-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
sonderling skrev:Osprey förlags bok om Tobruk.
(Jaha, nu har jag fått ökenkriget på hjärnan.)
Sonderling
Fortsatte med Ospreys Men at arms
The british army 1939 - 1940 (2)
Middle east & Mediterranien
Och nu börjar jag på Beevors bok om invasionen på Kreta.
Sonderling
-
Sarvi
- Tidigare medlem
Har just läst ut Wilhelm Agrells "Fredens Illusioner - det svenska nationella förvarets nedgång och fall". En mycket bra bok, även om den försvagas något av att åtminsone vad gäller tiden från 90-talet och framåt nästan uteslutande baseras på synnerligen officiella skrifter som diverse SOU:s, FU, BU och ÖB-utredningar och allt vad det heter. Det hade varit intressant att få lite vittnesmål från, om inte golvet, så åtminstone från mellanchefsnivå i Försvarsmakten. Det torde inte finnas någon brist på personer som torde kunna berätta ett och annat om varför det nu är som det är hur det kunde bli som det blev.
-
lampros
- Medlem
Sarvi skrev:Har just läst ut Wilhelm Agrells "Fredens Illusioner - det svenska nationella förvarets nedgång och fall". En mycket bra bok, även om den försvagas något av att åtminsone vad gäller tiden från 90-talet och framåt nästan uteslutande baseras på synnerligen officiella skrifter som diverse SOU:s, FU, BU och ÖB-utredningar och allt vad det heter. Det hade varit intressant att få lite vittnesmål från, om inte golvet, så åtminstone från mellanchefsnivå i Försvarsmakten. Det torde inte finnas någon brist på personer som torde kunna berätta ett och annat om varför det nu är som det är hur det kunde bli som det blev.
Tack för postning. Verkar intressant. Personligen får jag dock bilden av att Agrell alltid lyckas få rätt och detta genom bedräglig argumentering. Han är alltid i opposition, kritiserar allt och alla. När vi hade stort försvar var det dåligt, idag när vi inte har något försvar är det dåligt. Snacka om "stacking the deck".
-
Sarvi
- Tidigare medlem
Nu vet jag inte hur mycket av Agrells böcker du läst, men det är inte riktigt min bild. De rent historiska böcker han har skrivit, som t.ex. "Venona - spåren av ett underrättelsekrig" och "Svenska förintelsevapen", kan knappast sägas vara någon form av oppositionsskrivelser.
Sen är det sant att han under lång tid har pekat på saker i försvarspolitiken som normalt inte tas upp officiellt och i synnerhet visar han på hur sådana mindre officiella aspekter ändå kan ha en fundamental effekt på försvarspolitikens praktik och försvarsmaktens inriktning och utformning. Han har bland annat belyst den officiella neutralitetsdogmen och hur den motsades av västsamarbetet, har har pekat på hur regionalstöd och militärindustripolitik går före militära och operativa hänsyn och han pekade också på svagheterna med det invasionsförsvarskoncept som efterhand utvecklades under senare delen av kalla kriget.
Jag tror du gör det väl enkelt för dig när du bara klassar Agrell som en motvalls käring till allt och alla. Kritiken som han framför är i regel väl underbyggd och riktar in sig på reella svagheter i de system som granskas. Det är inget generellt förkastande på ideologiska grunder som görs utan en övervägd analys av systemets ingående delar.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Olle Bergman,
Krigiska ord. God bok även utan länklistan.

-
Marcus
- Medlem
Jag läser just nu "Moab is My Washpot" av Stephen Fry, jag brukar inte läsa memoarer men jag har gjort ett undantag för Fry eftersom jag gillar hans behandling av språket och hans olika infall som förgyller min läsning.
/Marcus
-
lampros
- Medlem
@Sarvi: visst är Agrell kunnig och visst är boken om Venona mfl böcker om spioner i OK.
Jag retar mig bara på hur Agrell utmålat sig som oppositionell och fri skriftställare medan han samtidigt var anställd i försvarsdepartementet. Han fick en massa inside info där som han sedan använde i sitt privata skriftställarkrig mot generaler och övriga försvarsinstanser.
Jag menar, visst, han har inte brutit mot någon formell lag och då kan man nästan beundra denna spelskicklighet, denna taktiska lindansarroll av "oppositionell vars lön betalas av staten", vare sig han nu var sakkunnig i försvarsdepartementet, fredsforskare eller professor i säkerhetspolitik eller något annat snofsigt. Jag tycker han själv var del av det etablissemang han kritiserar. Nog för att det är svårt att som individ påverka en organisation. Men jag tvivlar på att Agrell när det begav sig bedrev kampanjer för "annorlunda försvar" (vad nu det var, det varierade väl med konjunkturerna).
Agrell som polemiker slår mig som en "typisk intellektuell": utövar makt utan ansvar.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Tore Janson,
Språkens historia. Från 2010, en "mycket förändrad version av
Språken och historien" från 1997 som jag också läst. Bl.a. har författaren själv lärt sig nytt och ändrat en del åsikter. Hade varit intressant att få se uppdateringarna markerade.

-
cats
- Medlem
Lennart Hedbergs "Karl IX företagsfursten och envåldshärskaren"
-
Marcus
- Medlem
"Banana: The fate of the fruit that changed the world" av Dan Koeppel och "The Blueshirts" av Maurice Manning.
/Marcus
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
Har läst ut En perfekt storm, klart intressant bok som ger ett något annat perspektiv på finanskrisen. Waterlooboken har jag inte hunnit läsa ut än då jag har stuckit mellan med en rad andra böcker bl,a, Steven Saylors Roma en underhållande roman om staden Roms historia från före grundandet till mordet på Caesar.
-
Wooster
- Medlem
Läste ut Dambusters av Michael Tamelander om operation Chastise i dagarna.
Den dramatiserade tekniken som Tamelander använder i boken (och tydligen i Havets Vargar och Waterloo) har både fördelar och nackdelar, det blir mer lättläst men det känns inte heller lika genuint. Men som flygboksromantik fungerade det i allafall.
-
Fredrik Andersson
- Medlem
av Fredrik Andersson » 7 juni 2011, 19:22
cats skrev:Lennart Hedbergs "Karl IX företagsfursten och envåldshärskaren"
Meddela gärna vad du tycker om den. Är lite sugen själv på att införskaffa den som semesterläsning.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Lars Gahrn, Sveariket i källor och historieskrivning (Göteborg 1988).
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ska hålla mig lite kort, då jag sitter vid en biblioteks dator.
Läste klart Beevors bok om Kreta. Den innehåller 1/3 invasion och 2/3 ockupation. Jag hade föredragit om det var tvärtom. Sedan stör jag mig på att han skriver spandau kulspruta och Whippet stridsvagn. Detta är ju Vk1 vapen. Jag antar att han menar MG 34 och Vickers lätta stridsvagn.
Michael Hodges bok om AK-47. Lite spekulativ för min smak och så har jag ju svårt med folk som talar om USA - imperialism som om de menar det. Den svenska översättaren hade dessutom brister i MÖP kunskapen för inte heter det ammunitionsmagasin m.m. på svenska. Det finns ett annat verk om AK-47:an som jag ska försöka få tag i och då på orginal språket.
Börjar nu med Keith Nolans bok om slaget om firebase Ripcord i Viet Nam 1970. Enligt texten på baksidan så är det det enda slaget som USA förlorade i Vietnam kriget. Så det låter ju intressant.
Sonderling