Hur mycket ammunition fanns det att tillgå?
-
anders.turner@hotmail.com
- Medlem
Hur mycket ammunition fanns det att tillgå?
Hur mycket ammunition fanns det att tillgå i krig för en infanteribataljon i IB 77? Hur mycket hade någon räknat ut att det skulle gå åt per dygn? Mina tankar är att ett par 100 patroner per soldat 7.62. Ännu mer till KSP 58. Grg "bumpor" P-skott och truppminor. Detta måste ju tillföras konstant precis som mat. Eller kankse än mer än mat.
Någon på forumet som har en aning?
/anders
Någon på forumet som har en aning?
/anders
-
Viktor Lima
- Medlem
Re: Hur mycket ammunition fanns det att tillgå?
Hej,
Jag har tyvärr inte koll på ammunitionstillgången vid arméförband, men vid en basbataljon i Flygvapnet (Basbat 85) gällde i princip följande vid ett mobiliserat förband (i teorin således
). Huvuddelen av förbandet var beväpnat med K-pist M/45 och varje soldat tilldelades 4 magasin samt ammunition för att fylla dessa dvs. fyra askar om vardera 36 st 9 mm patroner = 144 patroner. Vid soldatens grupperingsplats (plutonen/troppen) fanns ytterligare en "amenhet" som det kallades om 4 askar per soldat. Vid bataljonens underhållsplatser fanns ammunition för ytterligare en amenhet per soldat - sedan kunde mer ammunition vid behov givetvis beställas av högre underhållsförband typ MiloUhbat. Vid förbandet fanns i utgångsläget alltså ammunition för att fylla 12 magasin/soldat. Bataljonens marksförsvarssoldater som var beväpnade med AK 4/AK 5 hade samma grundtilldelning, men mer ammuntion brukade fördelas direkt till soldaten. Marksförsvarsförbanden hade också KSP 58/90, Pskott, GRG samt minor - jag har tyvärr inte mobtilldelningen för detta i huvudet. Basbataljonen kunde variera i storlek från ca 800 man till upp emot 3000 soldater för de största baserna - en himla massa 9 mm askar.....
Observera alltså att de K-pistbeväpnade flygsoldaterna inte hade strid som huvuduppgift - det handlade i huvudsak om att från förberedda eldställningar/värn försvara bataljonens grupperingsplats.
/VL
Jag har tyvärr inte koll på ammunitionstillgången vid arméförband, men vid en basbataljon i Flygvapnet (Basbat 85) gällde i princip följande vid ett mobiliserat förband (i teorin således
Observera alltså att de K-pistbeväpnade flygsoldaterna inte hade strid som huvuduppgift - det handlade i huvudsak om att från förberedda eldställningar/värn försvara bataljonens grupperingsplats.
/VL
- Fredrik Andersson
- Medlem
Även i Bas90-systemet bar klargörningssoldater, tekniker, väderobservatörer och likande k-pist. Vi som låg på Bevakningsplutoner, Närskyddsplutoner och Flygbasjägarplutoner hade AK5 som primär beväpning och ksp 58/p-skott/minor som understöd. Flygbasjägare hade desssutom psg90 och ksp90 istället för 58:an. Det skarpaste vapnet vi hade var dock bevakningshundarna.
Mängden som var beräknad har jag ingen aning om. Men det fanns mer än tillräckligt.
Mängden som var beräknad har jag ingen aning om. Men det fanns mer än tillräckligt.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
Förbandet hade en grundtilldelning (RU = reglementerad utrustning) av am. Mängden av am berodde på vilket förband det avsågs.
Ett förband kunde tilldelas mer am beroende på vilket förväntat strid som väntades t.ex. storstrid eller medelstorstrid.
Normalt tilldelades förbanden RU + 1 eller 2.
En brigskbat kunde tilldelas ett antal amsatser som fördelades på bataljonen. Varje amsats bestod av valda delar av am som ingick i förbandet.

Ett förband kunde tilldelas mer am beroende på vilket förväntat strid som väntades t.ex. storstrid eller medelstorstrid.
Normalt tilldelades förbanden RU + 1 eller 2.
En brigskbat kunde tilldelas ett antal amsatser som fördelades på bataljonen. Varje amsats bestod av valda delar av am som ingick i förbandet.
-
Viktor Lima
- Medlem
Hej Fredrik,Fredrik Andersson skrev:Även i Bas90-systemet bar klargörningssoldater, tekniker, väderobservatörer och likande k-pist. Vi som låg på Bevakningsplutoner, Närskyddsplutoner och Flygbasjägarplutoner hade AK5 som primär beväpning och ksp 58/p-skott/minor som understöd. Flygbasjägare hade desssutom psg90 och ksp90 istället för 58:an. Det skarpaste vapnet vi hade var dock bevakningshundarna.
