Ksp/Akan
Ksp/Akan
När jag var i armen på sjuttiotalet så var ksp upp till 19,9 mm. 20 mm o över var akan. Men när man läser böcker om svenska flygplan från WW II och lite efter så anges 12,7 mm som akan. Har gränsen ändrats, o i sådana fall när?
Nulli Secundus
- Olof Larsson
- Medlem
Re: Ksp/Akan
Under början av kriget hade de svenska vapanslagen olika definitioner.sgt_jim skrev:När jag var i armen på sjuttiotalet så var ksp upp till 19,9 mm. 20 mm o över var akan. Men när man läser böcker om svenska flygplan från WW II och lite efter så anges 12,7 mm som akan. Har gränsen ändrats, o i sådana fall när?
För FV var 13mm akan, samtidigt som 25mm var ksp för flottan.
Under kriget när 20mm akan dök upp så ensades man dock att dra gränsen vid 20mm kaliber.
Flottan kom att kalla sin 20mm akan för just akan, medan FV kallade sina 12,7mm ksp för just ksp.
Knappast.
I Flygvapnet:
J 9 13,2 mm akan
J 11 12,7 mm akan
J 20 12,7 mm akan
J 22 13,2 mm akan
J 26 12,7 mm akan
Det var inte förrän J 21 som dess 13,2 mm kallades ksp.
Lite konstigt eftersom J 21 kom i tjänst före J 26. (Ja ja, ett par Mustanger kom i tjänst före J 21, men i alla fall.)
Källa: Svenskt Militärflyg.
Benämningen akan vs ksp måste ha ändrats vid mitten av förtiotalet.
Om inte alla författare av flygböcker har fel. I alla fall vid FV.
Vad gäller i andra vapenslag?
I Flygvapnet:
J 9 13,2 mm akan
J 11 12,7 mm akan
J 20 12,7 mm akan
J 22 13,2 mm akan
J 26 12,7 mm akan
Det var inte förrän J 21 som dess 13,2 mm kallades ksp.
Lite konstigt eftersom J 21 kom i tjänst före J 26. (Ja ja, ett par Mustanger kom i tjänst före J 21, men i alla fall.)
Källa: Svenskt Militärflyg.
Benämningen akan vs ksp måste ha ändrats vid mitten av förtiotalet.
Om inte alla författare av flygböcker har fel. I alla fall vid FV.
Nulli Secundus
Ksp upp till 20 (19,99) och därefter akan.sgt_jim skrev:
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Kallades inte 12,7mm m/45 för Ksp (den i Mustangen)?
Jag har intrycket att innan 1945 eller så använde man ammunitionen som vattendelare.
12,7mm Akan m/40 (italienska Breda) sköt faktiskt spränggranat. Det gjorde även 13,2mm Akan m/39.
För flottan kan 25mm ha tett sig som en kulspruta, eftersom den till skillnad från tyngre luftvärn bara sköt granater som exploderade vid anslag, inte på höjd eller i närhet.
Jag har intrycket att innan 1945 eller så använde man ammunitionen som vattendelare.
12,7mm Akan m/40 (italienska Breda) sköt faktiskt spränggranat. Det gjorde även 13,2mm Akan m/39.
För flottan kan 25mm ha tett sig som en kulspruta, eftersom den till skillnad från tyngre luftvärn bara sköt granater som exploderade vid anslag, inte på höjd eller i närhet.
Jag håller med, uttrycket ''akan'' kom först efter 1945. Dessförinnan var både de italienska 12,7mm Breda-SAFAT och de svenska 13,2mm Colt-Browning m/39 - rätt och slätt kulsprutor. Ibland och i moralhöjande syfte - kallade ''tunga''. Sen spred sig moralhöjningen till att omfatta alla 12,7 - 13,2:or - till ''automatkanoner, eller ''akan'' på J 21, J 22 och J 26.von Adler skrev:Kallades inte 12,7mm m/45 för Ksp (den i Mustangen)?
Jag kan inte erinra mig att Ksp m/40 (J 11/J 20/B 16/S 16) eller Ksp m/39 i J 9:orna någonsin kallades akan...
Men undantagandes J 9 utgick ju italienarna snabbt ur organisationen efter fredsutbrottet.
Varjag