Måhända, men de andra är nog svenska(utom Reinbergs?)Patrik skrev:Rozentals låter inte vidare svenskt för mig iaf.![]()
Låter mer judiskt eller tyskt än svenskt...
Svenska namn i Estland..
Re:
D. Löwenhamn skrev:Varför är Lettland roligare än Estland?![]()
När vi ändå är inne på ämnet så kan jag rekommendera de böcker som finns skrivna om Gammalsvenskby i Ukraina. Mycket intressant och gripande läsning.
mvh/ Daniel
Har ni sett att det kommit en till om ämnet? "Banditer i byn och andra texter om Gammalsvensby". Mycket fina bilder...
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Svenska namn i Estland..
Kom bara och tänka på, i dessa forna äldre svenska besittningar i dessa länder som än i dag har svenska namn. Finns det någon grupp än i dag som talar gammelsvenskan, för jag kommer inte ihåg namnet på programmet. Men jag såg ett program på Tv:n för något år sedan som handlade om en grupp där borta som talade just Gammelsvenskan. Men om jag inte minns fel, så var det mest äldre människor i detta program som talade den gammla svenskan. Men det skulle vara intressant och få veta om det finns någon grupp nu, än idag som talar gammelsvenskan. 
På gymnasiet var vi till Estland och det berättades då att de svenska namnen var tagna av ester när man började använda efternamn där på 1800-talet. Vissa ester med svenskklingade namn kan säkert ha estlandssvenska rötter, men de flesta med de här namnen, heter sannolikt som de heter, för att någon av deras anor på 1800-talet tyckte att ett svenskt namn lät bra. Om jag minns rätt togs även tyskklingande efternamn på liknande sätt.
Var i norra Estland nyligen, och de är bokstavligen svensktokiga. Har obligatorisk svenskundervisning i gymnasieskolan och svensk historia historia på schemat.´
Lite försiktig kulturimperialism från svensk sida tror inte skulle skada...
- Anders Nyman
- Medlem
Finns det fler länder utanför Sverige med Obligatorisk undervisning i Svenska? Möjligtvis i de svenskspråkiga delarna av Finland.Psilander skrev:Var i norra Estland nyligen, och de är bokstavligen svensktokiga. Har obligatorisk svenskundervisning i gymnasieskolan och svensk historia historia på schemat.´
-
pandersson2
- Medlem
De svenskklingande namnen i Estland och Lettland härstammar nog främst från följande tre kategorier.
1. Svenska namn från Stormaktstiden. Ofta från soldater.
2. Gemensamma tyska och svenska namn som vi tycker låter svenska.
3. Finlandssvenska och Svenska namn från tsartiden. Även dessa ofta från soldater.
De två första grupperna tror jag är mest representerade.
1. Svenska namn från Stormaktstiden. Ofta från soldater.
2. Gemensamma tyska och svenska namn som vi tycker låter svenska.
3. Finlandssvenska och Svenska namn från tsartiden. Även dessa ofta från soldater.
De två första grupperna tror jag är mest representerade.
Jag kan inte påminna mig om, att jag någonsin skulle ha stött på ett svenskklingande efternamn i Estland. Nästan alla estlandssvenskar flydde ju till Sverige 1944. Balttyskarna flydde också, om de kunde. Enligt Wikipedia är det vanligaste efternamnet i Estland Ivanov. Kask är inte ett svenskt namn, som vi kan se så betyder det björk. Kull betyder örn, vill jag minnas att en est med det namnet berättade.
/G:son
http://www.google.se/#hl=sv&q=estonian+ ... 6f560cd077Estonia
This is a list of common surnames in Estonia[16]:
Estonian:
1. Tamm (5,241) - Oak/dam
2. Saar (4,352) - Ash (tree)/island
3. Sepp (3,624) - Smith
4. Mägi (3,613) - Mountain/hill
5. Kask (2,847) - Birch
6. Kukk (2,728) - Rooster
7. Rebane (2,265) - Fox
8. Ilves (2,165) - Lynx
9. Pärn (1,933) - Linden
10. Koppel (1,882) - Paddock
11. Luik (1,826) - Swan
12. Kaasik (1,817) - Birch grove
13. Lepik (1,814) - Alder grove
14. Oja (1,809) - Brook
15. Raudsepp (1,775) - Blacksmith
Russian:
1. Ivanov (6,789)
2. Smirnov (3,402)
3. Vasiliev (3,153)
4. Petrov (2,937)
5. Kuznetsov (2,339)
6. Mikhailov (1,968)
7. Pavlov (1,927)
8. Semenov (1,909)
9. Andreev (1,862)
10. Alekseev (1,845)
/G:son
- Kvaen-Jukk
- Medlem
Finns det fler länder utanför Sverige med Obligatorisk undervisning i Svenska? Möjligtvis i de svenskspråkiga delarna av Finland.Anders Nyman skrev: Lite försiktig kulturimperialism från svensk sida tror inte skulle skada...
Det är självklart att vi har svenska på schemat (all annan undervisning sker förstås också på svenska i våra svenskspråkiga skolor i Finland). Två generationer bakåt så läste man inte alls finska i skolan. Därför är det många i den åldern, speciellt här på landsbygden, som inte behärskar finska.
I de finskspråkiga skolorna läser man svenska ett visst antal timmar i högstadiet. Svenska är alltså obligatoriskt i hela Finland. Tyvärr lär sig nog inte finnarna mycket svenska på de få timmar de har till förfogande. Vi finlandssvenskar måste läsa finska redan från tredje klass (åtminstone på min tid) och behärskar därför bättre finska än vad de behärskar svenska.
Jo, i hela Finland är det obligatoriskt att lära sig svenska. Sedan är det väl som "Kvaen-Jukk" skriver att många finnar lär sig svenska sämre än vad finlandssvenskar lär sig finska, men min bild är att det varierar rätt mycket från person till person. Många finnar pratar, och framför allt förstår, svenska bra. Jag är ibland i jobbet på möten med svenskar och finnar och det brukar i stora drag fungera så att svenska eller engelska är valfritt, alltså att svenskar och vissa av finnarna pratar svenska, medan andra finnar pratar engelska. Ibland blir det i stället så att man pratar engelska och svenska lite om vartannat.Kvaen-Jukk skrev:Det är självklart att vi har svenska på schemat (all annan undervisning sker förstås också på svenska i våra svenskspråkiga skolor i Finland). Två generationer bakåt så läste man inte alls finska i skolan. Därför är det många i den åldern, speciellt här på landsbygden, som inte behärskar finska.Anders Nyman skrev:Finns det fler länder utanför Sverige med Obligatorisk undervisning i Svenska? Möjligtvis i de svenskspråkiga delarna av Finland.Psilander skrev: Lite försiktig kulturimperialism från svensk sida tror inte skulle skada...
I de finskspråkiga skolorna läser man svenska ett visst antal timmar i högstadiet. Svenska är alltså obligatoriskt i hela Finland. Tyvärr lär sig nog inte finnarna mycket svenska på de få timmar de har till förfogande. Vi finlandssvenskar måste läsa finska redan från tredje klass (åtminstone på min tid) och behärskar därför bättre finska än vad de behärskar svenska.
Att svenskan skulle vara obligatorisk någonstans i Estland har jag inte hört, däremot är det väl en del som läser svenska där som ett valfritt efter estniskan och engelskan. (Ungefär som vi läser tyska, franska eller spanska i Sverige.) Jag har för mig att en del läser svenska på motsvarande sätt i delar av norra Tyskland också.