Anfallsbredd i östra Norrbotten
Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen
Jag fick någon gång höra att bolschevikerna hade varit tvingade att bygga pipeline för att kunna få fram tillräckligt med bränsle. Hurivida det stämmer eller inte låter jag vara osagt. Men det hade varit trevligt för svenska och finska jägarförband.
Någonstans måste det gå att få fram skattat underhållsbehov för en motoriserad skyttedivision nord under anfall i ödemarksterräng.
Jag hittade lite allmän läsning om organisationen: http://www.fas.org/irp/doddir/army/fm100-2-3.pdf
MVH
Hans
Någonstans måste det gå att få fram skattat underhållsbehov för en motoriserad skyttedivision nord under anfall i ödemarksterräng.
Jag hittade lite allmän läsning om organisationen: http://www.fas.org/irp/doddir/army/fm100-2-3.pdf
MVH
Hans
Tänker du vidare från Lappträsk till Sangis och E4:an? Det borde bli trångt där i söder sista biten i så fall.varjag skrev: Tack FO67 för den översikten....med den tyngre material sovjeterna kan antas ha satt in - röstar jag för de bästa vägarna - E 4:an, Hedenäset-Lappträsk och Övertorneå-Kalix, alltså de tre kolonner jag nämnde tidigare i tråden.

Ryssarna hade ju rörledningsbrigader och/eller bataljoner på frontnivå och arménivå. En sådan bataljon kunde lägga pipeline med en hastighet av 2-3 km/h och kapaciteten på en dylik ledning var ca 2000 ton bränsle per dag, vilket ska ha varit tillräckligt för att underhålla minst tre divisioner under framryckning och strid. Men transporten av bränsle fram till individuella regementen gjordes av divisionens egna tankfordon eller med tillförda (hjulburna) transportresurser.Hans skrev:Jag fick någon gång höra att bolschevikerna hade varit tvingade att bygga pipeline för att kunna få fram tillräckligt med bränsle. Hurivida det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
Apropå pipelines: svenskarna planerade ju förresten för en pipeline mellan drivmedelsförråden i Trondheim (Hell) och Östersund för att säkerställa transporterna av flygbränsle till nedre Norrland, men den bidde aldrig av, om det nu var av kostnadsskäl eller neutralitetsivrande är inte riktigt klarlagt. Så svenskarna kunde minsann dom med, åtminstone på planeringsstadiet...
Det finns fler vägar som är möjliga bl.a. väg 356 från Karungi-Vitvattnet-Morjärv- Niemisel.Rickard skrev:
![]()
Sedna finns de s.k. Södra resp. Norra mellanvägen. De går mellan E 4-väg 356 samt väg 356 och Övertorneå-Överkalixvägen.
Kan inte någon av urinvånarna där uppe fixa samma karta med hela vägnätet med och alla orter som nämns - anno en sådär 1989 - jag har varit där flera gånger men det var innan kriget. Gärna med om vilken vägtyp (bredd och asfalt/grus). Kanske samma sak i Finland i alla fall mot gränsområdet.
MVH
Hans
MVH
Hans
Ungefär där andra E 8 står och till mellan andra och tredje E 10...där går väg 356.Hans skrev:Kan inte någon av urinvånarna där uppe fixa samma karta med hela vägnätet med och alla orter som nämns - anno en sådär 1989 - jag har varit där flera gånger men det var innan kriget. Gärna med om vilken vägtyp (bredd och asfalt/grus). Kanske samma sak i Finland i alla fall mot gränsområdet.
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Anfallsbredd i östra Norrbotten
Väg 356, den sk Militärvägen, byggdes 1904-1910 av Statens Järnvägar på uppdrag av Generalstaben och var en grundbult i svensk försvarsplanering av ÖN.
Väg 356 är allt från bred asfaltsväg till krokig grusväg men som pallar timmerbilstrafik.Hans skrev:. Gärna med om vilken vägtyp (bredd och asfalt/grus). Kanske samma sak i Finland i alla fall mot gränsområdet.
MVH
Hans
Jodå! "'spara'' bilden - och klicka ''edit'' och den kan ses i full storlek, VarjagKan inte någon av urinvånarna där uppe fixa samma karta med hela vägnätet
Klicka två ggr på bilden så får du förstoring.

På vilken sätt var vägen en grundbult? Handlade det om att transportera förband från Bodentrakten upp mot kalixlinjen?Stellan Bojerud skrev:Väg 356, den sk Militärvägen, byggdes 1904-1910 av Statens Järnvägar på uppdrag av Generalstaben och var en grundbult i svensk försvarsplanering av ÖN.
Som jag ser den så slutar den vid E10:an och fortsätter sedan en bit söderut mot Niemisel, är det riktigt?
Kolla på varjags karta. Där ser du att den går från Karungi- Lappträsk-Vitvattnet-Morjärv-Niemisel-Boden.Rickard skrev:
Som jag ser den så slutar den vid E10:an och fortsätter sedan en bit söderut mot Niemisel, är det riktigt?
Märkligt, på Google Maps finns inte delen öster om Morjärv överhuvudtaget. Endast järnvägslinje med ungefär samma sträckning finns med.MD650 skrev: Kolla på varjags karta. Där ser du att den går från Karungi- Lappträsk-Vitvattnet-Morjärv-Niemisel-Boden.
Väg 356 har ungefär samma sträckning som järnvägen.Rickard skrev: Märkligt, på Google Maps finns inte delen öster om Morjärv överhuvudtaget. Endast järnvägslinje med ungefär samma sträckning finns med.
Ok! Märkligt att den utgått från Google.MD650 skrev: Väg 356 har ungefär samma sträckning som järnvägen.
Varför lät vi bygga denna väg och vilket särskilt syfte hade den för försvaret av ÖN?