag inte kunde lägga den ifrån mig. Bland annat skrivs det om konflikten med Bengt Westerberg. Den gode Westerberg hade fått spel över - skall vi säga - Sjöbergs speciella sätt att träna
I en av berättelserna förekommer förresten en människa jag träffat. Det är en något välkänd dekadent spelare i Göteborg, om vilken det finns många dråpliga berättelser.
Med sina ord framstår Sjöberg ibland som något omogen - men det kan bero på bokens upplägg. Av ramberättelsen kan man ana sig till att det kanske mer är ett resultat av topos eller en fasad.
Nu för tiden läser jag sällan en bok i ett enda streck, men så blev det med den här. Den är intressant och innehåller så många tokigheter att jag inte kunde lägga den ifrån mig. Bland annat skrivs det om konflikten med Bengt Westerberg. Den gode Westerberg hade fått spel över - skall vi säga - Sjöbergs speciella sätt att träna
I en av berättelserna förekommer förresten en människa jag träffat. Det är en något välkänd dekadent spelare i Göteborg, om vilken det finns många dråpliga berättelser.
Med sina ord framstår Sjöberg ibland som något omogen - men det kan bero på bokens upplägg. Av ramberättelsen kan man ana sig till att det kanske mer är ett resultat av topos eller en fasad.
Varsel av Stephen King. Han var tydligen missnöjd med filmatiseringen, så jag läser boken för att se vad han menar. 
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag fortsätte att grota ner mig i barndomen med:
Kom nu'rå!: barnprogrammen vi minns - eller helst vill glömma
av Göran Everdahl
Inte så mycket koncenterat på progg men de finns där. Det hela blir lätt nostalgiskt och de av er som lyssnar på spanarna kommer känna igen Everdals humor, som kommer igen i texten.
Jag läste slut boken på en helg och var glad att jag faktiskt lånat den på biblan. (Deras slogan är att låna dig rik, nja lite överdrivet men det skulle nog hjälpa om jag lånade fler böcker än jag köper.) På söndags kvällen tittade jag runt i mitt privata bibliotek och blir lika förvånad varje gång jag hittar en bok jag glömt att jag köpt.
Fredrick Taylors bok om Berlin muren?! Jag slår upp den och inser att det snart är 50 år sedan den byggdes. Perfekt, den ska jag läsa nu.
Sonderling
av Göran Everdahl
Inte så mycket koncenterat på progg men de finns där. Det hela blir lätt nostalgiskt och de av er som lyssnar på spanarna kommer känna igen Everdals humor, som kommer igen i texten.
Jag läste slut boken på en helg och var glad att jag faktiskt lånat den på biblan. (Deras slogan är att låna dig rik, nja lite överdrivet men det skulle nog hjälpa om jag lånade fler böcker än jag köper.) På söndags kvällen tittade jag runt i mitt privata bibliotek och blir lika förvånad varje gång jag hittar en bok jag glömt att jag köpt.
Fredrick Taylors bok om Berlin muren?! Jag slår upp den och inser att det snart är 50 år sedan den byggdes. Perfekt, den ska jag läsa nu.
Sonderling
"Viskleken" av Arne Dahl. Den är sådär. Har älskat hans serie om A- gruppen, men den här känns lite stolpig. Är en ljudbok, och den skulle nog ha vunnit på en bättre uppläsare.
Menar du att du var glad att du inte köpte den?sonderling skrev:Jag läste slut boken på en helg och var glad att jag faktiskt lånat den på biblan.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jo, men inte så att den var oangenäm att läsa för det men det är ju inget man kommer bläddra i igen. (Som squadron signals bent and battered rotors vol 3, tex.Hexmaster skrev:Menar du att du var glad att du inte köpte den?sonderling skrev:Jag läste slut boken på en helg och var glad att jag faktiskt lånat den på biblan.
Sonderling
Fick i gåva "Hästens tid - Rid och stridskonst under stormaktstiden" skriven av Anna Larsdotter
En både vacker och läsvärd bok
Ett litet tillägg. Lite märkligt att hon så gått som helt och hållet utlämnar det finska rytteriet i boken. En egenhet som hon i och för sig inte är ensam om bland svenska historiker, att räkna bort den östra riksdelen när man skriver historia. Visslar och lådsas som den delen aldrig existerat... Varför vet jag inte.cats skrev:Fick i gåva "Hästens tid - Rid och stridskonst under stormaktstiden" skriven av Anna Larsdotter
Uppfödningen i Skåne går hon däremot mycket in på. Skåne var ju ändå betydligt mera "utländsk" under stormaktstiden än landsdelen på andra siden bottenviken. (Freden i Roskilde och det där ni vet)
Hade varit intressant att veta var i den östra riksdelen (nuvarande Finland) som kungsgårdarna fanns som födde upp hästar. Vet att det åtminstone fanns ett ställe i Österbotten som kallades "Hästbacka" eftersom man där födde upp hästar till kronan.
Dagbok från Spandau - Albert Speer
Karl XII - Bengt Liljegren
Gustav Vasa - Landsfader eller Tyrann av Lars-Olof Larsson
Karl XII - Bengt Liljegren
Gustav Vasa - Landsfader eller Tyrann av Lars-Olof Larsson
-
Johan Matsson
- Medlem
Last of the Mohicans
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
sonderling skrev:Jag fortsätte att grota ner mig i barndomen med:
av Göran Everdahl
Sonderling
Fortsätter på temat Berlin muren med Peter Handbergsbok Släpp ingen levande förbi : berättelser från murens Berlin. Är egentligen ingen historiebok men bra endå och berättelserna är ju baserade på autentiska fall.
Sonderling
Kalla kriget står på schemat, har precis läst Mikael Holmströms "Den dolda alliansen". Den handlar om Sveriges högsta ledning (politiska och militära) hemliga förbindelser med Nato, men mot medborgarna var buskapet "alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krig". Intressant period som inte är alltför långt bak i tiden, ca 1948 - 1995.
Nästa på tur blir Lennart Andersson & Leif Hellström, Bortom horisonten, Svensk flygspaning mot Sovjetunionen 1946 - 1952.
Nästa på tur blir Lennart Andersson & Leif Hellström, Bortom horisonten, Svensk flygspaning mot Sovjetunionen 1946 - 1952.
Läs viewtopic.php?f=21&t=39743 trots att jag presterade en vedervärdig recension.Battler skrev:Kalla kriget står på schemat
Berätta gärna vad du tyckte om 'Bortom horisonten'
MVH
Hans