Frågor om Pansarvärnsgevär m/42

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Re: Frågor om Pansarvärnsgevär m/42

Inlägg av Stilleben » 21 juni 2011, 17:36

MD650 skrev:Med tanke på hur han håller "vapnet" så skulle jag gissa att det är ett pskot m/45 eller m/46.
:)
På de två sidorna i N V H 1946 finns i nämnd ordning och med bildtext 1. Pansarskott modell 1945,
2. "Bazookan", 12 cm pansarvärnsgevär 3. 20 mm pansarvärnsgevär och 4. Kulsprutepistol (m/45) med inbyggd strålkastare. 20 mm pansarvärnsgevär är det enda som avskjutes och bildtexten är återgiven ovan. För min del tror jag att fotot togs när skytten sänkt vapnet efter en stående avfyring. Men någon förklaring till den myckna röken, jämfört med den som visades i Yuotube-filen har jag inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 juni 2011, 20:21

Stilleben skrev:
MD650 skrev:Med tanke på hur han håller "vapnet" så skulle jag gissa att det är ett pskot m/45 eller m/46.
På de två sidorna i N V H 1946 finns i nämnd ordning och med bildtext 1. Pansarskott modell 1945,
2. "Bazookan", 12 cm pansarvärnsgevär 3. 20 mm pansarvärnsgevär och 4. Kulsprutepistol (m/45) med inbyggd strålkastare. 20 mm pansarvärnsgevär är det enda som avskjutes och bildtexten är återgiven ovan. För min del tror jag att fotot togs när skytten sänkt vapnet efter en stående avfyring. Men någon förklaring till den myckna röken, jämfört med den som visades i Yuotube-filen har jag inte.
Jag är nog inne på MD's linje - dessutom säger kroppsspråket att han inte har sänkt något vapen. För att säga emot mig själv så tycker jag att man anar något som ser ut som en pipa för långt fram för att vara ett pskott. Större upplösning?

Hursomhelst händer det även i böcker att det blir fel.

Kan du inte scanna de övriga bilderna också? Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 juni 2011, 20:29

Det var närmast skjutställningen som gör att jag misstänker pskott men.....
imagesCAV93GTR.jpg
imagesCAV93GTR.jpg (4.88 KiB) Visad 369 gånger

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 21 juni 2011, 21:07

Hans skrev:
Stilleben skrev:
Jag är nog inne på MD's linje - dessutom säger kroppsspråket att han inte har sänkt något vapen. För att säga emot mig själv så tycker jag att man anar något som ser ut som en pipa för långt fram för att vara ett pskott. Större upplösning?

Hursomhelst händer det även i böcker att det blir fel.

Kan du inte scanna de övriga bilderna också? Tack. MVH Hans
De tre andra fotona visar som sagt endast vapnen. Den bild jag visar är fotograferad från boken och återgivningen blir som ni sett inte så bra. Men det är naturligtvis inte helt omöjligt att det i den angivna boken istället av misstag visats skjutning med ett pansarskott M/45 (med rekommenderat avstånd högst 30 meter). Vet någon här om rökutvecklingen vid skjutning av pansarskott m/45 resp. pansarvärnsgevär m/42?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 juni 2011, 21:15

Stilleben skrev: Vet någon här om rökutvecklingen vid skjutning av pansarskott m/45 resp. pansarvärnsgevär m/42?
Inte mer än att i den tidigare filmen var ju pvgeväret i det närmaste rökfritt.
Men fuktigt väder kan ju ibland spela in.

Skriv svar