Band of Brothers del 7: The Breaking Point (SPOILERS!)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Band of Brothers del 7: The Breaking Point (SPOILERS!)

Inlägg av B Hellqvist » 10 februari 2003, 23:14

Den här delen är i mitt tycke den hittills bästa i en redan utmärkt serie. Handlingen tar vid där förra avsnittet slutade, med Easy Company ute i skogen nordost om Bastogne. Den råa men hjärtliga humorn bland mannarna får ett abrupt slut när tyskarna börjar bombardera amerikanerna. Flera gamla bekanta dödas, såras svårt, eller bryter ihop. När så anfallet mot Foy kommer i gång, visar sig kompanichefen Dikes obeslutsamhet vara fatal.

De som saknade Tigrar får se åtminstone en i aktion, och det är tillräckligt med action för att tillfredsställa de som bara följer serien för att få se häftiga stridsscener. Men om man bara tittar för att se blod, missar man flera viktiga frågor. Ledarskap (bra och dåligt), effekterna på psyket av utdragen tid i stridszonen, förlusten av vänner... Allt detta tas upp i ett avsnitt som, om det vore en krigsfilm, skulle hyllas som en av de bästa.

Speltiden på DVD (inklusive för- och eftertexter) är 70 minuter, d.v.s. gott och väl 10 minuter längre än standardavsnitten. De av er som följer serien på TV4 ska veta att avsnittet är nedklippt med 10-15 minuter, vilket kan påverka hur man upplever avsnittet. Nå, vad tyckte ni?

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 10 februari 2003, 23:45

Bra avsnitt, känns som en naturlig fortsättning på det förra även om jag tycker det var bättre. Lite minus för den något otroliga händelsen i slutet (som iofs kan ha hänt).

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 februari 2003, 00:27

Finarvas skrev:Bra avsnitt, känns som en naturlig fortsättning på det förra även om jag tycker det var bättre. Lite minus för den något otroliga händelsen i slutet (som iofs kan ha hänt).
Ur "Band of Brothers", s. 284:
Standing at the site in 1991 with Winters and Malarkey, Lipton remembered Speirs's dash. He also recaled that when they got to the outbildings of Foy, Speirs wanted to know where I Company was. "So he just kept on running right through the German line, came out the other side, conferred with the I Company C.O., and ran back. Damn, that was impressive."
Möjligen framställs det hela snäppet mer heroiskt i den dramatiserade versionen, men händelsen ägde rum.

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 11 februari 2003, 10:00

För oss som inte har köpt boxen så har du verkligen spänt bågen. Men du har haft rätt tidigare, så jag ser verkligen fram emot nästa avsnitt. Är det sista delen?

--

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 11 februari 2003, 12:59

B Hellqvist:
OK. Som du sa verkar det som händelsen framställs aningen mer heroisk i avsnittet.

Kompanichefen:
Det är tio avsnitt.[/code]

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 februari 2003, 18:59

- SPOILER! -

Jag kom att tänka på att Hoobler gör en himla tabbe när han bär omkring på en laddad, osäkrad Luger i byxfickan. Man kan undra hur mycket säkerhetsföreskrifter man egentligen brydde sig om, särskilt med tanke på att de flesta av soldaterna hade fått en orientering om (och i flera fall fått skjuta med) tyska vapen. Nåväl, det var darwinism omsatt i praktiken...

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

e

Inlägg av Oskar R. » 11 februari 2003, 21:41

Mitt favvo avsnitt. :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 februari 2003, 23:47

- SPOILER! -

Vad hände med några av killarna i episoden? Jo, Guarnere och Toye förlorade båda sina högerben och blev hemskickade. De gifte sig med sina "sweethearts", fick barn och hade jobb efter kriget, så de lät sig inte nedslås som krigsinvalider. Compton blev tagen ur tjänst på grund av sitt mentala sammanbrott, gifte sig, fick barn, blev sedermera distriktsåklagare och skicklig på golf. :)

Vad som inte tagits med av vad som hände efter anfallet mot Foy är de fortsatta anfallen mot bl.a. Noville. Troligen har man valt bort detta, precis som man valde bort ungefär två tredjedelar av striderna under Market-Garden, för att kunna fördjupa den mänskliga aspekten av vad som skedde, i stället för att vräka på med en massa stridsskildringar.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 13 februari 2003, 22:02

B Hellqvist skrev:- SPOILER! -

Vad hände med några av killarna i episoden? Jo, Guarnere och Toye förlorade båda sina högerben och blev hemskickade. De gifte sig med sina "sweethearts", fick barn och hade jobb efter kriget, så de lät sig inte nedslås som krigsinvalider. Compton blev tagen ur tjänst på grund av sitt mentala sammanbrott, gifte sig, fick barn, blev sedermera distriktsåklagare och skicklig på golf. :)

Vad som inte tagits med av vad som hände efter anfallet mot Foy är de fortsatta anfallen mot bl.a. Noville. Troligen har man valt bort detta, precis som man valde bort ungefär två tredjedelar av striderna under Market-Garden, för att kunna fördjupa den mänskliga aspekten av vad som skedde, i stället för att vräka på med en massa stridsskildringar.

Mer info om Wild Bill finns på http://www.wildbillguarnere.com/

En hel del intressanta bilder och berättelser.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 13 februari 2003, 23:02

Skakande och bra avsnitt, BoB växer helt klart som serie och tyvärr så märks det att fyran har klippt med häxsax, längtar verkligen tills det är dags att öppna DVD boxen! :lol:

Hursom helst så visade avsnittet ånyå på krigets jävlighet utan att för den delen dränka det i en massa Hollywood krafs. Dessutom fortsätter man visa en - om än väldigt snabbt - mindre trevlig bild av de amerikanska soldaterna (tänker på killen som påbörjar misshandeln av en tysk krigsfånge).

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 13 februari 2003, 23:32

Ännu ett avsnitt där jag stör mig på tyskarnas uppträdande. Anfallet mot staden Foy där Easy uppträder som höns, under Lt. Dike, men lyckas ändå ta staden, utan artilleriunderstöd, i kamp mot till synes välutrustade tyskar, som har artilleri och tre Tigrar. Hur går det ihop?

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

ö

Inlägg av Oskar R. » 13 februari 2003, 23:35

tyvärr så märks det att fyran har klippt med häxsax
Vilka scener var bort klippta då???Jag kollade bara lite men saknade "during the second barage(?) i wasn't laughing eneymore" eller var den med?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: ö

Inlägg av Patrik » 13 februari 2003, 23:37

Oskar skrev:Vilka scener var bort klippta då???Jag kollade bara lite men saknade "during the second barage(?) i wasn't laughing eneymore" eller var den med?
Tyckte slutstriden kändes nerklippt, bränder i Foy (trots att understödet som man såg var tämligen begränsat) och hur tusan slog de ut 3 tigrar med bara ett par granatkastare???

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 februari 2003, 00:03

Tyckte även som Patrick att det var lite konstigt! Jänkarna anfaller med lite soldater och har bara kulsprutor som understöd, och slår ut några stridsvagnar, en 88mm kanon, några snipers och en massa soldater som har bra strategiska platser i husen. 8O

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 14 februari 2003, 00:18

Riktigt bra avsnitt. Jag samlar redan pengar för att köpa boxen...

Skriv svar