Basbataljonen i flygbassystem 90 (BAS 90) var av typen/org Basbataljon 85 - vi pratar således om samma förband. När det gäller markförsvarsförbanden så var dessa (på pappret - i verkligen kunde sanningen i mobförråden vara en helt annan..) under 80-talet utrustade med AK 4 (soldater) och K-pist M/45 (befäl gruppchef och uppåt) samt KSP 58. I början av 90-talet ersättes AK 4 av AK 5 även om både vapnen användes samtidigt under några år. Vid samma tid tillfördes KSP90 vid såväl närskyddspluton som flygbasjägarpluton. När det gäller PSG 90 så infördes den aldrig vid flygbasjägarplutonerna i Markförsvarskompani 85 utan först i slutet av 90-talet då man gått över till insatskompanier i basbat 2000/Basbat 04/Basbat 08 eller vad nu de där förbanden/organisationstyperna hette som skapades i powerpoint men aldrig övades fullt ut
/VL
Amenheterna såg ut som följer:Viktor Lima skrev:Huvuddelen av förbandet var beväpnat med K-pist M/45 och varje soldat tilldelades 4 magasin samt ammunition för att fylla dessa dvs. fyra askar om vardera 36 st 9 mm patroner = 144 patroner. Vid soldatens grupperingsplats (plutonen/troppen) fanns ytterligare en "amenhet" som det kallades om 4 askar per soldat. Vid bataljonens underhållsplatser fanns ammunition för ytterligare en amenhet per soldat - sedan kunde mer ammunition vid behov givetvis beställas av högre underhållsförband typ MiloUhbat. Vid förbandet fanns i utgångsläget alltså ammunition för att fylla 12 magasin/soldat. Bataljonens marksförsvarssoldater som var beväpnade med AK 4/AK 5 hade samma grundtilldelning, men mer ammuntion brukade fördelas direkt till soldaten. Marksförsvarsförbanden hade också KSP 58/90, Pskott, GRG samt minor - jag har tyvärr inte mobtilldelningen för detta i huvudet. Basbataljonen kunde variera i storlek från ca 800 man till upp emot 3000 soldater för de största baserna - en himla massa 9 mm askar.....
Kpist 108 ptr (3 askar)
Ak4 60 ptr (3 askar)
Ak5 120 ptr (4 askar)
Ksp 90 1000 ptr (5 kasetter)
Ksp 58 1000 ptr (1 låda + en "limpa")
Grg 2 sgr + 4 slpsgr + 1 rökgr
Grt 4 sgr
Signalpistol 8 lysptr
Dom siffrorna ser bekanta, förutom grtammunitionen som inte fanns på "gamla kungens" tid.Bjernevik skrev: Amenheterna såg ut som följer:
Kpist 108 ptr (3 askar)
Ak4 60 ptr (3 askar)
Ak5 120 ptr (4 askar)
Grt 4 sgr
Signalpistol 8 lysptr
-
Viktor Lima
- Medlem
Tack Bjernevik för de korrekta amenheterna - ursäkta desinformationen i början av tråden, jag börjar bli senil och straffar mig själv med några timmars läsning av ANBAS
/VL
/VL
Var det specifikt för en basbat?Bjernevik skrev:Amenheterna såg ut som följer:
Kpist 108 ptr (3 askar)
Ak4 60 ptr (3 askar)
Ak5 120 ptr (4 askar)
Grt 4 sgr
Signalpistol 8 lysptr
Ingen fara. Det hade trots allt varit mer logiskt om en amhet = fyra magasin för alla eldhandvapen. Fast nu vet vi kanske varför en 9/39-låda rymmer just 864 skott.Viktor Lima skrev:Tack Bjernevik för de korrekta amenheterna - ursäkta desinformationen i början av tråden, jag börjar bli senil och straffar mig själv med några timmars läsning av ANBAS
Hämtat ur anvisningarna för radarförband. Torde ha gällt generellt för FV, skulle inte förvåna mig om man i sin tur fått det från armén.MD650 skrev:Var det specifikt för en basbat?
Jo det stämde nog ganska bra överens med varandra med viss skillnad mellan förbanden.Bjernevik skrev: Hämtat ur anvisningarna för radarförband. Torde ha gällt generellt för FV, skulle inte förvåna mig om man i sin tur fått det från armén.
Är det samma för HV förband``???
Skillnaden borde ha varit i hur många amenheter som var tilldelade förbanden och var någonstans i uhkedjan de befann sig, snarare än i utformningen av amenheten. Precis som VL skrev så var det i radarförbanden så att endast en amenhet var ute hos soldaterna i de förbandsdelar som inte hade markstrid som huvuduppgift och resterande fanns på underhållsplatser, medan markförsvarsdelarna hade flera amenheter tilldelade redan från början.MD650 skrev:Jo det stämde nog ganska bra överens med varandra med viss skillnad mellan förbanden.Bjernevik skrev: Hämtat ur anvisningarna för radarförband. Torde ha gällt generellt för FV, skulle inte förvåna mig om man i sin tur fått det från armén.
Fast å andra sidan så fanns det en hel del stuprörstänk, så det är inte alls otänkbart att armén, marinen och flygvapnet hade olika amenheter för samma vapen.
Det låter ju logiskt som du säger avseende enheter.Bjernevik skrev: Skillnaden borde ha varit i hur många amenheter som var tilldelade förbanden och var någonstans i uhkedjan de befann sig, snarare än i utformningen av amenheten. Precis som VL skrev så var det i radarförbanden så att endast en amenhet var ute hos soldaterna i de förbandsdelar som inte hade markstrid som huvuduppgift och resterande fanns på underhållsplatser, medan markförsvarsdelarna hade flera amenheter tilldelade redan från början.
Fast å andra sidan så fanns det en hel del stuprörstänk, så det är inte alls otänkbart att armén, marinen och flygvapnet hade olika amenheter för samma vapen.
Ska kolla runt lite och se om jag får fatt på lite info avseende amenheter och dess historia.
Vill minnas att vid am ersättning vid kompani så skulle man få färdiga standard satser med am, tex 14 lådor 7.62 och massa annat.
Står i utkast InfR skyttekomp från -86.
Jag tycker att det skulle vara intressat och veta hur mycket am som fanns totalt. När vi hade 850000 pers i rullorna så blir det mycket am. iaf om alla skall ha RU +1
Står i utkast InfR skyttekomp från -86.
Jag tycker att det skulle vara intressat och veta hur mycket am som fanns totalt. När vi hade 850000 pers i rullorna så blir det mycket am. iaf om alla skall ha RU +1