Ta död på myten om Titanic!
Ägarna till Titanic hade precis samma inställning till räddningsutrustning som samtliga nu verksamma färjerederier.
Man gör precis så mycket som reglerna stippulerar att man måste, inget mer.
Resten är bara färgglada broschyrer och fina ord när journalister är på besök.
Denna attityd finns fortfarande kvar trots alla de olyckor som varit med färjor/passagerarfartyg genom åren.
Det är skrämmande!
Man gör precis så mycket som reglerna stippulerar att man måste, inget mer.
Resten är bara färgglada broschyrer och fina ord när journalister är på besök.
Denna attityd finns fortfarande kvar trots alla de olyckor som varit med färjor/passagerarfartyg genom åren.
Det är skrämmande!
Efter Titanic katastrofen blev det krav i england att fartygen skulle ha livbåtar till alla passagerare.
Föresten har någon anna "riktig" atlantångare sjunkigt i civil trafik sedan Titanic.
Lusitania? sjönk i medelhavet av en torped eller mina, troligtvis av en mina, i medelhavet och Le? Franc? kantrade i New york när fartyget höl på att byggas om till trupp transport fartyg.
Föresten har någon anna "riktig" atlantångare sjunkigt i civil trafik sedan Titanic.
Lusitania? sjönk i medelhavet av en torped eller mina, troligtvis av en mina, i medelhavet och Le? Franc? kantrade i New york när fartyget höl på att byggas om till trupp transport fartyg.
-
Karl Bruno
- Medlem
Den 16:e februari 1986, rände det sovjetiska kryssningsfartyget MIKHAIL LERMONTOV pa den proverbiala 'undervattniska klippan' utanfor Nya Zeelands kust. Fick svaara skador, tog vatten fortare an det kunde pumpas ut - och sjonk till slut efter naagon timme eller saa. Att beakta i detta fall, var att alla passagerarna och hela besattningen med undantag av 2-3 man, raddades - mest i fartygets egna livbaatar. En glänsande prestation! Och som jag tycker - en som tyder paa att det manskap som skickades till sjöss efter att ha genomgaatt de sovjetiska sjömansskolorna var av absolut yppersta klass. Och saga vad vi vill om ryssarna - men DOM hade livbaatar for alla ombord och mera därtill.
LUSITANIA sanktes i Atlanten av en tysk u-baatstorped. De lärda har tvistat sedan dess om hon gick i 'civil' eller 'militar' trafik. Sanningen ligger troligen i hennes vrak , SW om Irlands kust. Men eftersom det var krig, faar nog LUSITANIA lamnas utanfor debatt om förlisningar under fredstid.Ja77 skrev:Efter Titanic katastrofen blev det krav i england att fartygen skulle ha livbåtar till alla passagerare.
Har för mig att ca 1200 fick plats.tryggve skrev:Titanic hade väl plats för fler personer i livbåtarna än vad dåtidens regler egentligen krävde att de skulle ha?
Har för mig att det var krav på plats 700-800 pers, men de hade för ca 1100??
Reglerna var dock lite dåligt konstrurerade.
Såhär stora fartyg förekom inte när reglerna skrev så reglen blev
att på fartyg på över 10 000 ton (eller?) så skulle et finna livbåtar för 700 passagerare (eller?). Titanic gick passerade ju den övre gränsen flera gånger om men behövde ändå inte så många livbåtar.
Totalt osäker på siffrorna men reglen var iaf konstruerad på det viset.
Re:
varjag skrev:.Ja77 skrev:Om det lilla fartyget existerade, så kanske det helt enkelt inte uppfattade att Titanic var i nöd och seglade därför vidare.
Det där pratet om "fuffens" vad skulle det vara? storskalig smugling mitt ute i atlanten?
Det lilla fartygt var Carlifornia, vars radiooperatör hade gått och lagt sig och därmed missade Titanics nödsingaler
.Telegrafisten på Californian valde då att stänga av sin radio och lägga av för natten. Klockan var då 23.30.
http://www.titanicnorden.com/
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Ta död på myten om Titanic!
Det är trevligt att den där tråden kom upp igen.Det där pratet om "fuffens" vad skulle det vara? storskalig smugling mitt ute i atlanten?
Jag har för mig att jag skrev att någon av besättningsmännen tyckte sig har sett ett mindre fartyg vid horisonten, blinkade då med en lampa mot fartyget utan reaktion. Om det var smugglingsfartyg eller någonting skumt med fartyget har man diskuterat, eller att fartygets besättning inte alls lade märke till Titanic.
Stefan
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=795914
Titanic skapar nya rubriker
Jahaja...Psilander skrev:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=795914
profitörer...som försöker flå engelska skattebetalare. Man hoppas att brittiska regeringen artigt säger 'Nej tack...'Så till finansieringen. Den är ännu inte i hamn, men enligt BBC ansöker det Floridabaserade utställningsföretaget WLM om över 39 miljoner brittiska pund i regeringsanslag.
Varjag
En snabb fråga ifilmen ifrån 1997 så säger dom dikt styrbord. Men svänger/styr barbord. Har jag missat??
En förklaring:predator skrev:En snabb fråga ifilmen ifrån 1997 så säger dom dikt styrbord. Men svänger/styr barbord. Har jag missat??
Massvis med folk - har observerat detta i filmen och debatten har varit livlig.....What does the command "hard-a-starboard" mean?
EditHistoryDelete At the time of the Titanic disaster, steering orders were still given in concurrence with an old tradition. Early ships were steered with an oar and then later with a tiller that would control the rudder. In order to turn to starboard you would turn the tiller to port and vice-versa. So if an officer said hard-a-starboard, that meant turn the tiller to starboard and the ship would go to port. During the early 18th century, the wheel was introduced. Now turning the wheel to port would steer the ship to port, but the old orders stayed the same - i.e., if an officer said hard-a-starboard (as in the movie), the helmsman would turn to port; in essence the helmsman had to turn in the opposite direction to what the officer had said. Confusing? Yes, but this was finally corrected in Britain on January 1st, 1933 when hard-to-port finally meant turn to port and hard-to-starboard finally meant to starboard.
http://www.google.com.au/search?hl=en&b ... 4202l2-7.7
Jag har varit rorgängare till sjöss - men aldrig hört om detta och blev också chockerad när jag såg filmen, trodde det var ett filmfel. Men tydligen inte.....
Varjag