Två skillnader på kpist m/45 resp. m/45B?
Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Rövhål och ursäkter har vi alla... en del större och en del mindre 

höftskott - m/45 svartblånerad med STORA vädringshål på kylmanteln. Magasinshållaren kunde tas av för att fatta det äldre m/37-39 - 50-skottsmagasinet. 45B var grönlackerad, med små vädringshål och fast magasinsfattare...alltså enbart 36 ping i stavmagasinet....?????
Varjag
Varjag
Du kan få lite rätt.... (även om det är rätt).varjag skrev:höftskott - m/45 svartblånerad med STORA vädringshål på kylmanteln. Magasinshållaren kunde tas av för att fatta det äldre m/37-39 - 50-skottsmagasinet. 45B var grönlackerad, med små vädringshål och fast magasinsfattare...alltså enbart 36 ping i stavmagasinet....?????
Varjag
Jag tänkte bl.a. färgen och en sak till.
Vad är den saken?
Bertil hade (har?) en extra förankring på den där spluven längst bak, detta efter någon incident där den hade lossnat under eldgivning och träffat skytten i ansiktet...mindre angenämt kan jag tänka.
Äh, det löser sig.
Rätt!NIL skrev:Bertil hade (har?) en extra förankring på den där spluven längst bak, detta efter någon incident där den hade lossnat under eldgivning och träffat skytten i ansiktet...mindre angenämt kan jag tänka.
varjag eller NIL äger frågan.

Varjag har varit AWOL i det gamla landet, han har lite att ta igen.MD650 skrev:varjag eller NIL äger frågan.
Äh, det löser sig.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Hej och hå! Detta med att grönlackera m/45 B gällde blott en del av vapnen. Det fanns gott om svarta m/45 B i kartongarméns mobförråd. Kpist m/45 B kännetecknas av 1) förstärkt bakstycksinfattning, 2) fast magasinsstyrning. Kpist m/45 C har fäste för bajonett m/14. Kpist m/45 D enl Rikspolisstyrelsens ändringar. Lufthålen på manteln var inte variantskiljande.
Tack Stellan för den exposén! Jag har aldrig sett en svartblånerad 45B. Men intressant att dom fanns gömda i mob-förråden. Var inte grönlackeringen en åtgärd för att underlätta vapenvården? m/45 i svart, krävde ju en massa in- och anoljning med f.g. rengöring - för att inte visa upp rostfläckar efter öfningar under bar himmel i inklement väder....Stellan Bojerud skrev:Hej och hå! Detta med att grönlackera m/45 B gällde blott en del av vapnen. Det fanns gott om svarta m/45 B i kartongarméns mobförråd. Kpist m/45 B kännetecknas av 1) förstärkt bakstycksinfattning, 2) fast magasinsstyrning. Kpist m/45 C har fäste för bajonett m/14. Kpist m/45 D enl Rikspolisstyrelsens ändringar. Lufthålen på manteln var inte variantskiljande.
m/45C med bajonettfäste (och grönlackering) kom väl till då Kongobataljonerna troddes behöva ''visa blankt'' inför ''besvärliga Balubas''?
Brorsan var i Kongo och berättade att grabbarna fick öva engelsk s.k. ''slow march'' - med fällda bajonetter, som skulle imponera på den infödda beflkningen.....Varjag
Nästa - en flygmaskin. Vilken?, Varjag
- Bilagor
-
- dubbeldäckare.jpg (20.22 KiB) Visad 339 gånger
Men grönmålade kpist m/45 fanns väl inte?Stellan Bojerud skrev:Hej och hå! Detta med att grönlackera m/45 B gällde blott en del av vapnen. Det fanns gott om svarta m/45 B i kartongarméns mobförråd. Kpist m/45 B kännetecknas av 1) förstärkt bakstycksinfattning, 2) fast magasinsstyrning. Kpist m/45 C har fäste för bajonett m/14. Kpist m/45 D enl Rikspolisstyrelsens ändringar. Lufthålen på manteln var inte variantskiljande.
Det jag var ute efter var färgen och bakstycket.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Flygmaskinen ja, ser väldigt Polikarpov-mässig ut...men, men, jag tippar på en landversion fran trettio-talet av Berievs vattenflytare, KOR-1, också kallad Be-2...
Hans K
Hans K
Och sveahk lurar man inte med den ovanligare versionen av KOR-1, med landningsställ och utan centralflottör och avsedd som katapultstartat spaningsflygplan på de sovjetiska slagskeppen.sveahk skrev:Flygmaskinen ja, ser väldigt Polikarpov-mässig ut...men, men, jag tippar på en landversion fran trettio-talet av Berievs vattenflytare, KOR-1, också kallad Be-2...
Hans K
Den allra vanligaste bilden av fpl ser ut så här - sveahk äger fråga, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Tack varjag, och också från min sida ett welcome back
!
Det här syntes inte alltför ofta på slagfälten - men vad hette vapnet?
Hans K
Det här syntes inte alltför ofta på slagfälten - men vad hette vapnet?
Hans K
Tack sveahk för hemkomsthälsningen. K-pisten är en japansk ''Typ 100'' (modellår 2600 = 1940) 100 Shiki Kikan-tanju - i specialutförande för japanska flottan - i västparlance oftast kallad Typ 100 Navy. Specialgrejen - var den hopfällbara kolven, avsedd för fallskärmstrupper. (Varav japanerna hade ytterst få) Kalibern den vanliga japanska 8x22mm Nambu och bössan matades med ett bananböjt magasin för 30 patroner. Typ 100 Navy - lär först ha noterats bland japanska marinsoldater på Leyte 1944.
Varjag
Varjag