Tyska soldater

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 februari 2003, 20:51

Björn E skrev:Det kanske var ett lite förhastat uttalande, men jag anser att tyskt pansar i början av kriget var mycket bra. De enda som egentligen kunde sätta något mot dem var T-34:orna - vilka inte var utrustade med radio - , KV-serien och några brittiska (matilda? jag kommer inte ihåg vad de heter). Om man Bortser från dessa, som inte fanns i särskilt stora antal så var tyskt pansar klart överlägset (enligt min ringa mening.).
Ok, då hänger vi med, fast jag håller inte riktigt med.
Den vanligaste både PzKpfw II, III och IV var klart likvärdiga eller undermåliga både de franska och brittiska stridsvagnarna. Vad som fällde avgörandet i detta fallet var att fransmännen dels (precis som ryssarna 1941) använde stridsvagnarna som understöd till infanteriet istället för att använda dom som självständiga enheter.
Mot t.ex. Char B hade de tyska stridsvagnarna inte mycket att sätta emot, och de få gånger franska/brittiska stridsvagnar ställdes mot varandra utan flygstöd så förlorade ofta de tyska. Turligt för tyskarna var dock fransmännen och britterna allt för ofta bakbundna av usla taktiska tankar och lyckades därför sällan följa upp sina (ofta ganska dyrbara segrar).
Under striderna i Sovjet ställde tyskarna upp med i princip samma vagnspark som under kampanjen i väst. Även här ställdes de tyska mot stridsvagarna av likvärdig eller bättre kvalité på pansar/beväpning än de tyska. Vad som ånyå fällde avgörandet var bättre taktik o.s.v.
Björn E skrev:Jag var lite stressad när jag skrev och hann inte läsa genom det. Vad jag menade var just det du skriver, att Pz IV var en mycket bra vagn och att de andra drog alltför mycket resurser från den.
Agree...
Björn E skrev:Men precis som du skriver så föll ideérna inte de brittiska politikerna i smaken, därför anser jag att de inte insåg detta faktum, till skillnad från tyskarna.
Precis, rent militärt och politiskt sett fanns (även om det fanns ett starkt motstånd även i Tyskland, fast britterna led ju av att deras politiska ledning (precis som du helt korrekt skrev) inte insåg fördelarna, även om britterna inte var lika "korkade" som fransmännen! :D
I övrigt en intressant debatt... :D

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 februari 2003, 21:00

Radiolänkgruppchefen skrev:Det där om Stalin är väl HELT fel. det jag har hört är att talin INTE la sig i vad militären gjorde....
Då har du hört fel, Stalin var väldigt petig inledningsvis, men i takt med att tiden gick (och han fick troligen större förtroende för militären) så lättade han på sin inblandning för att mot slutet av kriget i princip bara ge huvuddragen och låta generalerna sköta resten.
Radiolänkgruppchefen skrev:När det kommer till Hitler så väl han inblandad i planerna inför invasionen av Polen. Hitler var givet ALLTID med när det gällde strategin på ett större plan. Menar du att Stalin var med på ett militärt plan trots att han inte hade mycket av kunskap....
Ehm...ja, det var han, orsaken var givetvis att han likt Hitler inte litade på sina generaler (glöm inte att Stalin under slutet av 30-talet rensat ur armén).

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 13 februari 2003, 14:37

Hej!

Tråden har avvikit lite från min urspungliga fråga, men det gör absolut ingenting, det har varit intressant att ta del av samtliga svar.

Det har skrivits mycket om hur överlägsen tysk taktik var osv, men det är många som glömmer bort det tysk-sovjetryska militära samarbetet under 1920-talet.
Avtalet om militärt samarbete skrevs på den 16 april 1922 och samarbetet skulle främst gälla hur modern militär teknologi kan användas i strid. 1926 ledde samarbetet till att ett hemligt övningsfält för tyska flyg- och pansarofficerare anlades ca 800km österut från Moskva. Här övades tyska officerare fram till slutet av 1933. Ryssarna bistod med övningsvagnar, men tyskarna tilläts också använda egna konstruktioner.
I gengäld fick ryssarna sända hundratals officerare till Reichswehr´s skolor.

Samarbetet måste självfallet ha betytt mycket för det tyska pansarvapnets taktiska förmåga. Eller?

mvh artur

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 13 februari 2003, 20:28

stanislav skrev:Här övades tyska officerare fram till slutet av 1933. Ryssarna bistod med övningsvagnar, men tyskarna tilläts också använda egna konstruktioner.
I gengäld fick ryssarna sända hundratals officerare till Reichswehr´s skolor.

Samarbetet måste självfallet ha betytt mycket för det tyska pansarvapnets taktiska förmåga. Eller?

mvh artur
Jo, det finns en hel drös med historiker som tillskriver ryssarna ideen till blitzkriget. Att den vacklande Wiemarrepubliken fick chanse att öva krig utnyttjades ju som bekant senare av naziregimen. Undra hur man såg på detta utbyte i ryssland under den här tiden? Ryssland hade ju viftat med vitflaggan bara ett par år tidigare i samband med revulotionen.

Hmm... Någon som vet? :?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 15 februari 2003, 12:41

Har för mig att tjeckoslovakien inte på något vis var efterblivna rent pansartaktiskt. Deras stridsvagnsflotta verkade ju vara riktigt sunt uppbyggd.

Någon som vet hur deras pansartrupper var organiserade innan tyskarna åt upp dem?

Skriv svar