Quiz: Pansarhistoria
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: pansarhistoria
Förarens kunskaper är en del av frågekomplexet. Svaret på frågan är kanske alltför självklar för att komma i åtanke. Det handlar alltså om något som sker inne i fordonet och som i detta fall krävde ytterligare 45 dygns övning för att nå krigsanvändbar nivå.
Förmåga att köra taktiskt och utnyttja terrängen?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Även det en del av det överordnade frågekomplexet.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ledtråd: Vilka aktörer finns det innuti ett stridsfordon och vad förväntas de göra?
Vagnschefen klarade inte riktiga av att koordinera besättningen samt att koordinera vagnen med övriga vagnar i enheten?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, nu är vi tillräckligt nära för att anse frågan löst. Samverkan inom besättningen kräver samövning. Envar måste lösa sin egen uppgift med ett minimum av verbal kommunikation och besättningsmedlemmarna måste lita blint på varandra. Din fråga.
Lite off topic men man kan inte låta bli att fundera över hur svenska stridsfordonsbesättningar i händelse av mobilisering och krig skulle få tid att samöva. Förmodligen skulle det dessutom inte vara samma personer i vagnen som under GU.
Nu utgick vi från att vi skulle få tillräcklig tid att organisera våra stridskrafter och att samöva dem genom pmob och annat innan kriget bröt ut men ibland undrar jag om det inte bara var ett politiskt önsketänkande.
Alternativet till önsketänkandet var nämligen förskräckligt, en tungfotad värnpliktsarmé som mitt under motståndarens förbekämpning skulle mobilisera, utbilda och försöka organisera sig i slagkraftiga förband.
Jag var tveksam då och har inte blivit mer positiv sen dess.
Nu utgick vi från att vi skulle få tillräcklig tid att organisera våra stridskrafter och att samöva dem genom pmob och annat innan kriget bröt ut men ibland undrar jag om det inte bara var ett politiskt önsketänkande.
Alternativet till önsketänkandet var nämligen förskräckligt, en tungfotad värnpliktsarmé som mitt under motståndarens förbekämpning skulle mobilisera, utbilda och försöka organisera sig i slagkraftiga förband.
Jag var tveksam då och har inte blivit mer positiv sen dess.
Lämnar frågan fri.
Masase passar och låter mig alltså fråga vilken uppgift som den här tungviktaren konstruerades för. De flesta stridsfordon har ju en uppgift som är anpassad till hotbilden, som t ex Su-152 (övre bilden) som skulle kontra tyskarnas tunga och medeltunga stridsvagnar men vilken uppgift hade man tänkt för den andra kolossen (nedre bilden)?
- Bilagor
-
- Rysk tungviktare.jpg (52 KiB) Visad 457 gånger
-
- Supertungviktare.jpg (120.57 KiB) Visad 457 gånger
Hej.
105GMC T95. Eller T28 om du tycker bättre om det.
Hamburgare-vagn med mål att matcha kålätande vagnen Maus. Designades också för att användas mot Siegfried linjen, samt var påtänkt för anfallet mot japanska huvudöarna.
MVH
OldCode
105GMC T95. Eller T28 om du tycker bättre om det.
Hamburgare-vagn med mål att matcha kålätande vagnen Maus. Designades också för att användas mot Siegfried linjen, samt var påtänkt för anfallet mot japanska huvudöarna.
MVH
OldCode
Helt rätt. Monstret hade förvisso en roll som pansarvärnskanonvagn men också att utföra bunkerbekämpning i Västvallen. Så vitt jag vet är det den enda vagn som fått en sådan specifik uppgift.
http://en.wikipedia.org/wiki/T28_Super_Heavy_Tank
OldCode rasslar vidare men förhoppningsvis i högre hastighet än 13 km/tim
http://en.wikipedia.org/wiki/T28_Super_Heavy_Tank
OldCode rasslar vidare men förhoppningsvis i högre hastighet än 13 km/tim
Hej.
Alright, då tar vi en bildfråga till.
Vad ses?
MVH
OldCode
Alright, då tar vi en bildfråga till.
Vad ses?
MVH
OldCode
- Bilagor
-
- parad.jpg (27.9 KiB) Visad 376 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
US Medium M2A1.
Jag tror att det är en M2A4 eftersom det verkar vara en kanon som är monterad i tornet. M2A1 - M2A3 hade endast MG. Kalibern var 37 mm men förmågan att bekämpa pansar lär ha varit usel. Hursomhelst blev den föregångaren till den bättre M3:an.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Broder Lago. Det är inte en Light tank utan en Medium tank. Båda hette M2, vilket inbjuder till förväxlingar. Kanonen är en 37 mm M 3. Fanns även i hjullavett.