Hej!
Vilken uniform (overall?) användes av besättningarna på Centurion på 50 respektive 60-telet?
Fanns det någon telehjälm? eller hade man stridsvagnsmössa? hade man internradio system i centurion med lurar eller hjälm?
Vilken huvudbonad bars "utanför vagnen"? Fältmössa? Båtmössa?
Det vore kul om någon hade lite bilder på uniformerna att visa.
Tack på förhand /Stefan
Centurionbesättningars uniformer 60-tal
Re: Centurionbesättningars uniformer 60-tal
Skickar några bilder som kan ge några svar på dina frågor.woodchip skrev:Hej!
Vilken uniform (overall?) användes av besättningarna på Centurion på 50 respektive 60-telet?
Fanns det någon telehjälm? eller hade man stridsvagnsmössa? hade man internradio system i centurion med lurar eller hjälm?
Vilken huvudbonad bars "utanför vagnen"? Fältmössa? Båtmössa?
Det vore kul om någon hade lite bilder på uniformerna att visa.
Tack på förhand /Stefan
Den svarta gamla overallen med gamla strv-baskern hängde med i många år. Även m/59 tillsammans med gamla baskern användes fram till m/69 kom ut på reg.
Telehjälmar tillkom efterhand som man bytte radioapparater i strv under 60-talet.
Telehjälmar tillkom efterhand som man bytte radioapparater i strv under 60-talet.
Hade man stabilisator till kanonen på 101 och 102an? (Jag har vetat det här förut men numera glömt det)
I vilket fall som helst så räddade telehjälmen mig från skallfraktur fler gånger under mina 10 månader på 104 an.
Hjärnskanningar måste ha varit vanliga för pansarbesättningar under den här tiden.
I vilket fall som helst så räddade telehjälmen mig från skallfraktur fler gånger under mina 10 månader på 104 an.
Hjärnskanningar måste ha varit vanliga för pansarbesättningar under den här tiden.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Lite off topic, men samtliga 101, 102, 104 hade stabiliserad kanon.
Fädringen i vagnen var dock inte av den kaliber man kunde önska sig vilket gjorde att skytten slog i huvudet ganska ofta.
Sönderslagna ögonbryn osv var ganska vanligt om föraren inte var uppmärksam och anpassade hastigheten till terrängen.
Fädringen i vagnen var dock inte av den kaliber man kunde önska sig vilket gjorde att skytten slog i huvudet ganska ofta.
Sönderslagna ögonbryn osv var ganska vanligt om föraren inte var uppmärksam och anpassade hastigheten till terrängen.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Denna första stridsvagnsbasker bars annorlunda än dagens. De hade märket (nationalitetsmärke m/41) mitt fram, vilket bilden visar, och "hänget" bakåt. I pannan var baskern vadderad.
http://markusholst.se/militaria/armen1900tal.htm
http://markusholst.se/militaria/armen1900tal.htm
- Sten Johnson
- Medlem
- Kontakt:
De första 3 månaderna i strvtjänst slog man sig ganska ofta, därefter blev man van och parerade smällarna bra. Den gamla mössan/baskern var vaderad och gav ett hyfsat skydd. Vi använde hörlurar med strupmikrofon, vilka oftast fungerade bra. Svartblå overall vid normal strvtjänst. I fält använde vi m/59 alt m/39-58 och strvmössan. Utanför vagnen gällde hjälm med hjälmdok. Atombomberna satt ju löst på den tiden. Gamla strv 81 var också gyrostabbad.
Hälsn Sten P 2 58-63
Ps jag åter kommer med några foton senare. Jag tror de skall finnas någonstans. Bif. en teckning så länge.

Hälsn Sten P 2 58-63
Ps jag åter kommer med några foton senare. Jag tror de skall finnas någonstans. Bif. en teckning så länge.

OT: det beskriver rätt bra den tidens mentalitet. Kompanier skulle t ex gruppera med 1 km lucka, då kunde man undgå de värsta effekterna av direktträff...Sten Johnson skrev: Atombomberna satt ju löst på den tiden.